Blog artikel over meester horloge designer Gérald Genta

Kwam dit artikel over icoon Gérald Genta tegen en vond het wel inspirerend:

Wat stukken die mij het meest opvielen:

• Veel mensen denken dat er jaren design-werk in het ontwerp voor de Royal Oak zit. Idem voor de Nautilus. Nou dus niet. Omdat ik zelf designer ben herken ik het wel: momentum, inspiratie en ‘design flow’ is alles.
  • Mocht je denken dat hij maar een paar exclusieve merken heeft aangedaan dan heb je het fout. Het aantal ontwerpen van zijn hand zijn niet echt gelimiteerd en exclusief: 100.000+. Dat er maar een paar echt zijn aangeslagen is uiteraard wat anders. In mijn optiek is het ontwerpen vaak ook een soort loterij: je maakt 1000 ontwerpen en als je geluk hebt is 1 daarvan een winnend ontwerp.
  • Velen kennen hem alleen maar als designer. Maar wist je bijvoorbeeld dat hij in 1994 met zijn eigen bedrijf ook het meest gecompliceerde horloge van dat jaar heeft geproduceerd (Grande Sonnerie)?

Veel leesplezier!

8 likes

Ik heb ook veel kijkplezier gehad, wat een geweldige foto’s. Hier mijn favoriet. Wtf gebeurt hier?

2 likes

Idd, ook mooie foto’s. De ‘snorrentijd’.

Leuk verhaal maar mist wel de leuke details! Bijvoorbeeld over het ontwerp van de Nautilus.

Zo heeft Genta niks gedaan met het design voor de Nautilus. Althans op dat moment!
Hij kreeg later een opdracht van Piaget en dit zelfde ontwerp verder uitgewerkt en opgestuurd. Piaget heeft het afgewezen.
Later heeft hij iemand bij Patek ontmoet (uit mijn hoofd op een beurs). Vanaf dat moment is het pas gaan rollen en mocht hij een prototype aanleveren.

1 like

Klopt. Ze hadden er wellicht een serie van moeten maken met meer details. Toch, leuk artikel zo ff voor de vrijdagmorgen.