Boekentip: Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur

Ik heb dit boek pas sinds zaterdag in mijn bezit, maar ik weet nu al dat dit het betere boek is voor mensen die horloges (willen gaan) repareren, of horlogeliefhebbers die gewoon wat meer van de techniek willen weten.
Het boek baseert zich op de uitgaven en artikelen van Hans Jendritzki, met name zijn boek “Der moderne Uhrmacher”, wat in verschillende talen is uitgebracht, en over de hele wereld als standaardwerk wordt gezien.
Dit nieuwe boek is echter geen eenvoudige reprint, maar is geheel herzien, herschreven en aangevuld door Michael Stern en Horst Heydt.

Het mooie is dat werkelijk alles heel duidelijk, en heel erg gestruktureerd wordt weergegeven met vele illustraties; alle basisgereedschappen worden voorgesteld, maar ook de meer specifieke werktuigen; alle werkzaamheden voor revisie en reparatie aan uurwerken worden uitvoerig belicht.
Wat mij erg opviel, was dat de schrijvers niet dezelfde fout gemaakt hebben als in andere (oudere) reparatieboeken, waarin de schrijver sommige zaken als bekend verondersteld, dit maakt het een heel goed boek voor beginners in de horlogetechniek (maar ook de wat meer geoefende “knutselaars” kunnen er heel wat van opsteken… :smiley: ).
De inhoud beperkt zich wel tot horloges zonder komplicaties, dus geen chronografen of kalendermodules, maar dat is beslist geen gemis.

Dat het boek goed bij de tijd is, wordt duidelijk als je leest dat het gebruik van een digitale camera wordt aangeraden om de diverse stappen tijdens demontage vast te leggen!
Ook de nieuwere (computer-gebaseerde) regelapparatuur wordt besproken.
Bij het boek wordt ook een CD meegeleverd met aanvullende info, zoals smeerdiagrammen, uurwerkspecificaties enz.
Heel erg leuk zijn de knap gemaakte flash-animaties, waarin stap voor stap demontage en remontage van een uurwerk wordt getoond.

Ik vind dit boek een echte aanrader, een perfekt naslagwerk voor mensen die echt sleutelen aan horloges, en interessant leesvoer voor de mechanisch geinteresseerde horlogeliefhebbers! (tu)

Paul

Titel: Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur -Handbuch für Uhrmacher und Uhrenliebhaber
Auteur: Jendritzki, Stern, Heydt
ISBN: 3-9809557-1-0
Jaar: 2004
Pagina’s: 312
Prijs: € 59 inkl. verzending naar Nederland

Meer informatie kun je vinden op de website van de uitgever:
http://www.uhrenliteratur.de/verlag/index/start.htm

Dit is nou echt zo’n boek wat je altijd had willen hebben maar er gewoon niet was. Ga er meteen 1 bestellen, dank je voor de tip Paul!

Paul, ik heb nooit zo goed zulke boeken durven kopen omdat de inhoud moeilijk is te beoordelen via het wereld wijde web. Maar wanneer jij het aanraadt… Ik heb hem ook besteld.

Gerwin

wow, wat een vertrouwen in mijn oordeel, ik hoop dat 'ie niet tegenvalt! :wink:
Nee hoor, ben ik eigenlijk niet bang voor; ik heb behoorlijk wat boeken over horlogetechniek en reparatie, en dit is gewoon het beste wat ik tot nu toe gezien heb; 't is sowieso het enige boek wat aan deze tijd is aangepast!
Op de website kun je trouwens een paar pagina’s bekijken voor een goede indruk.
Ik ben heel benieuwd wat jouw mening over 't boek is!
Groet,
Paul

Het boek komt over ongeveer 7 dagen. Ik kom hier op terug.

Gerwin

Ik heb dit boek met CD ook een maand of wat geleden bestelt en binnen gekregen.

Is voor de horlogefan die zelf wat reparaties wil gaan doen erg goed en dmv tekeningen erg overzichtelijk gemaakt.

Aanrader.

Heb jij al antwoord van ze gekregen dan Gerwin? Ik namelijk nog niet…

Als je het over de duvel hebt, krijg net de bevestiging binnen!

Over boeken gesproken Paul, ik heb een boekje geschreven door de heer Francois LeCoultre (voormalig professor aan de school voor horlogemakers in Geneve) met de titel “A Guide to Complicated Watches” uitgegeven in 1952.
Iemand in Engeland heeft het een keer in 1955 geleend in een bibliotheek en daarna nooit meer terug gebracht. Ik heb het een tijd geleden op eBay gekocht.
Er staan allerlei verhandelingen in over de werking van o.a. chronografen, spilt-second chronografen, minute repeaters, simple calendar mechanisms en ga zo maar door.
Het is voor mij veel te hoog gegrepen, als je het leuk vind leen ik het je graag uit. Het hoeft niet heel snel weer terug, als je er ook maar niet 50 jaar over doet :smiley:

klinkt interessant Henrik, bedankt voor het aanbod; ik ben voorlopig wel even zoet met de boeken die ik nog steeds eens goed moet doorlezen, maar daarna neem ik even kontakt met je op via PM!
Groet,
Paul

Hallo und herzlichen Dank an Paul.

