Niet dat ik nu een horlogemaker ga spelen, maar mijn technische nieuwsgierigheid en hoeveelheid oude uurwerken die ik heb moet goed komen;):S:)
Groet
Iwan
Een boek dat ik kan aanraden is: Moderne uurwerkreparatie door H.Jendritzki. Oorspronkelijk in het duits geschreven (jaren 50?) maar ook in het nederlands vertaald. Het boek duikt nog wel eens op bij bv De Slegte. Ondanks dat het al wat langer geleden geschreven is het qua (mechanische) techniek nog steeds up to date.
Boeken zijn interessant om iets na te kijken als je het niet meer zeker weet, maar voor mij persoonlijk is de beste weg om eerst een korte “hands on” cursus te doen en daarna - eventueel met behulp van één of meer boeken - aan de slag te gaan met een paar oude uurwerken. Beginnen met iets als een unitas 6497 en dan overgaan op een eenvoudig 10 1/2 "’ werk en dan een dameswerkje. Daarna probeer je een automaat en dan zie je vanzelf of en hoe snel je de grens van je kunnen bereikt. En als je dan nog steeds durft, kun je je op een chrono uitleven.
De praktische problemen, zoals het vermijden van het wegspringen van veren, het overeind houden van drie raderen tegelijk terwijl je een brug plaatst of hoe je waar, hoeveel en waarmee moet oliën leer je niet uit een boek. Je kunt het wel nakijken, maar je hebt een goede leermeester nodig die je de details en truckjes laat zien en keer op keer uitlegt.
Kortom, als je een cursusje hebt gevolgd en technisch een beetje handig bent heb je voor eenvoudige werkzaamheden denk ik geen boek nodig; daarentegen heb je voor het moeilijkere werk een echte en gedegen opleiding en jaren ervaring nodig.
Helemaal eens met Maurits, zo zelf bezig gaan leert je toch het meeste heb ik zelf ontdekt. Doordat je ziet wat er gebeurd weet je gelijk waar elk onderdeel voor dient, en dat is toch wel de essentie die je moet weten om een succesvolle reparatie uit te voeren.
Over de boeken, de 2e, “Complicated watches and there repair” heb ik zelf, ik vind het erg fijn als naslagwerk. Fantastische handgemaakte tekeningen uit de jaren 50, maar inderdaad nog steeds ontzettend actueel. In principe is de basis van elk horloge gelijk. Nog steeds.
De eerste link die je stuurde is een boek van dezelfde schrijver. Die staat dan ook in ieder geval om mijn lijstje! Aanraders om je in te verdiepen, maar met zelf doen kom je nog het meest. Begin gewoon met een veilig uurwerkje.
Bedankt voor verwijzing, maar ik kende het al vanuit je site ( is bij mijn Favorites ).
Ooit op blauwe mandag heb ik een cursus gevolgd via tijdschrift Horloge en vond het heel leuk.
Wat ik heb gemerkt, zijn een aantaal zeer vakkundige leden op dit forum die zo een cursus zoude kunnen organiseren.
Denk dat daar, veel animo voor zo zijn.:~:~:~
Inderdaad zijn er wel boeken waar uitleg wordt gegeven hoe een uurwerk in elkaar zit en evtueel te repareren is, maar er ontbreekt 1 belangrijk gegeven en dat is het inzicht en gevoel dat je ervoor moet hebben.
Een horloge uit elkaar halen en weer in elkaar zetten kan iedereen wel leren, maar het opsporen van fouten en dit ook daadwerkelijk eruit halen, leer je alleen maar van iemand die daar veel ervaring in heeft en ook vergelijkingen kan aandragen van hoe het niet moet.
Ook het op de juiste manier( hoeveelheid en soorten olieen en vetten ) is iets wat je leert van iemand die dat al vele jaren doet en weet hoe het moet.
Om een voorbeeld te geven: als ik een stagair van de opleiding heb ( 4 jaar in het totaal) is er een zeer groot percentage leerlingen die niet goed olie geeft.
Ook het opsporen van fouten is een groot probleem.
Helaas ( de goede daargelaten ) gebeurt het maar al te vaak dat diegene die een 1 of 2 daagse seminar heeft gevolg toch overmoedig wordt en ook de duurdere werken denkt te repareren. met alle gevolgen van dien. Dit gebeurt overegins niet alleen met de horloges maar ook met antieke klokken.
Als je dit voor jezelf wilt leren, is dit natuurlijk leuk om te doen, maar laat het echte horlogemakersvak aan de echte vakman over
Daar ben ik het volkomen me je eens, zo is het ook mij zeer dierbare Minerva bij jou voor de restauratie vanuit vertrouwen in je werk:~.
