Rik(@MeNToR )en ik verzamelen horloges met lampjes.
Dat zit zo:
In de jaren 50 wist men eindelijk dat Radium niet zo’n goed idee was als het leek. De gevaarlijke straling ( vooral bij openen van het horloge) maakte dat men naar alternatieven ging zoeken.
In 1958 kreeg Dhr Alleman van de Tourist horloges het patent op verlichting van de wijzerplaat met een lampje dat op een accumulator werkte. Dat werd de serie Everlight.
Daar hebben Rik en ik diverse van. Rik heeft zelfs een originele oplader gevonden. Dat is helemaal speciaal.
https://share.google/7ysSHSvJzHHV6J4ph
Maar vrijwel tegelijkertijd kreeg de firma Ernest Borel ook zo’n lampjes horloge op de markt. De Borel Flash!
Die is nog veel zeldzamer. Bijna onvindbaar.
Ik had al van een verkoper een nette Everlight gekocht, maar voor zijn Borel dacht hij veel meer te kunnen vragen.
Dat zou kunnen, als hij in goede staat zou zijn. Maar de accus gingen vaak lekken, zowel bij de Everlight als bij de Flash.
En het accuzuur vreet zich een weg naar de wijzerplaat.
Na een half jaar deed ik een bod op deze Borel, even hoog als de Everlight die in goede staat was. En nu wilde hij hem wel daarvoor kwijt. Na twee keer opgestuurd te zijn( PostNL was zogenaamd twee keer aan de deur geweest en had het maar naar het depot gebracht, maar nergens was te achterhalen welk depot😤)
Enfin, uiteindelijk kwam hij alsnog aan en begon ik met opknappen.
Ook het binnenwerk was zwaar aangetast.
Dat was echter wel schoon te krijgen.
De wijzerplaat is niet van metaal, maar lijkt wel op een glaasje. Dat geeft een mooie lichtverdeling over de gehele plaat, schijnt. Maar dat lampje komt later nog een keer.
De wijzerplaat was totaal lelijk en aangevreten. En erger: de lettertjes Ernest Borel waren helemaal los. Bij de eerste aanraking, toen ik erachter kwam dat ze los op de bovenkant van de wijzerplaat lagen was het al meteen te laat.
Erg jammer. Misschien ooit proberen een transfer te maken.
De plaat heb ik - heel amateuristisch met wat lak bijgewerkt.
Een glaasje ( met speciale rand)was nog wel te krijgen in de USA. Die arriveerde eerder dan het horloge uit Frankrijk.
Zo is het geworden:
Niet perfect, maar loopt weer goed en is weer draagbaar.
Zodra het lampje werkt meld ik me weer!