Boekenlijst zelfstudie Horlogemaker

Op zich strekt mijn ervaring niet verder dan het uiteen nemen en weer inelkaar zetten van een Miyota kalibertje, en het demonteren van een ETA 2763 tot en met de veerton aan één zijde… er moest dringend gereinigd worden, en het demonteren van het “stelwerk” aan de andere zijde… en dat betekent bij een 2763 dat eerst de Datumring eraf moet… en dan een dekplaatje voor je bij de bascule en andere delen komt…

een wijze les heb ik al geleerd… bij een ETA 2763 haal je de opwindstift er alleen uit in wijzerverstelling… anders kan het rondseltje uit de bascule vallen, en kun je alleen de datum nog verstellen…

na één keer vergeten van deze wijze les heb ik tevens gepoogd, en ontdekt om dat rondsel via de andere kant weer op zijn plek te krijgen… dat bleek makkelijker te gaan… je hoeft alleen de veertonkloof te verwijderen… de hele “mikmak” aan de andere (moeilijke) kant kan blijven zitten… met 2 kleine schroevendraaiertjes kun je de bascule weer in de goede stand zetten… dan gaat het rondsel er terug in… en kun je de Veertonkloof weer monteren… en als laatste de Stift er weer in zetten…

zo leer ik keer op keer bij…

even oneerbiedig gezegd… een Horloge is “ook maar een verzameling tandraderen en mechaniekjes om ze te verzetten” dezelfde mechanieken kom je tegen in versnellingsbakken van motorfietsen… het verschuiven van tandwielen door hevels die in groeven van tandwielen liggen…

alleen… een horloge is achterlijk veel kleiner… dus moet ik mijn fijne modelbouwersmotoriek aanspreken… ach… als je Tieraps van 0.4 mm kan aanbrengen in een motorfietsmodel… dan moet een Horloge ook lukken…

alleen kennis en begrip van de mechanieken in een horloge… daar heb ik nog weinig kennis van… dat moet ik mezelf nog eigen maken… maar dat is leuk, en boeiend bovendien… ik hou ervan om nieuwe dingen te leren… iedereen heeft dat wel in meer of mindere mate… anders waren we allemaal dom gebleven… :slight_smile:

Bouwen van uurwerken… dat komt wel een keer… 't is niet dat ik voor Baselworld 2014 mijn eerste zelfgebouwde Kaliber in mijn eerste volledig zelf gebouwde horloge wil presenteren… dat kan wel wachten tot 2015… (:smiley:

Ok… even een Resumé overflakkee…

de Boekenlijst tot nu toe:

Aanraders:
WATCHMAKING, George Daniels
Handleiding voor de uurwerkhersteller, H. Jendritzki Via een behulpzaam forumlid al een PDF van dit lijvige werk op mijn harde schijf…
Watch and Clock making and repairing , W.J. Gazely
Bench Practices for watchmakers and clockmakers, H.B. Fried
Wheel and Pinion cutting in Horogly, J Malcolm Wild FBHI

Leuk voor bij de Open haard:

Touhrbillon, about my passion, Steffen Pahlow

ik denk dat de komende tijd mijn boekenkast nog wel zal uitdijen…

Arie, wonderbaarlijk dat je nog tijd over hebt om te lezen, gezien al je andere activiteiten incl. je zeer uitgebreide, zeer lezenswaardige posts alhier!:#

Vriendelijke groet,

Lezen maak ik altijd tijd voor vrij… ik heb onlangs een boek gekocht: “Masterclass Steve Jobs” over de 7 principes van het succes van Steve Jobs, zowel bij Apple, Next, Pixar en tenslotte weer bij Apple, hoe hij het bedrijf uit het slop trok door een groot deel van het productenpalet uit te dunnen, en zich toe te leggen op de kerntaken… zeg vaker “nee”

