Boekenlijst zelfstudie Horlogemaker

Luitjes…

ondanks wat mijn vaardigheden doen vermoeden:

Ben ik natuurlijk nog maar een beginner… daarom Afgelopen weekend dit boekje gekocht…

Maar ik zag op Bol.com ook het volgende boekwerkje langskomen:

Nu is naar ik begrepen heb George Daniels de uitvinder van de grootste innovatie in horloges van de afgelopen eeuw… het Coaxial movement… zoals ook toegepast door Omega… geen kleine jongen dus, deze meneer Daniels…

Dit boek staat dus op mijn verlanglijstje…

verder… ben ik Dit boek tegen gekomen…

Tou(h)rbillon, about my passion… maar dan de Duitstalige versie. mijn duits is iets minder goed dan mijn engels… maar mijn engels is veel beter dan dat van Steffen Pahlow, en in het duits ( zijn moedertaal ) staan dan in elk geval geen vertaalfouten…
lastig detail… dit boek kost iets van 350,-… even sparen dus…

Hebben jullie nog suggesties voor boeken, om mijn kennis in dit vakgebied te vergroten?.. Kennis is het belangrijkste gereedschap… de rest is slechts een middel om Kennis om te zetten tot een tastbaar resultaat…:~

2 likes

Ik heb altijd begrepen dat hét boek de “Handleiding voor de uurwerkhersteller” van H. Jendritzki is. Een uitgave van de Stichting Vakopleiding Uurwerkmakers Fadegon.

Ik was net te laat! Dat is hem inderdaad.
Voor zover ik weet is het boek op dit moment niet nieuw verkrijgbaar.
Het staat in ieder geval op scribd.com.

Gr. Han

Beste Arie, ik kan je helaas niet helpen aan de genoemde boeken maar je wel COMPLIMENTEREN met het getoonde horloge. Vooral het relief van de kast boeit mij (kan de kast ook in glanzend worden uitgevoerd?), ik zie deze al voor me met een chronograaf-uurwerk, een blauwe wijzerplaat met decente zilverkleurige uurindices en idem wijzers! X(

Vriendelijke groet,

Ja… dat kan… deze kast is van Titanium… de eerder getoonde “Instrument 1” heeft een Alu kast die met hetzelfde Algoritme is gefreesd… ik ben niet goed in wiskunde, maar ik weet Sinus, Cosinus en Tangens handig toe te passen in parametrische CNC freesprogramma’s die volgens een relatief eenvoudig (While-Endwhile ) algoritme een dergelijk patroon frezen.

op het gebied van CNC ben ik geen groentje meer… ik heb mezelf flink ingelezen, en in de praktijk het nodige geleerd…

't opmaken van Wijzerplaten is ook iets wat ik nog onder de knie moet krijgen… zilveren Indices, verzilverde wijzers… moet kunnen… ik moet alleen nog verzinnen hoe… uit een plaatje zilver zou ik makkelijk een ring met zwevende indices kunnen frezen…

als ik mijn wijzerplaten aflak met een transparante lak, dan zou je ook een blauwe sunburst kunnen krijgen… anders egaal blauw… is mogelijk… Guilloché… ga ik aan werken…

Maar het belangrijkste… Uurwerktechniek. de werking van een Tourbillon begrijp ik… maar hoe maak ik het?.. hoe construeer ik een ankerrad… hoe bouw ik een Coaxiale onrust… dat soort dingen… en ook andere complicaties… Chronometers, maanstanden. dag/datum… getijden anyone?.. alles is mogelijk… als je maar weet hoe… ik kan wel proberen het wiel opnieuw uit te vinden… maar waarom zou ik?..

