Blazon instellen datum

Blazon - Fabrique Besançon - 25367 - Heren - 1970-1979
Via Catawiki deze aardige Blazon op de kop getikt. Keurig handopwind uurwerkje en loopt heel aardig op tijd. Alleen krijg ik de datum niet correct. Ik voel helaas geen twee klikjes als ik de kroon uit trek.
Graag tips om dit toch in te stellen.

Gewoon blijven draaien denk ik, twee rondjes van de ure wijzer is een nieuwe dag.

Sorry, hierbij nog de foto’s.

1 like

Het iszowel dag als datum en die draaien gelijk als ik dat via de wijzers doe.

Ahh, het is een day date… weet je het caliber?

Sorry, geen flauw idee. Maar ik heb hem even open gemaakt en een duidelijk foto van het uurwerkje gemaakt. Misschien geeft dat inzicht?

1 like

Lijkt een Lorsa 238-variant, maar kan online niks vinden over een day-date variant van dat uurwerkje. Misschien een eigen toevoeging bovenop het uurwerk? Ze hebben wel de kleine seconde ervoor opgeofferd zo te zien. Zit er nergens in de kast een verzonken knopje om de dag eentje door te drukken?

1 like

Mailtje naar de verkoper?

Goedemorgen,

Als je de kroon uittrekt om de wijzers te verzetten met de klok mee, gaat de datum.
Als je de andere kant op draait? Gaat dan de dag? Ik heb weliswaar met een PUW uurwerk meer Day dates, datum en dag verstellen na elkaar.

Als eerst de datum gaat en om 03.00 u pas de dag, kun je om 0.00 u de datum verzetten en dan terug naar 20.00 u en dan weer de datum. Zo zet je eerst de dag (hou rekening dat deze om 03.00 nog verzet!) en dan de datum…

Zo stel je je dag in en de bijbehorende datum. Zelf doe ik dat zo als het echt niet anders kan. Bij vintage zo veel de datum en wijzers verzetten kan veel slijtage versnellen

Succes!
Serge2

Helaas niet :frowning:

Heb diverse keren voorzichtig geprobeerd maar of alles draait terug of alles loopt vooruit. Wellicht is er slijtage aan de kroon dat er een nokje weg is??

1 like

Na het lezen van een ander instellingsprobleem viel het kwartje.

The magic touch ligt tussen de 09:00 en de 12:00 uur. Voor en achteruit draaien verzet de dag en andersom de datum EUREKA :grinning:
Beter laat dan nooit…

2 likes