Uit de boedel van de klokken- en horlogewinkel van mijn vader en opa komen een aantal gereedschappen, waarvan wij niet exact weten wat het is en ook niet of het nog iets waard is.
Wie kan ons helpen? Alvast bedankt!
A)
B)
C)
D)
Uit de boedel van de klokken- en horlogewinkel van mijn vader en opa komen een aantal gereedschappen, waarvan wij niet exact weten wat het is en ook niet of het nog iets waard is.
Wie kan ons helpen? Alvast bedankt!
A)
B)
C)
D)
A zijn draadsnijders / tappen. Om schroefdraad te maken.
C lijkt me een draaibankje
A is een tapsetje om opnieuw schroefdraad te tappen.
De rest weet ik niet.
B zijn allerlei soorten ponsen, een deel lijkt zelf gemaakt of gemodificeerd.
C is inderdaad een horlogemakersdraaibank
En D om handmatig een riem aan te drijven voor de handbediende draaibank. tenminste dat denk ik.
Mooi hoor, zo’n familieverzameling
Geweldig die draaibank.
Kan mijn vrouw aan het wiel draaien als ik achter de draaibank sta. Daar droom ik van. Maar schroefdraad tappen kon hij niet zo goed. Al die gebroken tappen. Twee slagen heen en een terug. En snij olie gebruiken natuurlijk. Maar erg leuk die set.
Inderdaad tappenset, ponsenset en horlogemakersdraaibankje. Voor het draaibankje is vast wel belangstelling al zou je het schoonmaken en in een vitrinekast zetten.
Als je er graag iets van bewaard voor herinnering aan je vader en opa, dan moet je dat gewoon doen.
Je zou dat draaibankje op een eiken plankje kunnen schroeven,en dat hulpstuk D leg je er maar naast. Maar die tappen/snij set en die ponsen zijn eigenlijk niet zo interessant om als een sierstukje te stallen. Als je alles zou verkopen zou het met een beetje geluk tussen de 500 en 600 kunnen opbrengen als de tappen en snijblokken in goede staat zijn, maar er zijn ongetwijfeld meer dingen te vinden die ook leuk zijn om als herinnering te bewaren, succes met je zoektocht