Daarom wil ik naast mijn werktuigbouwkundige bibliotheek een Uurwerken Bibliotheek aanleggen…

1 like

één klein advies: het boek van Pahlow daar heb je (naar mijn bescheiden mening) echt heel weinig aan, kan je beter voor dat geld een paar nuttige reparatieboeken aanschaffen.
Als je op de website van Pahlow kijkt en zijn youtube filmpjes, dan denk je dat er heel veel praktische tips van een meester horlogemaker in dat boek staan: helaas pindakaas, die vind je er dus niet in.
Wat dat betreft is het boek van Daniels onnoemelijk veel beter, met één kanttekening: het is niet voor uurwerkreparatie, maar om zelf (onderdelen van) uurwerken te maken: en om een uurwerk te maken, is het makkelijk om eerst het repareren onder de knie hebben

Succes met de zelfstudie,
Groet,
Paul

Ik heb de Youtube Filmpjes van Steffen Pahlow al meerdere malen bekeken… ik hou ervan hoe hij alles laat zien… tot in de kleinste details…

op zich… als het boek van Daniels meer gaat over het construeren van uurwerken… dan heb je meteen het begrip van hoe alles in elkaar zit… als je het kan bouwen… dan kun je het ook repareren…

Ik heb in elk geval de nodige bekwaamheid in huis… daar twijfel ik niet aan… de enige reden dat ik zelf geen uurwerk kan bouwen is: ik mis nog wat elementaire gereedschappen… zoals persjes voor stenen en het sluiten van kasten/inpersen van glazen…

't mag “blasé” klinken… maar voor mij is het maken van een Horloge kast “peanuts” ik heb wel gekkere dingen gemaakt… waar de nauwkeurigheid nog wel een tandje krapper kwam dan bij het maken van een kast…

dat wat er verder ingaat… wijzerplaten, wijzers… ik heb de wijzerplaat die ik nu heb met beperkt gebruik van CNC gemaakt…maar dat zal me met een gewoon boorstandaardje, een figuurzaag en een draaibankje zeker ook wel lukken…

de Opmaak… da’s andere koek…

hetgeen waar ik echt nog geen verstand van heb is het ECHTE werk… het functioneren van een uurwerk… ik ben bekend met de principes… maar het construeren ervan dat is nog onbekend terrein…

Als ik weet hoe iets geconstrueerd wordt, dan kan ik ook zien hoe en wat er mis is… zoals Raymond Meeus me laatst toonde met het kaliber van mijn horloge. de balansveer zat niet goed… hij hoorde dat… feilloos… als je weet waar je naar moet luisteren… omdat je weet hoe iets in elkaar steekt… dan weet je wat je moet doen om een probleem te verhelpen…

Als ik aan motorblokken werk, dan is luisteren het eerste wat ik doe… ik kan aan een Ducatiblok horen of het goed loopt… omdat ik weet hoe het moet klinken… die kennis wil ik me ook op Horloge gebied eigen maken…

Mag ik vragen waar je het boek 1001 polshorloges gevonden hebt? Ik kan hem alleen nog 2e hands bestellen.

ja klopt, ik heb ook de website en filmpjes van Pahlow bewonderd, echt geweldig, gaf voor mij de doorslag om het dure boek aan te schaffen, helaas is hierin niks praktisch terug te vinden, was een grote teleurstelling.
Voorbeeldje: een tourbillonkooi maken, hij geeft een tekeningetje van het onderdeel van zijn eigen uurwerk… ennnnnnnnn verder eigenlijk niks. Daniels beschrijft het basismateriaal, ontwerp, aftekenen, welke gereedschappen en machines, eventueel tips hoe het op te spannen, warmtebehandeling, het afwerken enz enz.

Het boek van Daniels geeft op zich eigenlijk weinig uitleg over waarvoor het onderdeel is, enkel hoe je het moet maken, er wordt veronderstelt dat je al weet hoe een uurwerk funktioneert, hoewel er ook wel diverse bijzondere mechanismes besproken en uitgelegd worden (maar voordat je die kan maken ben je al wel een paar stappen verder)

Persoonlijk zou ik denken dat je eerst een uurwerk zou moeten kunnen demonteren/monteren en reparaties moet kunnen uitvoeren voordat je onderdelen gaat maken, zo heb ik het in elk geval gedaan… Als je de zoekfunktie gebruikt kan je hier misschien nog wel een paar van mijn posts vinden over hoe een Unitas 6498 uurwerkje te verbouwen

Dit is een simpel uurwerk, goed om eens wat op te oefenen en wat aan te knutselen (wederom naar mijn bescheiden mening :smiley: )

Wat betreft Ducati:

mijn brommer sinds 1991, ook een beetje aan geknutseld, puur mechanisch, met weinig elektronica; klinkt wel iets luider als mijn horloges… :smiley:

