Op zich strekt mijn ervaring niet verder dan het uiteen nemen en weer inelkaar zetten van een Miyota kalibertje, en het demonteren van een ETA 2763 tot en met de veerton aan één zijde… er moest dringend gereinigd worden, en het demonteren van het “stelwerk” aan de andere zijde… en dat betekent bij een 2763 dat eerst de Datumring eraf moet… en dan een dekplaatje voor je bij de bascule en andere delen komt…
een wijze les heb ik al geleerd… bij een ETA 2763 haal je de opwindstift er alleen uit in wijzerverstelling… anders kan het rondseltje uit de bascule vallen, en kun je alleen de datum nog verstellen…
na één keer vergeten van deze wijze les heb ik tevens gepoogd, en ontdekt om dat rondsel via de andere kant weer op zijn plek te krijgen… dat bleek makkelijker te gaan… je hoeft alleen de veertonkloof te verwijderen… de hele “mikmak” aan de andere (moeilijke) kant kan blijven zitten… met 2 kleine schroevendraaiertjes kun je de bascule weer in de goede stand zetten… dan gaat het rondsel er terug in… en kun je de Veertonkloof weer monteren… en als laatste de Stift er weer in zetten…
zo leer ik keer op keer bij…
even oneerbiedig gezegd… een Horloge is “ook maar een verzameling tandraderen en mechaniekjes om ze te verzetten” dezelfde mechanieken kom je tegen in versnellingsbakken van motorfietsen… het verschuiven van tandwielen door hevels die in groeven van tandwielen liggen…
alleen… een horloge is achterlijk veel kleiner… dus moet ik mijn fijne modelbouwersmotoriek aanspreken… ach… als je Tieraps van 0.4 mm kan aanbrengen in een motorfietsmodel… dan moet een Horloge ook lukken…
alleen kennis en begrip van de mechanieken in een horloge… daar heb ik nog weinig kennis van… dat moet ik mezelf nog eigen maken… maar dat is leuk, en boeiend bovendien… ik hou ervan om nieuwe dingen te leren… iedereen heeft dat wel in meer of mindere mate… anders waren we allemaal dom gebleven…
Bouwen van uurwerken… dat komt wel een keer… 't is niet dat ik voor Baselworld 2014 mijn eerste zelfgebouwde Kaliber in mijn eerste volledig zelf gebouwde horloge wil presenteren… dat kan wel wachten tot 2015… (