Blijf weg bij Juwelier Sanders te Eindhoven

Mijn Steinhart Nav-B met Unitas 6497 liep consequent bijna 2 min. te snel per 24 uur.
Ik naar juwelier Sanders Winkelcentrum Woensel te Eindhoven na een telefonische kostenopvraag van rond de €10,-
Ik zou 'm 2 weken kwijt zijn, moest naar de horlogemaker toe.
Na een dag of 8 word ik gebeld door de horlogemaker [niet de juwelier] en hij zei me dat het horloge niet bijgeregeld kon worden daar hiervoor een reparatie en een servicebeurt nodig was.
Ik zei hem dat het horloge net 2 jaar oud was en dat hij echt constant die bijna 2 sec. te snel liep, verder liep hij prima.
Maar nee, de reparatie en servicebeurt waren echt nodig, kosten €148,-.
Ik bedankte ervoor en ging hem dus ophalen met de mededeling dat ik voor een “second opinion” ging.
Een paar dagen later bij Juwelier Canjels in de Eindhovense binnenstad binnengelopen.
Deze zaak bestaat dit 100 jaar, de oude baas zelf nam het horloge mee naar achteren en kwam binnen 2 minuten terug en zei dat hij nu afgeregeld was op een afwijking van zo’n 7 sec per 24 uur.
Niks dure reparatie, niks servicebeurt.
Loopt sindsdien als een zonnetje, keurig op tijd met acceptabele afwijking.
Nu ben ik als horlogeliefhebber redelijk op de hoogte en weet meer dan de doorgaande leek, dus kun je je voorstellen hoeveel mensen er door deze juwelier Sanders worden “ondergetrokken”.
Niet naar toe gaan dus, daarentegen kun je op Juwelier Canjels vertrouwen.
“Canjels is een Kanjer”

Weet je hoelang het horloge gelegen heeft voor het verkocht werd?
Soms liggen duurdere horloges jaren op voorraad eer ze verkocht worden.
Misschien heeft de betreffende horlogemaker wel gezien dat de olie aant indrogen is.
Stukje communicatie ontbreekt denk ik tussen vakman en juwelier.Waar jij nu een rare smaak aan over houd.
Als je bij mij komt met een dergelijke klacht kan ik iigv motiveren waarom het uurwerk onderhoud nodig heeft.
Nu voel je je genomen terwijl dit in weze misschien niet zo is.

Feit blijft dat de één een reparatie voorstelt met servicebeurt en de ander even naar achter loopt en het wel kan afstellen.

En dit zijn verhalen die je maar al te vaak hoort over de horlogehandel.

Marco

Feit blijft ook dat we niet kunnen zien of de olie ingedroogd is of niet!Servicen of reparatie zijn in mijn opinie 2 verschillende dingen.Als bv een horloge jaren optijd gelopen heeft en het gaat achterlopen kan men het mits het niet teveel is wel weer bijregelen.
Feit is dan dat het uurwerk weer wat nauwkeuriger loopt maar wel droog!
Met extra slijtage tot gevolg.

Als dit werkelijk een geval van miscommunicatie is heeft dit wel tot gevolg dat de klant er een nare bijsmaak aan over houdt en de juwelier niet meer vertrouwt.
Daar doet de juwelier zichzelf tekort mee, niet slim, dus ik denk dat hier de juwelier aan zet is en zich meer moet inspannen voor de klant-juwelier-horlogemaker relatie.

Late reactie, maar toch.

Ik ben van mening dat als de olie ingedroogd zou zijn geweest dat een ervaren horloger als Canjels dat wel gezien of gemerkt zou hebben.
De juwelier Sanders, waar ik in 1e instantie ben geweest, heeft nooit op mijn klacht gereageerd.
Horloge loopt sindsdien als een zonnetje en we zijn nu ruim 2 maanden verder.
Lijkt me dus duidelijk dat hier van ingedroogde olie geen sprake is.
En ook was een dure reparatie dus niet nodig.
En horloges van het merk Steinhart liggen echt niet lang op de plank, deze worden in geringe aantallen geproduceerd en zijn meestal snel uitverkocht.

Bedankt voor de reacties.

en dan nog een zeer late toevoeging: de man die die beurt aanraadde heeft dat ook niet gemotiveerd. dus gebrekkige communicatie van zijn kant.in de lijst over ervaringen met horlogemakers staan hele goede, gun die het werk en dan is iedereen blij.
bedrog en amateurisme is al zo oud als de wereld.

gebrek aan kennis bij de klant wordt regelmatig in veel branches (mis) gebruikt om tot (te) dure reparaties/servicebeurten te verleiden…ik denk dat bij Sanders geen horlogemaker werkzaam is en de communicatie/motivatie vebetering behoeft.
Aan de andere kant kan het zoals al aangegeven het bijregelen van een ingedroogd uurwek zijn wat wellicht zwaardere gevolgen kan hebben…we hebben het uurwerk niet van binnen gezien dus moeilijk te beoordelen voor ons op het forum.
Oh ja, een reparatie voor 10 euro? Kan aleen maar eenvoudig zijn, kast openmaken,iets afstellen en weer sluiten zoals de tweede juwelier heeft gedaan.

Hebben ze wel een TICOPRINT, of is het weer “koop je horloge bij de man die het repareren kan”?