Bol vs. plat (& ontspiegeld).... oordeel zelf

Beste Horlogeliefhebbers,

Op de jongste Rikketik kocht ik een Zeno / Emka “sliderule” tricompax chronograaf (met als werk een combinatie ETA 2824 / Dubois Depraz 2020 chrono-module).
Deze dus: http://www.amazon.com/Zeno-Pilot-Oversized-Chronograph-CAL-TH/dp/B0002XQVD0

Hoewel ik betwijfel of iemand ooit dergelijke hoge lijstprijs voor dit model zou betalen, is het horloge best goed afgewerkt en door het gebruik van dergelijk werk dus géén “over het paard getilde” rommel, integendeel…

Maar één ding stoorde me en bleef me storen: het bolle, niet-ontspiegelde mineraalglas.

Bolle glazen mogen dan wel esthetisch mooi zijn, ze hinderen toch altijd op één of andere manier de afleesbaarheid bij fel licht én als je het horloge zijdelings bekijkt werkt de kromming van het glas toch altijd wat vervormend. Bij ontspiegeld glas is dit uiteraard een pak minder storend.

Het lukte me dus maar sporadisch om goeie foto’s van dit horloge te maken. Meestal zag je zelfs bij diffuus licht reflecties:

Nu ben ik bezig met een mede-forumlid om een aantal horlogeglazen te laten ontspiegelen (hij is Optieker en kan dit via één van z’n leveranciers laten doen), maar dat kan pas als ik minimaal tien stuks ter beschikking kan stellen, dus dat duurt nog even…

Toen ik vorige week een Chinees horloge ontving, bleken de kastmaten dermate fors, dat ik besloot om enkel het werk te houden en dat om te bouwen in een nieuwe kast.

Wat opviel: toen ik het glas eruit haalde bleek er bijna geen reflectie op te zitten onder m’n werklicht, hoe ik het ook draaide of keerde… Bij nadere inspectie bleek het (platte) glas effectief ontspiegeld (en niet gewoon blauw gekleurd zoals bij vele Chinese horloges)…

De forse diameter van het glas (41 mm) deed meteen een belletje rinkelen: zou dit passen in…?.. en jawel, mits het aanpassen van de L-ring paste het perfect in de Emka/Zeno…

De onderstaande foto’s zijn gewoonweg genomen in buitenlicht en TL licht, zonder enig truukje of het afdekken van lichtinval…

Oordeel zelf:

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

idd een enorme verbetering… en het chineese horloge ligt nu in de afvalemmer??:wink:

grtz rob

Ja dat is een stuk mooier!!!

Goed gedaan (tu)

Ziet er heel goed uit zo. En weer prachtige foto’s, Chris. Petje af.

Hé dat is grappig. Dat bolle glas was nou net hetgeen wat me tegenhield om deze Zeno te kopen (bij die gast met z’n gouden kettingen, ringen, armbanden en horloge om op de Rikketik). Hij had overigens alle Zeno’s voor 50% in de aanbieding.

Het vlakke glas is 1000% maal beter (tu)

Ik kan me goed voorstellen dat je daar gelukkig van wordt :slight_smile:

ziet er super uit (tu)

Tjonge, wat een verschil. Ik kan me best voorstellen dat jij nu blij bent! :slight_smile:

Dus gaan we vanaf nu nooit meer “minachtend” doen over Chinezen :wink:

Euh, Chris, ik denk dat ik ook zo’n horloge heb… ( De Chinees bedoel ik hé, niet zo’n dure Zeno :smiley: )

Heel mooi effect Chris, goed gevonden en gedaan.
Fraaie fotoos ook.
Maar toch… ik vind nou juist dat bolle glaasje wel passen.
En dat is gewoon een kwestie van smaak.
Evenzogoed: proficiat.

Wat een fantastisch resultaat! Ik zelf vind kromme mineraalglazen niet om aan te zien.

Ni hao zeg! Dat is zeker een verbetering.

Ik hou van heel licht gebold glas. Beetje zoals Hamilton Khaki en Omega Seamaster dat hebben.

Ik vind het wel mooi met dat ontspiegelde glaasje.
En hij moet op staal, natuurlijk:D

Marc-B1 Schreef:

Dus gaan we vanaf nu nooit meer “minachtend” doen
over Chinezen :wink:

Euh, Chris, ik denk dat ik ook zo’n horloge heb…
( De Chinees bedoel ik hé, niet zo’n dure Zeno :smiley:
)

Nou, “minachtend” doen over Chinezen, dat is aan mij zeker niet besteed. Integendeel, ik verbaas me telkens over de prijs/kwaliteit verhouding …hoewel er steeds een beetje “geluk” bij te pas komt, want de afwerking en de kwaliteit van de “assemblage” varieert van “uitstekend” tot “ondermaats”.

Maar dit model was qua afmetingen (en laat ons eerlijk zijn, ook qua kast-afwerking) echt wel een beetje “erover”.

(Het bolle glas rechts is dat van de Emka / Zeno overigens)

Straks komt een nieuwe kast en kan het belangrijkste onderdeel van een horloge (het werkje dus :)) toch aan m’n pols…

MVG,

Chris.

Yep, ik heb gezien dat in zo’n enorme kast maar een “ukkie” zit ! :wink:
Maar een “echte” B&R is ook 46 bx 46 mm hoor…
Ik draag ze wel ( Mijn Chinees), maar ik zou er dus nooit een B&R-prijs aan geven.

1 ( vierkante ) mm kleiner zou het geheel al veel draagbaarder maken.

Slim gedaan!(tu)