Ik ben technische man en weet dat een degelijke opleiding lang duurt, en dan begin je pas met leren en inzicht krijgen.
Zijn ook di zelfs na vele jaren repareren geen gevoel hebben voor finishing touch ( en dat bedoel ik het niet alleen bij de horloges maar ook bij motoren auto’s …)
Ik kuster ook geen illusie dat ik nu nog een horlogemaker word.
Voor mij is het ook allen drang naar praktische kennis, hoe zo iets werkt door oude uurwerken di ik al heb te verkennen, zonder dat ik de schroeven en veren om m’n oren laten vliegen
Zo als dat je eerst een veer moet ontspannen voordat je met demontage begint, of kroon losmaakt met de as… gewoon basale beginselen en werking te begrijpen.
MvG Iwan
tja, het echte werk met de dure klokjes zou ik ook met een boog omheen lopen.
maar laat je niet ontmoedigen, zo mis je alle lol van het sleutelen. veel problemen kunnen verholpen worden door schoonmaken en olieen, en dat kun je oefenen.
lees gewoon alles wat los en vast zit. “het” boek is er volgens mij niet, dus alles helpt.
en koop dan een doos oude uurwerken. bijv. een doos oude seiko’s, die zijn redelijk goed gedocumenteerd, dus daar kun je je op uitleven. (de chrono’s bewaren voor het laatst).
Leuke blog, en verslag van Mick heb ik ook gevolgd op horlogeforum…(tu) geweldig.
Ik heb nog laden vol met oude uurwerken, en zijn op de rikketik altijd zakhorloges te koop voor een paar euro om te oefenen.
Echt werk geef ik toch aan echte jongens om te doen, die beschikken over deskundigheid en ervaring, gereedschap en onderdelen.
Groet
Iwan
Natuurlijk gaat het als hobbyist ook om de lol van het sleutelen, maar ik kan je verzekeren dat het in 95% van de gevallen niet alleen gaat om schoonmaken en olieen, maar er ook ( en niet alleen bij oudere calibers) slijtage op is getreden in de tappen, veroudering van de veer, bij slipveren de wand van de veerton uitgesleten, veel slijtage in de lagering van de veertonkloof enz.
Het constateren en verhelpen hiervan maakt nou juist het verschil tussen de ene horlogemaker en de andere horlogemaker.
Helaas komen wij ook werk tegen van collega horlogemakers die voor deze factoren geen oog hebben en dit dus laten zitten.
In eerste instantie geeft het uurwerk na het schoonmaken en olie geven best een redelijk resultaat, maar gaat na verloop van weken grote afwijkingen vertonen in de verschillende draagposities.in 90% van de gevallen komt dit doordat er een kleine uitslijting in de tap zit, en daardoor een vrije axiale speling in de weg staat. Let we! zoals ik aangaf komt dit niet alleen voor bij ouder calibers, maar zeker ook bij calibers Eta 2892-2, Eta 7750 die nog maar 5 jaar oud zijn.
Tevens dienen diverse onderdelen bij sneltikkers ( boven de 21600 ) behandeld te worden met epilaam.
Ps Ik ben al enige tijd lid van dit forum en de laatste tijd wat meer actief hier op het forum.
Ik heb laatst ook gelezen dat de leden af en toe een ledendag hebben en ergens bij elkaar komen.
Ik wil dit wel eens overleggen met de webmaster en aanbieden ook eens een dag te organiseren bij ons in het bedrijf, waar we dan onder het genot van een hapje en een drankje ook evt demonstraties en uitleg kunnen geven van hoe een uurwerk nu eigenlijk functioneert, reparatie methode hoe en waarom.
Beste Jan, dit lijkt me fantastisch! Zoals waarschijnlijk vele anderen hier heb ik groot respect voor het echte vakmanschap, en ik sta dan ook te popelen om wat meer te leren dan het schoonmaken en vervangen van onderdelen van horloges! Zoals bijvoorbeeld het inzetten van nieuwe steentjes.
Dat voorstel van je klinkt als muziek in mijn oren:~. En ik denk dat velen van ons na het zien en horen hoe en zo een uurwerk doet, dan meer respect zullen krijgen voor wat gedaan wordt om zo een stukje techniek draaiend te houden.
Ik weet nog steeds hoe ik met bewondering stond te kijken hoe mijn vader vliegtuig motor bij luchtmacht ( jaren 60’ ster of lijn motor) op gehoor afstelde en dan horde je goedkurende “hmmm” nu is het goed en je kunt gaan vliegen ( tegen piloot ).
Dus respect voor vakmensen met gouden vingers.(tu):)-D