Hallo beste horlogeliefhebbers,
Zo’n 3 weken geleden maakte lid @dialstatic een topic aan over een mechanische klok. Deze klok bestond uit een bouwpakket voor de knutselaars onder ons. Hoewel ik helemaal geen knutselaar ben, leek het mij wel leuk om deze klok in elkaar te zetten.
Tijdens mijn vakantie heb ik de klok besteld en bij thuiskomst (2 dagen geleden) lag deze op mij te wachten.
Na mijn koffer uitgepakt te hebben ben ik er met een verse jetlag aan begonnen. Ik kon natuurlijk niet langer wachten.
Na alle stukken bekeken te hebben dacht ik "My God, waar ben ik aan begonnen? Had ik al verteld dat ik écht geen puzzelaar ben?
Blijdschap sloeg al snel om in een nóg ergere hoofdpijn vanwege de jetlag
Naja, kop op en gaan! Minutieus alles bekeken, koffie en hapjes erbij en het begin leek me allemaal goed te doen. Alles maar even uitgestald.
Het begint met de raders in elkaar te zetten. Wat een priegelwerk Maar ik was niet van plan om mij door een puzzel van 166 stukjes uit het veld te laten slaan
Ik had mij voorgenomen om geduldig te zijn, goed op te letten en plezier te hebben in het proces. Paar tangetjes, exacto mesje, schaar en een kleine schoevendraaier gepakt.
Eenmaal aan de slag liep het best lekker vond ik zelf. Beetje pijn aan de topjes van mijn duimen van het drukken. Na een uurtje ofzo had ik de meeste radartjes in elkaar. Ik was al best trots op mezelf. Ik was niet in mijn beste staat en het leek allemaal te gaan lukken.
Nu gaan we rustig en beheerst de rest in elkaar zetten. Oké, vanaf hier werd ik al wat onrustiger en zakte mijn zelfvertrouwen hard naar beneden. Er zat overal teveel speling. Kleine rotstukjes die er niet in wilde klikken. 1 stukje zelfs afgebroken. Gelukkig zat er hier een extra stukje van bij het pakket. De makers hebben hier dus rekening mee gehouden.
Ik dacht even dat deze klok hooguit 2x per dag de juiste tijd ging aangeven en dat het verder 1 grote puinhoop zou worden.
Even dacht ik nog “gelukkig is het “maar” €33,-”. Ik flikker dat ding weg en basta:rage:…NEE! Hij gaat werken. Na 4 uur had ik nog 2 raders over en stond er een aardig apparaat dat nog net niet van ellende uit elkaar viel. Ik las toen "please notice if any other gears fall off while assembling. If fallen off, please reinstall them.
fuck me. Dit trek ik nu niet.
Ik gaf me gewonnen voor vandaag. Morgen weer een dag.
De volgende dag kwam ik naar beneden en zag ik mijn hoopje ellende staan. Even ontbijten en dan zou ik hem afmaken. Ik voelde me weer kiplekker en zag dat dit niet ging werken. Ik besloot hem weer uit elkaar te halen. Dit was net zo’n hel als in elkaar zetten. Supervoorzichtig heb ik hem weer uit elkaar gehaald. 1x teveel druk op de verkeerde plek en dat ding breekt als een luciferhoutje. Dan kan die op de open haard. Helaas of misschien gelukkig heb ik die niet anders was die er de avond ervoor er misschien al op beland😂
Ik had een afspraak met een maatje die ik door mijn vakantie al 4 weken niet gezien had. Hij was ook op vakantie geweest en we hadden veel bij te praten. Omdat hij dit soort dingen ook wel leuk vindt heb ik besloten om alles in een tas te gooien en de stukken mee te nemen zodat we er samen naar konden kijken.
3 uur later is dit het resultaat!
Hij loopt! 🥳 Wij high fiven voor het leven! 🥳
Nog even bezig geweest met het afstellen bij thuiskomst.
Het was een leuk project om te doen. Met zijn tweeën kan je nét even wat meer dan alleen. Vanwege het geluid laten wij hem thuis niet lopen maar zelfs mijn wederhelft vindt het leuk in onze kast staan.
Uit de berichten in het topic “Bouw je eigen klok” vernam ik dat er nog een paar leden zijn die er 1 besteld hebben. Ik zou het leuk vinden om ook hun ervaringen te lezen.
Bedankt voor het lezen.
Groeten,
Andy