Blockchain watch certificate - oa Christie's

Kwam laatst een interessant artikel tegen ivm traceerbaarheid/echtheid van horloges
https://usa.watchpro.com/christies-pilots-sale-of-5-million-rolex-daytona-with-a-blockchain-based-digital-certificate/

Na een andere Google search, vond ik de officiële website terug.

Komt er op neer dat je je horloge van een digitaal certifcaat laat voorzien (uiteraard tegen een prijs) welke je dan mee kan sturen bij een eventuele verkoop. Komt dus nu bovenop eventuele ‘papers’, maar zou deze op termijn kunnen vervangen…

  1. Watch Certificate™ Steel - 139€ - for watches with a value of less than €5,000

  2. Watch Certificate™ Gold - 269€ - For watches worth between €5,000 and €15,000

  3. Watch Certificate™ Black - 439€ - For watches worth between €15,000 and €50,000(2)

Ik zie een aantal voordelen:

  • kan moeilijker verloren raken
  • gemakkkelijk traceerbaar
  • makkelijk identificeerbaar (bij diefstal bijvoorbeeld)
  • certificaat wordt uitgedeeld na uitgebreide inspectie

Ik zie een aantal nadelen:

  • je kan niet zonder de centrale cel van het bedrijf (ivm uitgifte certificaat)
  • privaat initiatief
  • prijzig voor < 1.000 EUR horloges

Hoe staan we hier tegenover? Is dit een welkome aanvulling, of eerder gevalletje ‘bleh’?

Zou zoiets ook voor particulieren kunnen uitgebouwd worden (vb foto van box+papers+watch met serial zichtbaar geeft een certificaat – maar wat als een boef alles buitmaakt, wordt hij dan onrechtmatig eigenaar van het certificaat?)

Stof tot nadenken vond ik zelf, hence dit topic.

PS: ik heb gezocht maar niet gevonden, mocht hier reeds een topic over bestaan, sluit het mijne gerust…

3 likes

Mooie ontwikkeling, bedankt voor het delen. Vraag me af of de merken dit ooit zouden implementeren.

Breitling heeft dit al. Als je een horloge koopt dan kun je een NFT registeren. Mocht je het horloge ooit verkopen dan kun je deze NFT weer transferen naar de nieuwe eigenaar.

4 likes

Ah kijk, wist ik niet! Jammere is dan wel weer dat elke fabrikant zijn eigen implementatie voert (zie vb lightning vs usb-c) en we dus nog altijd geen ‘standaard’ hebben

Op zich is daar niets mis mee. Een NFT is een NFT en bij Breitling is deze gekoppeld aan je Breitling account. Ik kan dus mijn horloge(s) via dat account beheren. Groot voordeel, mocht ik een 2e hands Breitling willen kopen dan kun je door het serienummer plus modelnummer tijdelijk in je account toe te voegen controleren op echtheid. Mocht de koop doorgaan dan kan de huidige eigenaar de NFT transferren naar jou toe. Weet niet of dat systeem 100% waterdicht is maar het maakt het e.e.a. wel een stuk betrouwbaarder.

En nee, een Breitling account hacken heb je nog niets aan. Je hebt altijd je garantiekaart als een soort 2fa verificatie nodig.

1 like

Mooi probleem gecreëerd voor een oplossing die ze willen verkopen :ok_hand:t2:

Als dit niet vanuit de fabrikant wordt gedaan zoals bijvoorbeeld bij Breitling heeft dit (nu nog) 0,0 meerwaarde naar mijn mening.

1 like

In mijn optiek is de Blockchain een digitale ledger waarvan men claimt dat hij niet te hacken is, en die garandeert dat een record van een transactie tamper-proof opgeslagen kan worden, wat niet per se zo wereldschokkend is als men wil vermarkten.

Ik zie niet in hoe zo’n systeem weerslag zou moeten hebben op een fysiek goed. Veel mensen “doen iets met Blockchain” omdat dat een tijdje erg modieus klonk, maar als je even beter kijkt ga je zien dat het een technologie is die in de echte wereld maar een paar zeer smalle use cases heeft.

Ik wil het niet afdoen als modegril, maar het is niet de oplossing voor alle vragen die je ooit zou kunnen stellen. Een fatsoenlijk records management systeem wat bijhoudt wat je verkoopt en aan wie lijkt me afdoende om de herkomst van een horloge te tracken bij de fabrikant. Dan kan de fabrikant direct bijhouden welke onderdelen er moeten zijn voor die items.

Eerlijk gezegd zal het me wel aan de bout hachelen of Nomos de transactionele geschiedenis achter mijn Ahoi kent, ik wil gewoon dat ze onderdelen hebben zodat ze 'm over 30 jaar nog een beurt kunnen geven.

Tot slot nog even dit: Op de website van Watchcertificate staat “Protect your most valuable asset”. Als je horloge je meest waardevolle asset is heb je iets fout gedaan.

Maar ten tweede: Hoe beschermt je dit? Helers gaan helen. De koper interesseert het niet. Een blockchain certificaat schrikt een inbreker niet af.

Blockchain was een hype-woord in de IT, is niks geworden uiteindelijk

2 likes

Ben het niet vaak met je gezever eens maar hier sla je de spijker op z’n kop.

Dat is waar, maar wanneer een gestolen horloge niet makkelijk verkocht(geheeld) kan worden bestaat natuurlijk wel de kans dat er minder op uit gegaan wordt, c.q. overvallen van personen, stelen op bestelling etc.

Ik zie de meerwaarde van een derde partij niet in dit geval. In het voorbeeld van Breitling, waar de fabrikant de ‘‘papieren’’ als NFT levert, vind ik dit wel een interessante ontwikkeling.

Deze vorm van NFT’s gaan we veel zien de komende jaren, verwacht ik. Garantiebewijzen, APK, Rijbewijs, donorregistratie etc.

1 like

Godsamme, wat is me dat toch typisch Nederlands, om een soort van compliment in een belediging te rollen. Ook goeie morgen.

Dat werkt alleen als de fabrikant de totale controle heeft over elk aspect van de keten:

  • Onderdelen
  • Service
  • Accessoires

Want zolang het een horloge is wat door een horlogemaker schoongemaakt kan worden heeft het ontbreken van een Blockchain certificaat geen enkele betekenis.

Check. Daar heb ik inderdaad geen derde partij bij nodig. Dan is de NFT gewoon de digitale versie van de extract uit de archieven. :slight_smile:

1 like

Dit soort Italiaantse misstanden kan je er dan gemakkelijk mee voorkomen.

Wacht maar tot ik een quantumcomputer op zolder heb staan!!1

1 like