Groet,
Paul

dat boek 1001 Polshorloges dat heb ik in Leeuwarden gekocht bij zo’n “Witte boekenshop”… je kent ze wel die zaken die bijna permanent een “opheffingsuitverkoop” hebben… Ik loop daar graag naar binnen… want er is altijd wel een boek van mijn gading te vinden… of het nu een Tractoren encyclopedie is, met 1001 tractoren, of een soortgelijk boek over sportauto’s of motoren… of Fotografie… ik kocht daar ook een handboek digitale fotografie van de hand van Michael Freeman, een schrijver/fotograaf die ik persoonlijk hoog aangeschreven heb staan…

Ja… zelf een uurwerk demonteren en schoonmaken, opknappen… daar moet ik mee beginnen… ik heb al eens een Quartz Miyota kalibertje uitmekaar gesleuteld… en de ETA 2763 in mijn “Verdaluminium” is ook al deels uiteen geweest… ik heb hier op het forum heel veel gehad aan :
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932

Die 3 Unitas Kalibertjes zien er fraai uit… met name de rechtse… vind ik zeer fraai om te zien… Glass-back anyone?.

Over Ducati… als dat je brommer is sinds 1991… dan heb je haar nieuw gekocht?.. een Serie 2 Superlight met Nuda Kuipje…of is het een “rechttoe-rechtaan” SS?.. ik kan me vergissen… maar ik zie maar 1 remschijf voor… 750?..
Wave schijven… andere remtang. Goldline?..

Geweldige machines die SS modellen. Ducati zou als de Sodemieter weer een 2klepper Supersport op de markt moeten brengen… ik heb zelf een 600 SS Nuda gehad… en als ze niet total loss was gereden, had ik haar nooit weggedaan… zoveel beter dan wat ik voor mogelijk hield…

tips voor reparatieboeken vind je in deze oudere post:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1213082,1213082#msg-1213082

Voor het maken van onderdelen en gereedschappen kunnen deze boeken handig zijn:

Goed boek van Gazely, veel praktische tips over materialen en (zelf te maken) gereedschappen, aan sommige tekeningen en onderdelen kan je zien dat ook Daniels dit boekje had gelezen…

Goed boekje van Fried puur praktijkgericht, met soms verrassend simpele tips waar je alleen opkomt als je heel veel ervaring hebt:

Wel heel erg specifiek op tandwielen gericht, maar enorm veel goede en uitgebreide info:

Groet,
Paul

Standaard 900 ss met superlight monoseat. Geen carbon spatborden. Wel dubbele schijfrem voor en droge koppeling.

Heb er zelf een paar gehad :smiley:

Vooral die Laatste 2… die zijn heel boeiend… in Horloges wordt een Cycloide vertanding gebruikt. en geen Evolvente… een Evolvente reken ik zo uit… als het moet op een kladblaadje… Diametral Pitch (inchmaten gebaseerd) reken ik zo om naar Modul… ook geen hogere wiskunde… maar Cycloide… daar weet ik nog niets van…

Eigenlijk moet ik eens een vakantie nemen… en een tijdje meelopen bij een kennis/klant van me… klokkenmaker te Waalre… maakt en repareert Toren uurwerken… maar Horloges heeft ie in het verleden ook gedaan… en voor een wandklok… ( friese staart of Comtoise ) draait ie ook zijn hand niet om… :slight_smile:

Hoeveel ervaring heb je met het sleutelen aan uurwerken?
Voordat ik zou beginnen met het bouwen van uurwerken, zou ik me eerst een verdiepen in de demonteren en monteren van uurwerken. Daarnaast is inzicht krijgen in de exacte werking van een uurwerk ook handig zijn. Ook zou ik me eerste ene verdiepen in het servicen van uurwerken en oliën, want schoonmaken en smeren is een wetenschap apart.

Het boek practical watch repairing van Donald decarle is ook een mooi boek voor weinig geld(15 euro). Erg informatief en geeft erg veel informatie over het repareren je onderhouden van uurwerken. Ook als gevorderd knutselaar een zeer prettig geschreven naslagwerk. Echt een toppertje!

