Boek gezocht: Der Flume-Kleinuhr-Schlüssel K2

L.S.,

Ik ben nieuw op dit forum (“newbie”).

Ik zoek een bekend en belangrijk naslagwerk, voor de velen op dit forum niet onbekend neem ik aan:

Flume: Der Flume-Kleinuhr-Schlüssel K2
Ausgabe 1962/63
Essen: Selbstverlag Rudolf Flume, 1963

Redelijke prijs graag voor een exemplaar in redelijk tot goede staat.

Ben geen newbie maar heb nog nooit van het boek gehoord…

Gerwin

Heb deze regelmatig gezien op de beurs van de Rikketik in Houten. Andere uitgaven ook en voor spotprijzen.
Heb verschillende boeken van Flume dubbel maar die juist niet.

Freddy

Hallo,
de Flume K2 zal lastig te krijgen zijn; de K3 in in z’n her-uitgave is nu (nog) wel te koop.
Ik weet niet waarom je deze K2 wilt hebben, het geilustreerde deel is slechts een kwart van 't boek, voor de rest zijn het de bekende lijsten met kalibers en Flume-nummers.
Voor kaliber-herkenning is de Bestfit 111 veel beter, en deze bevat veel meer info; is nu ook weer net opnieuw uitgegeven, maar kost wel een beetje duur - $75, hoewel ik denk dat je bij een antiquariaat net zoveel kwijt zult zijn voor een mooie Flume K2
Groet,
Paul

Aan allen die reageerden,

Bedankt voor de reacties en tips!

Mijn interesse voor de K2 is vanwege het tijdvak, dat het beslaat. Mijn horloge interesse gaat nl. uit naar Zwitserse horloges van de minder bekende merken, zoals Lunesa :wink: Ik zal echter ook eens naar een K3 uitkijken.

Verder gaat mijn interesse uit naar “LIP” (niet naar “Lip”; dit beeldmerk is van latere datum nl.) uit de 50-er jaren.

T.a.v. de Flume boeken; ik zal eens op de Rikketik kijken (was daar al eerder, maar kwam ogen tekort voor alleen al de horloges en heb toen de boeken maar overgelagen).

Uhhhmmmm, in de Flume zul je erg weinig horloges vinden; het is namelijk een “materiaalboek” waarmee je alleen uurwerken kunt identificeren en waarin horlogemakers Flume onderdeelnummers kunnen opzoeken voor balansasjes; opwindasjes en veren.
Er staat nog wel wat meer info in, maar enkel over de kalibers, niet over horlogemerken (dit geldt trouwens ook voor de Bestfit en andere materiaalboeken)
De K2 is de uitgave van 62/63 de K3 is de opvolger, dus gewoon de K2 aangevuld met nieuwere uurwerken die niet in de K2 staan.
Om een idee te geven hoe deze boeken eruitzien, bijgaand 2 scans:

  • de kaliberlijsten (het grootste deel van deze boeken)

  • de plaatjes waarmee een kaliber ID gezocht kan worden:

Niet echt leesvoer voor een zomeravond, meer iets voor horlogemakers (of knutselaars :smiley: )
Groet,
Paul

Zeer bedankt voor de info en scans!

Ik wilde de Flume-Kleinuhr-Schlüssel inderdaad gebruiken voor uurwerk identificatie i.v.m. de Zwitserse “vintage” horloges (periode 1945 - 1960), waarin ik geinteresseerd ben.

Ik zat ook nog aan de Flume Werksucher te denken, maar ik zal eens op de Rikketik rondkijken.

Ik heb de K3 op de kop getikt op de Rikketik-beurs. Herdruk uit 2000, ongebruikt, Euro 30.

Mooi, gefeliciteerd (tu) ik zag 'm ook liggen; is het zo’n beetje wat je ervan verwacht had?
Paul

PS: nog een Lunessa horloge gevonden in Houten?
ikzelf heb drie ouwe chrono’s gescoord: twee oude russische zakhorloge chronografen en een Pontiac chrono met een Venus 170 uurwerk, deze laatste ziet eruit alsof 'ie door een trein is overreden: weer een knutselprojekt erbij :smiley:

Het is wel zo ongeveer wat ik verwacht had. Het is een rijke bron aan informatie:

  • allerlei soorten antichoc mechanismen met plaatjes
  • kalibernummers per fabrikant per grootte
  • beeldmerken per fabrikant
  • echappement frequenties (18000, 21600 etc.)
  • afbeeldingen van de werken (vnl. vanaf de platinezijde weergegeven)

Samen met de “Guide des Acheteurs 1954” (die ik ook heb) en www.ranfft.de kun je een heel eind komen met het determineren van een werk en daarmee het horloge (en de leeftijd). De “Guide” bijv. geeft uitputtend alle merken en fabrikanten met adressen van de Zwitserse horlogeindustrie in die tijd. Bonus: het boek staat vol met typische jaren 50 advertenties van horloges (met plaatjes).

Ik heb dus ijlings mijn Lunesa weer opengedraaid en naar de kenmerken van het werk gekeken onder de balans: een onherkenbaar beeldmerk (Flume geeft zelf geen beeldmerk aan!) en een “6”.

Dacht ik dus altijd, dat het werk een AS 1187 was (en het lijkt er als 2 druppels water op), is het toch een Lunesa 6, die niet meer in de K3 staat (daar staan de kalibers 21 t/m 33).

Wie is in het bezit van goede documentatie en kan mij meer vertellen over dit Lunesa 6 werk?

Op de Rikketik geen Lunesa’s gezien, maar die zijn ook zo zeldzaam …

Wel LIP’s, waar ik ook interesse in heb, maar minder dan vorige keer. Ik heb een keer een horloge gekocht op de Rikketik, een LIP, waarschijnlijk met een R25, maar ik krijg hem niet open. Schroefdeksel zit muurvast en ik heb niet de juiste professionele apparatuur.

Hallo Lunesa,
Ik heb in mijn documentatie gezocht naar Lunesa 6 en niets gevonden.
Ook gezocht in de Bestfit encyclopedie en nstaat er niet in vermeld.
Daar hij gelijkt, volgens U op een 1187 van AS denk ik dat die 6 niet klopt.
Ik kan verkeerd zijn, maar met foto’s zou het een stuk makkelijker zijn.

Groeten,
Freddy