waar anderen een krant, of een “gewoon” boek lezen, is het lezen van technische boeken voor mij een vorm van ontspanning… je doet ideeën op, en ziet ideeën die je al had be-of ontkrachtigd, ik heb een aanzienlijke verzameling technische boeken, over werktuigbouwkundige onderwerpen in het algemeen, of meer specfieke onderwerpen zoals het vervaardigen van stempels en snijgereedschappen… ook uit den ouden doosch… zodat ik feeling hou met de oorsprong van mijn vak… 't oudste boek wat ik heb is 91 jaar geleden van de persen gerold “Tandraderen” over het construeren en berekenen van tandwielen… geweldig boek… en net als bij Horloges is de techniek nagenoeg niet veranderd in de afgelopen eeuw… zoals pas onlangs eigenlijk het Coaxial movement geintroduceerd is, zo is er op het gebied van tandraderen pas onlangs een haakse overbrenging met pijlvertanding mogelijk geworden door slim gebruik van CNC systemen, met parametrische programma’s die aan de hand van de tandwiel gegevens zelf de freesbanen genereren, aan de hand van de gekozen frezen… briljant werk…

Ik heb zelf ook zoiets gedaan… een hele bibliotheek met bewerkingen geschreven , en mijn eigen Programmeertaal ontwikkeld om object-georienteerd CNC programma’s te kunnen schrijven… als ik zelf tandraderen ga maken… dan schrijf ik daar ook een parametrisch programma voor… eh… skip that… been there… done that…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=XWGgvecgW0Y&feature=c4-overview&list=UU-quJmI-bP13q84qWkI9PAQ[/video]

dit zijn allemaal “meerjarenprojecten”…maar… in de laatste 21 jaar ben ik gegroeid van Lasser/constructiebankwerker naar gereedschapmaker/engineer/constructeur, daarnaast heb ik zelf meerdere CNC machines gebouwd… van kleintjes tot hele grote… CNC besturingen geschreven… en programmeer software gebouwd voor mijn eigen ontwikkelde taal… dat staat nooit stil, elke keer komen er nog ideën bij me op.

Ik heb een “breed brein”, ik kan dingen breed zien, leg verbanden die anderen niet zien, creëer, integreer en innoveer met alles wat ik in mijn handen krijg…

Daarom wil ik gewoon mijn kennis aanvullen…ik heb te lang niets nieuws meer geleerd… 't wordt tijd voor een Carriereswitch… en dan maar liefst naar iets wat ik leuk vind… Horloges bouwen… kasten en wijzerplaten ontwerpen is één… het maken, daar heb ik al mijn vaardigheden bij nodig… alle trucs, alle handigheidjes… en ik wil ook de handigheidjes van de Horlogemaker weten… ik wil ze weten, leren kennen, leren beheersen…

If I have seen further it is by standing on ye sholders of Giants, Isaac Newton.

Ik wil ook gewoon op de schouders van een reus klimmen… om verder te kijken dan anderen… ik heb mijn lengte van 1.93m al mee… (:smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

Vooral die Laatste 2… die zijn heel boeiend… in
Horloges wordt een Cycloide vertanding gebruikt.
en geen Evolvente… een Evolvente reken ik zo
uit… als het moet op een kladblaadje… Diametral
Pitch (inchmaten gebaseerd) reken ik zo om naar
Modul… ook geen hogere wiskunde… maar Cycloide…
daar weet ik nog niets van…

In “moderne” horloges word steeds vaker (ook) evolvente vertanding gebruikt.

Sunnysky Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

Vooral die Laatste 2… die zijn heel boeiend…
in
Horloges wordt een Cycloide vertanding
gebruikt.
en geen Evolvente… een Evolvente reken ik zo
uit… als het moet op een kladblaadje…
Diametral
Pitch (inchmaten gebaseerd) reken ik zo om naar
Modul… ook geen hogere wiskunde… maar
Cycloide…
daar weet ik nog niets van…

In “moderne” horloges word steeds vaker (ook)
evolvente vertanding gebruikt.