Op zich strekt mijn ervaring niet verder dan het uiteen nemen en weer inelkaar zetten van een Miyota kalibertje, en het demonteren van een ETA 2763 tot en met de veerton aan één zijde… er moest dringend gereinigd worden, en het demonteren van het “stelwerk” aan de andere zijde… en dat betekent bij een 2763 dat eerst de Datumring eraf moet… en dan een dekplaatje voor je bij de bascule en andere delen komt…

een wijze les heb ik al geleerd… bij een ETA 2763 haal je de opwindstift er alleen uit in wijzerverstelling… anders kan het rondseltje uit de bascule vallen, en kun je alleen de datum nog verstellen…

na één keer vergeten van deze wijze les heb ik tevens gepoogd, en ontdekt om dat rondsel via de andere kant weer op zijn plek te krijgen… dat bleek makkelijker te gaan… je hoeft alleen de veertonkloof te verwijderen… de hele “mikmak” aan de andere (moeilijke) kant kan blijven zitten… met 2 kleine schroevendraaiertjes kun je de bascule weer in de goede stand zetten… dan gaat het rondsel er terug in… en kun je de Veertonkloof weer monteren… en als laatste de Stift er weer in zetten…

zo leer ik keer op keer bij…

even oneerbiedig gezegd… een Horloge is “ook maar een verzameling tandraderen en mechaniekjes om ze te verzetten” dezelfde mechanieken kom je tegen in versnellingsbakken van motorfietsen… het verschuiven van tandwielen door hevels die in groeven van tandwielen liggen…

alleen… een horloge is achterlijk veel kleiner… dus moet ik mijn fijne modelbouwersmotoriek aanspreken… ach… als je Tieraps van 0.4 mm kan aanbrengen in een motorfietsmodel… dan moet een Horloge ook lukken…

alleen kennis en begrip van de mechanieken in een horloge… daar heb ik nog weinig kennis van… dat moet ik mezelf nog eigen maken… maar dat is leuk, en boeiend bovendien… ik hou ervan om nieuwe dingen te leren… iedereen heeft dat wel in meer of mindere mate… anders waren we allemaal dom gebleven… :slight_smile:

Bouwen van uurwerken… dat komt wel een keer… 't is niet dat ik voor Baselworld 2014 mijn eerste zelfgebouwde Kaliber in mijn eerste volledig zelf gebouwde horloge wil presenteren… dat kan wel wachten tot 2015… (:smiley:

Ok… even een Resumé overflakkee…

de Boekenlijst tot nu toe:

Aanraders:
WATCHMAKING, George Daniels
Handleiding voor de uurwerkhersteller, H. Jendritzki Via een behulpzaam forumlid al een PDF van dit lijvige werk op mijn harde schijf…
Watch and Clock making and repairing , W.J. Gazely
Bench Practices for watchmakers and clockmakers, H.B. Fried
Wheel and Pinion cutting in Horogly, J Malcolm Wild FBHI

Leuk voor bij de Open haard:

Touhrbillon, about my passion, Steffen Pahlow

ik denk dat de komende tijd mijn boekenkast nog wel zal uitdijen…

Arie, wonderbaarlijk dat je nog tijd over hebt om te lezen, gezien al je andere activiteiten incl. je zeer uitgebreide, zeer lezenswaardige posts alhier!:#

Vriendelijke groet,

Lezen maak ik altijd tijd voor vrij… ik heb onlangs een boek gekocht: “Masterclass Steve Jobs” over de 7 principes van het succes van Steve Jobs, zowel bij Apple, Next, Pixar en tenslotte weer bij Apple, hoe hij het bedrijf uit het slop trok door een groot deel van het productenpalet uit te dunnen, en zich toe te leggen op de kerntaken… zeg vaker “nee”

waar anderen een krant, of een “gewoon” boek lezen, is het lezen van technische boeken voor mij een vorm van ontspanning… je doet ideeën op, en ziet ideeën die je al had be-of ontkrachtigd, ik heb een aanzienlijke verzameling technische boeken, over werktuigbouwkundige onderwerpen in het algemeen, of meer specfieke onderwerpen zoals het vervaardigen van stempels en snijgereedschappen… ook uit den ouden doosch… zodat ik feeling hou met de oorsprong van mijn vak… 't oudste boek wat ik heb is 91 jaar geleden van de persen gerold “Tandraderen” over het construeren en berekenen van tandwielen… geweldig boek… en net als bij Horloges is de techniek nagenoeg niet veranderd in de afgelopen eeuw… zoals pas onlangs eigenlijk het Coaxial movement geintroduceerd is, zo is er op het gebied van tandraderen pas onlangs een haakse overbrenging met pijlvertanding mogelijk geworden door slim gebruik van CNC systemen, met parametrische programma’s die aan de hand van de tandwiel gegevens zelf de freesbanen genereren, aan de hand van de gekozen frezen… briljant werk…

