Er is op dit forum al veel geschreven over ‘Je horloge en een andere hobby’. Daar gaat het hier in zekere zin ook over, maar meer in het bijzonder dat hier twee van mijn hobby’s elkaar raken m.b.t. materiaalgebruik.
De ene liefhebberij is er een die ik vooral in een wat vroegere tijd beoefende, namelijk boekbinden. De andere hobby is van wat recentere datum namelijk het maken van horlogebandjes.
Het boekbinden kwam voort uit de van mijn vader en grootvader meegekregen liefde voor mooie boeken. En dan niet alleen inhoudelijk maar ook voor met name het gebonden boek als object. Daarbij telde mee dat mijn opa boekbinder is geweest. Toen ik nog een kleine jongen was en opa al gepensioneerd was, vond hij het leuk om af en toe nog eens een oud boekje, wat ie op de rommelmarkt kocht, te restaureren en opnieuw in te binden. Ik vond dat fascinerend en zo gebeurde het dat hij mij in die tijd de eerste basisbeginselen van het boekbinden bij bracht. Later, toen ik zelf oude boeken ging verzamelen ontstond de behoefte om die vaak zwaar door de tijd aangetaste exemplaren ook op te knappen en daarbij was het ook vaak nodig om ze opnieuw te binden. De van opa, die inmiddels al lang niet meer leefde, geleerde kennis werd uit het geheugen opgevist en aangevuld met wat recentere vakliteratuur en ik ben aan de gang gegaan.
Het leukste was om banden te maken van leer of met een mooie leren rug. Dus al snel ontstond er een voorraadje van allerlei mooie lapjes leer in allerlei kleuren en structuren om die banden te maken. Daar bleven dan weer allerlei stukjes en strookjes van over die in doosjes bewaard werden
Het maken van horlogebandjes is van veel later datum. Zo’n 10 jaar geleden werd ik gebeten door het horlogevirus. Bij mij betekent dat dus onvermijdelijk dat er verzameld gaat worden. Ik ben nu eenmaal een pathologische verzamelaar. Als ik ergens belangstelling voor heb, moet ik er ook alles van verwerven, of het nu bonsai boompjes, vulpennen, pluchen pinguïns, boeken of horloges zijn. Gelukkig woon ik in een redelijk groot huis en tot nu toe past alles er nog in…
Al die ouwe horloges hebben ook een bandje nodig en ik kon niet aan de gang blijven alsmaar nieuwe bandjes voor die dingen aan te schaffen. De meeste bandjes die op de (vintage) klokjes zaten waren zó vies, kapot , lelijk (schakel en rekbandjes, yuk) dat die gelijk de kliko in gingen en er kwamen natuurlijk ook klokjes binnen waar helemaal geen bandje op zat.
Geïnspireerd door diverse leuke artikelen over het zelf maken van bandjes hier op het HF besloot ik om dat zelf ook maar eens te gaan proberen. En hier komt dan de link naar de boeken en de boekbanden.
Van de stukjes leer die ik voor de boeken gebruikte bleven er nogal eens kleine strookjes over die te smal waren om er nog een rug voor een boekband van te maken, dus die verdwenen in de la.
Die stukjes, plus wat restjes leer die ik kreeg van de meubelstoffeerder bij mij in de buurt bleken vaak nog heel bruikbaar en groot genoeg voor een horlogebandje.
Van een tweetal exemplaren wil ik hier wat laten zien, namelijk de combinatie van een boekje met een rood leren rugje en het recente door mij gemaakte bandje aan het mooie oude Lanco horloge wat pas geleden door @Tokes weer tot leven gebracht is. Het zelfde rode leer.
Daarnaast een oud penanker horloge met een bandje van groen leer dat overbleef van een door mij vele jaren geleden gebonden exemplaar van Pride and Prejudice van Jane Austen.
Ik heb inmiddels nog veel meer horlogebandjes gemaakt en -vooral in wat vroeger tijd- nog veel meer boeken gebonden, maar deze twee zijn leuk om te laten zien omdat het bij boek en horloge om het zelfde leer gaat en beide boeken ook door mij van scratch af zijn vervaardigd, d.w.z. dat ik ze ook zelf gedrukt (nou ja geprint) heb.
Hieronder de foto’s.
Dank voor het lezen en kijken.
Lex