Daniels (G.): Watchmaking
NEW. 420 pages, 22 plates, 777 figures, 3rd edition, reprinted 2009. A superb book, by the world’s greatest living watchmaker, which explains in detail how to design and make all the parts of a watch. The drawings by David Penney are excellent and make all the techniques described in the text easily understandable. Daniels’ aim in writing the book was to inspire and encourage the art of watchmaking - the aim has been achieved as the book has been constantly in demand since it was first published in 1981. With dust jacket and cardboard box.
(Ref: N876)
Price: £50.00
Gezien het boek momenteel ook niet te vinden is (ik kan geen print noch digitale vinden), is er iemand op het forum die deze heeft en misschien wilt uitlenen? (Ik ga er van uit dat verkopen niet aan de orde is ) Ben recent begonnen met het serieuzer lezen van boeken over horloges maar merk dat ik graag (veel) dieper graaf!
Dank je voor de tip! Dat ziet er ook uit als een goed boek dat m’n kennishonger kan stillen.
Zelf hoef ik natuurlijk geen horloge te maken, maar toen ik recent over een ETA-uurwerk las dat de pallets gecoat zijn met een medium dat het smeermiddel beter doen hechten, was ik echt verwonderd over hoeveel tijd en energie er in de ontwikkeling van de onderdelen is gegaan. Het lijkt me dat er zoveel meer onderdelen inzitten die evenveel aandacht krijgen, al is het 't maken van de tanden van de radertjes…
Ik zal wat reputatie proberen op te bouwen Vooral een lurker geweest, dus zal m’n best doen!
Wát een prachtboek zeg. Het begint met een paar mooie foto’s van prachtige uurwerken van Daniels zelf en gaat daarna hoofdstuk voor hoofdstuk in op hoe elk los onderdeeltje gemaakt moet worden. Wat een kunde heeft die man! Het leest ook prettig weg, al blijft het erg gedetailleerd natuurlijk - het doet mij denken aan blogs voor programmeurs met specifiek maar toegankelijk Engels.
Als ik je om een gunst mag vragen, PeterLC, wat ik mis in Daniels boek maar wel in het Wostep boek terug zie, betreft het onderhoud van uurwerken. Zou ik je om foto’s van hoofdstukken 7.11 Adjusting or timing, (pp 157-167); 13.3 Cleaning (pp 281-284); en 13.4 Lubrication (pp 285-289) kunnen vragen? Als dat teveel is, duik ik in oudere boeken op zoek naar die info.