Ik heb zelf ook zoiets gedaan… een hele bibliotheek met bewerkingen geschreven , en mijn eigen Programmeertaal ontwikkeld om object-georienteerd CNC programma’s te kunnen schrijven… als ik zelf tandraderen ga maken… dan schrijf ik daar ook een parametrisch programma voor… eh… skip that… been there… done that…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=XWGgvecgW0Y&feature=c4-overview&list=UU-quJmI-bP13q84qWkI9PAQ[/video]

dit zijn allemaal “meerjarenprojecten”…maar… in de laatste 21 jaar ben ik gegroeid van Lasser/constructiebankwerker naar gereedschapmaker/engineer/constructeur, daarnaast heb ik zelf meerdere CNC machines gebouwd… van kleintjes tot hele grote… CNC besturingen geschreven… en programmeer software gebouwd voor mijn eigen ontwikkelde taal… dat staat nooit stil, elke keer komen er nog ideën bij me op.

Ik heb een “breed brein”, ik kan dingen breed zien, leg verbanden die anderen niet zien, creëer, integreer en innoveer met alles wat ik in mijn handen krijg…

Daarom wil ik gewoon mijn kennis aanvullen…ik heb te lang niets nieuws meer geleerd… 't wordt tijd voor een Carriereswitch… en dan maar liefst naar iets wat ik leuk vind… Horloges bouwen… kasten en wijzerplaten ontwerpen is één… het maken, daar heb ik al mijn vaardigheden bij nodig… alle trucs, alle handigheidjes… en ik wil ook de handigheidjes van de Horlogemaker weten… ik wil ze weten, leren kennen, leren beheersen…

If I have seen further it is by standing on ye sholders of Giants, Isaac Newton.

Ik wil ook gewoon op de schouders van een reus klimmen… om verder te kijken dan anderen… ik heb mijn lengte van 1.93m al mee… (:smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

Vooral die Laatste 2… die zijn heel boeiend… in
Horloges wordt een Cycloide vertanding gebruikt.
en geen Evolvente… een Evolvente reken ik zo
uit… als het moet op een kladblaadje… Diametral
Pitch (inchmaten gebaseerd) reken ik zo om naar
Modul… ook geen hogere wiskunde… maar Cycloide…
daar weet ik nog niets van…

In “moderne” horloges word steeds vaker (ook) evolvente vertanding gebruikt.

Sunnysky Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

Vooral die Laatste 2… die zijn heel boeiend…
in
Horloges wordt een Cycloide vertanding
gebruikt.
en geen Evolvente… een Evolvente reken ik zo
uit… als het moet op een kladblaadje…
Diametral
Pitch (inchmaten gebaseerd) reken ik zo om naar
Modul… ook geen hogere wiskunde… maar
Cycloide…
daar weet ik nog niets van…

In “moderne” horloges word steeds vaker (ook)
evolvente vertanding gebruikt.

Ja… dat is me opgevallen bij de animaties die je wel ziet op sommige sites van high-end fabricanten… een bevriend klokkenmaker bouwt nieuwe uurwerken ook op met Evolvente vertanding… scheelt ook weer… is voor mij veel makkelijker te maken… en de freesjes zijn ook heel eenvoudig te maken op een draaibankje…

da’s ook weer een van de trucjes die ik me eigen gemaakt heb… zoals te zien is in dat filmpje…

Ik ga eerst eens experimenteren met het maken van Modul 0.2 vertanding… Tandhoogte van 0.45 mm… voor Märklin Z-spoor locomotieven die ik zelf wil bouwen… schaal 1:220… is te doen voor iemand met een goede motoriek en kennis van het vak…