Ja… dat is me opgevallen bij de animaties die je wel ziet op sommige sites van high-end fabricanten… een bevriend klokkenmaker bouwt nieuwe uurwerken ook op met Evolvente vertanding… scheelt ook weer… is voor mij veel makkelijker te maken… en de freesjes zijn ook heel eenvoudig te maken op een draaibankje…

da’s ook weer een van de trucjes die ik me eigen gemaakt heb… zoals te zien is in dat filmpje…

Ik ga eerst eens experimenteren met het maken van Modul 0.2 vertanding… Tandhoogte van 0.45 mm… voor Märklin Z-spoor locomotieven die ik zelf wil bouwen… schaal 1:220… is te doen voor iemand met een goede motoriek en kennis van het vak…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik ga eerst eens experimenteren met het maken van
Modul 0.2 vertanding… Tandhoogte van 0.45 mm…
voor Märklin Z-spoor locomotieven die ik zelf wil
bouwen… schaal 1:220… is te doen voor iemand met
een goede motoriek en kennis van het vak…

Post je de resultaten hier? Ben benieuwd naar het resultaat!

Wil ik zeker wel…

ik doe het onderhoud aan mijn locomotieven al langer… zo ben ik eigenlijk in de ban geraakt van fijnmechanisch werk…

Achter de werkbank… onderhoud aan een draaistel van een BR 127 “Eurosprinter” locomotief

Ik heb al een “opspanbokje” gemaakt, waarmee ik de draaistellen in kan zetten met de hoofdas

dit zijn nog “Grote” tandwielen… Modul 0.3, dus een tandhoogte van “maarliefst” 0.675 mm, maar dat is omdat dit een sneltrein locomotief is… de rangeerlocomotieven hebben doorgaans wel Modul 0.2 vertanding… zodat je grotere vertragingen kan inbouwen, en ze langzamer kunnen rijden voor een realistisch beeld

ik zal de onderdeeltjes wel op deze draaibank moeten maken… :slight_smile:

Hembrug AI DR1… schaal 1:24 :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Wil ik zeker wel…

ik doe het onderhoud aan mijn locomotieven al
langer… zo ben ik eigenlijk in de ban geraakt van
fijnmechanisch werk…

http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Z-spoor/DSCN0429-1.jpg

Achter de werkbank… onderhoud aan een draaistel
van een BR 127 “Eurosprinter” locomotief

Ik heb al een “opspanbokje” gemaakt, waarmee ik de
draaistellen in kan zetten met de hoofdas

tra/Z-spoor/DSCN0422.jpg

dit zijn nog “Grote” tandwielen… Modul 0.3, dus
een tandhoogte van “maarliefst” 0.675 mm, maar dat
is omdat dit een sneltrein locomotief is… de
rangeerlocomotieven hebben doorgaans wel Modul 0.2
vertanding… zodat je grotere vertragingen kan
inbouwen, en ze langzamer kunnen rijden voor een
realistisch beeld

ik zal de onderdeeltjes wel op deze draaibank
moeten maken… :slight_smile:

tra/olielocomokolenkiepkachelefantjes/DSCN0958_zps
4e67000a.jpg

Hembrug AI DR1… schaal 1:24 :slight_smile:

(tu)

Paul K Schreef:

ja klopt, ik heb ook de website en filmpjes van
Pahlow bewonderd, echt geweldig, gaf voor mij de
doorslag om het dure boek aan te schaffen, helaas
is hierin niks praktisch terug te vinden, was een
grote teleurstelling.
Voorbeeldje: een tourbillonkooi maken, hij geeft
een tekeningetje van het onderdeel van zijn eigen
uurwerk… ennnnnnnnn verder eigenlijk niks.
Daniels beschrijft het basismateriaal, ontwerp,
aftekenen, welke gereedschappen en machines,
eventueel tips hoe het op te spannen,
warmtebehandeling, het afwerken enz enz.

