Lezen maak ik altijd tijd voor vrij… ik heb onlangs een boek gekocht: “Masterclass Steve Jobs” over de 7 principes van het succes van Steve Jobs, zowel bij Apple, Next, Pixar en tenslotte weer bij Apple, hoe hij het bedrijf uit het slop trok door een groot deel van het productenpalet uit te dunnen, en zich toe te leggen op de kerntaken… zeg vaker “nee”
waar anderen een krant, of een “gewoon” boek lezen, is het lezen van technische boeken voor mij een vorm van ontspanning… je doet ideeën op, en ziet ideeën die je al had be-of ontkrachtigd, ik heb een aanzienlijke verzameling technische boeken, over werktuigbouwkundige onderwerpen in het algemeen, of meer specfieke onderwerpen zoals het vervaardigen van stempels en snijgereedschappen… ook uit den ouden doosch… zodat ik feeling hou met de oorsprong van mijn vak… 't oudste boek wat ik heb is 91 jaar geleden van de persen gerold “Tandraderen” over het construeren en berekenen van tandwielen… geweldig boek… en net als bij Horloges is de techniek nagenoeg niet veranderd in de afgelopen eeuw… zoals pas onlangs eigenlijk het Coaxial movement geintroduceerd is, zo is er op het gebied van tandraderen pas onlangs een haakse overbrenging met pijlvertanding mogelijk geworden door slim gebruik van CNC systemen, met parametrische programma’s die aan de hand van de tandwiel gegevens zelf de freesbanen genereren, aan de hand van de gekozen frezen… briljant werk…
Ik heb zelf ook zoiets gedaan… een hele bibliotheek met bewerkingen geschreven , en mijn eigen Programmeertaal ontwikkeld om object-georienteerd CNC programma’s te kunnen schrijven… als ik zelf tandraderen ga maken… dan schrijf ik daar ook een parametrisch programma voor… eh… skip that… been there… done that…
[video]http://www.youtube.com/watch?v=XWGgvecgW0Y&feature=c4-overview&list=UU-quJmI-bP13q84qWkI9PAQ[/video]
dit zijn allemaal “meerjarenprojecten”…maar… in de laatste 21 jaar ben ik gegroeid van Lasser/constructiebankwerker naar gereedschapmaker/engineer/constructeur, daarnaast heb ik zelf meerdere CNC machines gebouwd… van kleintjes tot hele grote… CNC besturingen geschreven… en programmeer software gebouwd voor mijn eigen ontwikkelde taal… dat staat nooit stil, elke keer komen er nog ideën bij me op.
Ik heb een “breed brein”, ik kan dingen breed zien, leg verbanden die anderen niet zien, creëer, integreer en innoveer met alles wat ik in mijn handen krijg…
Daarom wil ik gewoon mijn kennis aanvullen…ik heb te lang niets nieuws meer geleerd… 't wordt tijd voor een Carriereswitch… en dan maar liefst naar iets wat ik leuk vind… Horloges bouwen… kasten en wijzerplaten ontwerpen is één… het maken, daar heb ik al mijn vaardigheden bij nodig… alle trucs, alle handigheidjes… en ik wil ook de handigheidjes van de Horlogemaker weten… ik wil ze weten, leren kennen, leren beheersen…
If I have seen further it is by standing on ye sholders of Giants, Isaac Newton.
Ik wil ook gewoon op de schouders van een reus klimmen… om verder te kijken dan anderen… ik heb mijn lengte van 1.93m al mee… (