Blunder!

Wil ik net even ander klokje rond de pols doen…

Aanzwengelen, tijd juist zetten, 21.35u en datum aanpassen…

Schit, datum wil niet goed, f***k het is 21.30u!

Is hij nu 100% zeker stuk?

1 like

Nee, niet zeker denk ik. Welk horloge? Draai de tijd eens 24 uur verder?

Dat lijkt me niet…

Dit. Ik heb goede hoop dat er niets aan de hand is.

Lijkt me ook niet… Ik zou de wijzers iets terug en vervolgens doorzetten… zie je het vanzelf of de datum overspringt.

Hij springt nog over…

Gelukkig maar, want bij elk klokje zit een papiertje bij dat je de datum niet mag verzetten tussen … ‘s avonds en …

Thanks voor de info.

4 likes

Gelukkig :+1:

En niet voeren na middernacht, en geen fel licht, en geen water…

23 likes

Ik wil je je goede gevoel niet ontnemen, maar er zitten wel meerdere tandjes op de datum ring. Dus kan zijn dat er toch eentje gebroken is.

imagehttps://www.timebymail.com/ekmps/shops/timebymail/images/replacement-eta-2824-black-date-ring-wheel-3-o-clock-p59a-[2]-710-p.jpg

Afwachten dus…?

Of doordraaien tot je alle datums hebt gezien.

1 like

Dat duurt een maand… :joy:

2 likes

Er zit zo’n knop aan de zijkant van je horloge. Daar kan je aan draaien als het goed is :wink:

12 likes

…maar niet na 21:30 uur :grimacing:

10 likes

:neutral_face:

Of je begreep dat ik een grapje maakte? :joy:

:sunglasses:

En het is een dag en datum… pfff

1 like

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een van de horlogetechnieknerds mij in een soort van Jip en Janneke taal kan uitleggen waarom het eigenlijk zo is dat je tussen plm. 21:00 en 03:00 beter de datum niet kan verzetten. Waarom is dat eigenlijk slecht? Ik heb dat nooit zo goed begrepen… ik begrijp wel dat het datumwiel door een ander wiel of palletje verzet wordt enzo, maar dat gebeurt toch pas rond middernacht. Toch?

Thanks! :+1:

2 likes

Bij sommige horloges begint het veranderen van de datum al eerder.
Dus er zijn al tandjes in beweging om de datum te verzetten. Als je op dat moment gaat draaien, kun je er een soepje van maken.

1 like

Ik had laatst ook hetzelfde met mijn Seamaster. Was rond half 10 de datum aan het verzetten en het ging wel maar minder snappy as always. Geen kracht hoeven gebruiken of zo, maar het voelde tikkeltje minder soepel. Toen ik mij realiseerde dat ik in de danger zone zat qua datum verstellen. Schrok mij ook het apelazerus.
Daarna even alle datums doorgedraaid (in the safe zone) en gelukkig niks aan het handje. :sweat_smile:
Het zal heus niet allemaal meteen kapot gaan, maar het is wel spelen met vuur.

6 likes

Thanks! Omdat je het dan forceert ofzo? Dat ‘bewegingsproces’ mag niet met kracht/versneld uitgevoerd worden in die tijdspanne, of…

Als de wielen nl. eenmaal in elkaar haken, kan er denk ik weinig misgaan anders dan dat de datum op enig moment verspringt. Daar is dat mechanisme juist voor bedacht of kraam ik nu onzin uit?!

2 likes