Het boek van Daniels geeft op zich eigenlijk
weinig uitleg over waarvoor het onderdeel is,
enkel hoe je het moet maken, er wordt
veronderstelt dat je al weet hoe een uurwerk
funktioneert, hoewel er ook wel diverse bijzondere
mechanismes besproken en uitgelegd worden (maar
voordat je die kan maken ben je al wel een paar
stappen verder)

Persoonlijk zou ik denken dat je eerst een uurwerk
zou moeten kunnen demonteren/monteren en
reparaties moet kunnen uitvoeren voordat je
onderdelen gaat maken, zo heb ik het in elk geval
gedaan… Als je de zoekfunktie gebruikt kan je
hier misschien nog wel een paar van mijn posts
vinden over hoe een Unitas 6498 uurwerkje te
verbouwen

http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/Uni
tas-01/6498_PK_DBK_006.jpg

Vond/vind het linker uurwerk leuk gedaan, met die brug bij de balans (tu)

Je levert top werk, Arie! Ik heb veel bewondering voor mensen die zo fijn kunnen werken. (tu) In mijn vakgebied is het allemaal wat groter en zwaarder. :wink:

Groet, Glenn

Ik ben 21 jaar geleden begonnen met grof werk…maar voor mijn hobby, het racen met minibikes moest ik fijner gaan werken…
Zelf hydraulische remmen maken, remschijven draaien en lagerzittingen draaien…
Toen ben ik gereedschap maker geworden.
Nu sta ik voor de volgende stap…ik wil nu echt het fijn mechanische werk in, liefst in de horloges…daarom wil ik boeken over dit onderwerp…
Heel veel dingen heb ik me eigen gemaakt door het gewoon te doen…

Aanraders:
Handleiding voor de uurwerkhersteller, H. Jendritzki Via een behulpzaam forumlid al een PDF van dit lijvige werk op mijn harde schijf…
practical watch repairing, Donald decarle

Leuk voor bij de Open haard:
Touhrbillon, about my passion, Steffen Pahlow

Vetgedrukt is er bijgezet… had ik over het hoofd gezien…
Bij Bol.Com staat ie voor 19.99 op de site…
Ik ga een verlanglijstje aanmaken… en mijn spaarvarkentje offeren… :slight_smile:

Cool! Hou ons op de hoogte over je vorderingen op horlogegebied!

Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur van H. Jendritzki…

da’s ook een mooie… de lijst aldus… :

Aanraders:
practical watch repairing, Donald decarle
Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur, H. Jendritzki…

't is wel een dure… dus ik denk dat als ik boeken ga bestellen dat ik die het eerste bestel… dan valt de rest qua prijs mee… :slight_smile:

1 like

Vanmorgen de ongeduldig achter de brievengleuf plaatsgenomen… wachtend op de postbode… en jawel!..

“deel 1 is binnen”…

Wat een prachtig boek… ik zal er veel leesplezier aan beleven… dank ook aan 't forumlid die dit boek in zijn bezit had, en het me wilde verkopen…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ja… zelf een uurwerk demonteren en schoonmaken,
opknappen… daar moet ik mee beginnen… ik heb al
eens een Quartz Miyota kalibertje uitmekaar
gesleuteld… en de ETA 2763 in mijn
"Verdaluminium" is ook al deels uiteen geweest…
ik heb hier op het forum heel veel gehad aan :
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932

mooie handleiding seiko 7s26 demonteren:

http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/index.html

Ik kwam deze zonet tegen op TZ-UK:

Ik trek deze even uit de krochten van het forum omhoog… ik kreeg al een melding “weet je’t zeker”?.. ja nou!.. Want…

Ik had in het verleden al eens een lijstje geplaatst van boeken die elke horlogereparateur/bouwer in zijn bibliotheek zou moeten hebben…

Aanraders:
Handleiding voor de uurwerkhersteller, H. Jendritzki
Practical watch repairing, Donald decarle
Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur, H. Jendritzki…

de Dikgedrukte titels heb ik reeds in bezit… 2 van een forumlid over kunnen nemen… waarvoor nogmaals dank… en de laatste… wederom dankzij een forumlid, maar dan in de vorm van een linkje naar een internet boekhandel die dit boek te koop had voor een “prix 'd amis”

Watchmaking van George Daniels… eigenlijk toch wel het “Standaard werk” in mijn ogen… wat er niet instaat… moet nog worden uitgevonden…

Kijk… dit zijn de dingen die ik wilde weten… “gewone” modul vertanding… dat reken ik uit ok een kladblaadje… maar hier staat alles wat je moet weten over het construeren van horlogetandwielen…

2 likes