Mijn eerste reactie was er om te lachen, maar ik heb toch eens verder gekeken. Nu blijkt het inderdaad een lang bestaand Zwitsers merk te zijn, wat tegenwoordig eigendom is van het Chinese bedrijf China Haidian.
Dat zegt niet veel, maar dat is ook de eigenaar van Eterna, Porsche Design & Corum:
Een blik in de toekomst? Het merk is lid van de “Federation of the Swiss Watch Industry FH”, dus we mogen wel aannemen dat het voldoet aan de eisen voor de kwalificatie “Swiss Made”.
Je zou met dit horloge als voorbeeld ook de stelling kunnen onderbouwen dat de kwalificatie Swiss Made geen waarde (meer) heeft
Intrigerende vraag. Iemand vroeg zich vandaag af of het discounten van TAG in Roermond het merk onderuit haalde. Dit is inderdaad breder, wordt de magie rondom alle Zwitserse horloges hierdoor onderuit gehaald? Betekent Swiss Made nog iets of moet je gewoon naar het horloge zelf kijken, ongeacht waar het vandaan komt. Dat zou best eens zo kunnen worden als het al niet zo is. De technologie om prima horloges te maken is tegenwoordig immers globaal aanwezig. En de Q&A is Duitsland of Japan niet minder. Ook China begint dat element lngzamerhand te begrijpen. De logische conclusie is dat de Swiss Made op termijn aan waarde gaat verliezen. Het zelfs nu feitelijk al niet meer dan een emotie.
Al meer dan 25 jaar geleden werden we al gewaarschuwd: de Chinezen komen. Ze investeren hun winst om gevestigde namen of technologie uit het westen te kopen en zo te groeien. En dat gebeurt in bijna alle branches. Kijk maar eens naar geschiedenis van Zundapp.
Overigens hebben ze niet Porsche Design gekocht, ze hebben Eterna VAN Porsch Design gekocht met nog een licentie om xx jaar hun horloge’s te mogen produceren.
Tja, het kan twee kanten op: De goede (oa ook bij Volvo) waar we het merk hun identiteit laten houden en investeren in groei, of de kant dat het “Swiss Made” label wordt misbruikt voor groei en winst. Ik ken deze Chinese groep niet goed, maar als je ziet wat Eterna op dit moment aanbiedt inclusief hun nieuwe modulaire calibers dan zie ik daar wel de weg omhoog.
Als ik een voorspelling moest doen zou ik zeggen dat de Chinezen een stevige greep krijgen op de horloge industrie en dat je voor 90,- euro geen Swiss Made horloge kunt kopen in de toekomst. Wel China Made.
Verder zijn dit geen dure horloges maar de prijs verdubbelt voor de interessantere versies (type 6 bijv) met saffier e.d. - minder goeie deal.
Voor mij zelf zit er niet zo veel ‘magie’ in Swiss made (genoeg mooi spul uit andere delen van de wereld) en Rotary - da’s toch zo’n merk dat je altijd in de vliegtuig in-flight magazines tegenkomt als tax-free special?
Ik denk dat binnen een paar jaar je geen enkele “Swiss Made” nieuw meer koopt onder de 500,- euro. De grote merken zijn dit segment al een beetje aan het loslaten, en zelfs de Micobrands introduceren nieuwe modellen nu al veelal op of boven deze grens.
Of horlogevandaag moet ruim op tijd voorraad aanleggen
Claro-Semag mogen dan gepimpte Seagull ST16 zijn, ze voldoen aan de vereisten voor Swiss Made. Net zoals dit horloge.Als binnenkort de eisen voor Swiss Made “verzwaard” worden van 50% naar 60% zullen ze daar ook wel aan voldoen. Dus linksom of rechtsom, het is mogelijk om relatief goedkoop Swiss Made te produceren. Je ziet nu al regelmatig uiterst scherp geprijsde Zwitserse quartz horloges. Kennelijk is het massaal produceren van horloges in Zwitserland niet bepaald duur. Dus ja, logischerwijze komen goedkope Zwitserse horloges er aan… Just my 2 Cents .
er zitten Chinese uurwerken in, waarvan ze de rotor in zwitersland erop schroeven ( o.i.d ) en dan voldoen aan de criteria van Swiss made ( zoveel procent van de intrinsieke waarde moet zwitsers eindfabrikaat zijn en eind montage moet in zwitserland plaatsvinden ).
Een blik in de toekomst? Dit gebeurt toch al jaren? Als je op een willekeurige dag Plakmerk2Day bezoekt word je doodgegooid met zogenaamde “Swiss Made” horloges.
Eens. Meestal zijn het vage merken. Maar dit is een merk met een duidelijke Zwitserse “providence” en uit een stal van merken met een reputatie. Dàt is er voor mij nieuw aan
@lencoth Ik heb ook geen moeite om het zo te zien. Voor 9 tientjes krijg je een horloge met een overtuigend Zwitsers verhaal. Geen vaag merk, geen merk waarbij de naam na het overlijden is teruggekocht. Je krijgt een Swiss Made horloge van een merk met historie, continuïteit & overtuigende stalgenoten. Hiermee kan je opscheppen En als iemand tegen je zegt het is allemaal Chinees, dan kan je alle oprechtheid zeggen, dat dat bij veel andere (“goedkopere”) Zwitserse merken niet anders is. Want het is langzamerhand toch wel bekend dat veel onderdelen daar ook China uit komen, denk bijv. aan kasten. Zo werkt globalisatie. Het is niet anders