Ergens vanaf 22 uur begint het datum verzet wieltje rond te draaien (ja hij draait de hele dag door…) . Deze heeft een soort veer inzitten die bij genoeg spanning (rond 00 uur) verspringt. Voor deze tijd staat hij tegen een datum wiel tandje al aan. Als je de datum verzet terwijl hij al tegen een datum wiel voetje staat dan heb je de kans dat je het veer of iets anders van datum mechanisme kapot maakt.
Ik heb een filmpje op Youtube gevonden waar je jouw verhaal van de draaiende wieltjes en het veertje mooi kan zien, met uitgebreide uitleg erbij. Leerzaam (voor mij)… de close-up begint rond minuut 6:30.
EDIT: Nog eentje, die specifiek ingaat op ‘het waarom’ en wat er mis kan gaan.
Domme vraag misschien maar dit geldt toch alleen als je de datum ‘direct’ wilt verzetten, niet als je de tijd (grote wijzer) net zo lang door draait totdat de datum verspringt?
Wel grappig. Ik heb een even in de boekjes van mijn Sinns gekeken. Bij de 240ST (Dag/datum, Selita SW220-1) staat heel duidelijk en in rode lettertjes bij Quickset Date:
Schnellkorrektur des Datums und des Wochentages (Kronenposition 2) Diese Korrektur bitte nicht zwischen 21 und 3 Uhr vornehmen! […] In dieser Zeit befinden sich die Zahnräder der Schaltung im Eingriff. Als Folge kann das Werk beschädigt werden.
Bij mijn 857 UTC TESTAF LH Cargo (Datum, ETA 2893-2) staat er helemaal niks over. Die heeft dan ook geen dagaanduiding. Weet niet of dat de reden is. Ik duik er nog wat verder in.
Vooral die tweede maakt een hoop duidelijk. Leuk om het zo ‘up close’ te zien, leuk om te weten. Het mechanisme is eigenlijk super simpel, je moet er maar op komen…
Dat gaat bij een dag/datum in ieder geval niet op. In beide draairichtingen kan de boel stuk. Zie bovenstaande filmpjes/uitleg. Of je gelijk hebt bij ‘date only’ uurwerkjes weet ik niet.
@Marco, volgens mij heb je daar gelijk in. Wordt ook alleen voor gewaarschuwd bij het gebruik van de quick set.
Je hebt wel begrepen dat het in mijn reactie(s) om de datumverstelling gaat hè [kroon 1x uittrekken]?
Dus niet om het doordraaien van de tijd, het heeft dan ook niks met de wijzers te maken. Het filmpje hiervoor laat haarfijn zien waar het fout kan gaan. Betreft wel een dag/datum uurwerk, waarbij zowel clockwise als counterclockwise schade kan ontstaan.