Leider behersche ich Ihre Landessprache nicht, aber ich habe gesehen, das Ihnen unser Buch gefällt. Wir werden auch weiter bemüht sein, gute Uhrenbücher herzustellen. Sicher lohnt immer mal wieder ein Blick auf unsere Bücherseite www.uhrenliteratur.de, obwohl es in nächster Zeit wohl eher Reprints geben wird. Leider habe ich keine Zeit mehr, um Bücher selbst zu schreiben.

Herzliche Grüße nach Holland aus Berlin
Michael Stern

:smiley:
Ik heb meneer Stern in mijn bevestigings mailtje op het forum en Paul’s bericht gewezen.
Auf Deutsch: Ich habe Herr Stern in meine bestatütigungs Email auf unsere Internetseite und Paul’s Nachricht gewiesen.

Vandaag is SelektVracht aan de deur geweest met een pakje uit Duitsland… Morgen komen ze nog een keer, maar dan ben ik er waarschijnlijk ook niet.

Erg frustrerend dat het zo dichtbij is en toch zo ver weg. Hou jullie op de hoogte.

Gerwin

Het boek is binnen! Gelukkig was de ‘buuf’ thuis en zij heeft het boek in ontvangst genomen. Mijn eerste indruk is dat het een erg kompleet boek is voor iedereen die alles wil weten over de basiswerkingen van een horloge. Verwacht geen diepgravende verhalen over eeuwigdurende kalenders en dergelijke. Na een overzich van de verschillende horlogemakersgereedschappen wordt het ETA 7001 kaliber als basis genomen om alles uit te leggen. Zelfs het uit elkaar halen en monteren wordt duidelijk beschreven. Verder staan er in het meer dan 300 pagina’s tellende boek veel verduidelijkende plaatjes en foto’s. (Het boek was trouwens goed verpakt en netjes in een cellofaantje geleverd: BNIB )

Als toetje wordt een CD-ROM meegestuurd met een schat aan informatie. Deze ga ik van het weekend maar eens verder uitpluizen.

Ik heb al besloten dan mijn Viceroy-horloge het slachtoffer is geworden. Ik ga met het boek in de hand een sectie verrichten op dit automatische klokje.

Paul, nog bedankt voor de tip!

Gerwin

Hoi Gerwin,
Leuk te horen dat je ook enthousiast bent over het boek :slight_smile:

Kleine tip: zorg ervoor dat je eerst de basisgereedschappen bij elkaar hebt voordat je ergens aan begint, oa: schroevendraaierset / pincettensetje / uurwerkhouder / olie / oliegevertje / loupe / wijzertrekker.
Redelijke kwaliteit is OK, 't hoeft allemaal echt geen Bergeon te zijn; zonder behoorlijk gereedschap is het moeilijk om een goed resultaat te krijgen.

Ik weet trouwens niet wat voor horloge je Viceroy is, en hoeveel je eraan gehecht bent, maar voor je eerste knutselprojekt zou ik een simpel 17-steens Zwitsers uurwerkje adviseren, en geen automaat; ik heb nog wel wat geschikte horloges en uurwerkjes liggen (ook nog wel een horloge met een Peseux uurwerk als in 't boek), die je zo kunt krijgen, laat me maar even horen (per “prive berichten”) als je zo’n “projekt” wilt hebben, dan stuur ik er eentje op!

Groet,
Paul

Waarom niet beginnen met een zakuurwerk, zo zie je beter hoe alles in mekaar zit. Zo beginnen wij als horlogemaker ook.

Paul en Freddy,

Nadat is de afgelopen, nou, ongeveer 8 maanden, heb gewerkt aan het opbouwen van mijn gereedschapsarsenaal kwam de tip van jou Paul mooi op tijd. Ik heb een aantal goede gereedschapjes
(o.a. toch wat van Bergeon; ik ben opgevoed met het principe: beter doorsparen voor goed gereedschap (voor gereedschap mag hier ook iets anders worden gelezen) dat lang meegaat dan voor minder geld iets kopen waar je later spijt van krijgt. Verder heb ik ook een aantal zaken voor nop: een doosje dat gebruikt wordt voor het sorteren van kleine spijkertjes is nu mijn bakje voor de gedemonteerde onderdelen)

Ik had de laatste tijd al een beetje op eBay gekeken naar kavels van alleen kalibers. Geen horloges maar puur de uurwerkjes. Het viel mij nogal tegen wat dat kost, zo’n los kalibertje dat met de hand moet worden opgewonden. Dus heb ik eens een blik geworpen op hetgeen ik al in huis heb. De Viceroy is gekozen omdat ik deze niet vaak meer draag en omdat de emo-band inmiddels vrijwel nihil. Simpel gezegd wou ik het opwindmechanismer eraf halen om zo een handopwinder over te houden.

Paul, ik stuur jou even een privémail.

Gerwin

Waar kan ik dit boek kopen?

je kunt het boek direkt bij de uitgever in Duitsland bestellen, via de webshop:

http://www.uhrenliteraturshop.de/shop/index.php?cPath=1&XTCsid=896bae677dec63734043830b5b42311f

Succes,
Paul

Boek: “Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur”

Is dit nog steeds de aanbevolen ‘bijbel’ voor de beginnende horlogemaker/liefhebber?

Is er inmiddels ook een Nederlandse versie of is het een must om Duits georiënteerd te zijn met deze hobby?

Met vriendelijke groet,
Marco J.