Bovet

Ik heb net een Bovet horloge gekocht. Een Vintage 1940s of 50s Bovet
van het model: swiss two register chrono met tachymeter en in goede conditie. Weet iemand mij iets te vertellen over dit merk horloge en uit welk segment dit komt qua kwaliteit etc.?
b.v.d
vriendelijke groet,

Lijkt jouw Bovet op dit model ?
Edouard Bovet & Freres is ontstaan in 1818 in Fleurier Zwitserland
De firma was gevestigd in Londen en de uurwerken werden gemaakt in Frankrijk en Zwitserland.
in de 19de Eeuw werd Bovet vooral bekend met hun Vestzakhorloges voor de chinese markt,
mooi geëmailleerde en bewerkte horloges met chinese motieven vaak onder het merk Tevob.
Het merk Bovet bestaat nog steeds,maar is al diverse keren in andere handen overgegaan.

groet André

Andre, dit is inderdaad hetzelfde model, alleen heeft het een zwarte wijzerplaat en gouden nummering en wijzers. De kast en het binnenwerk zijn naar mijn idee hetzelfde. Ik heb dit horloge online gekocht en ben nieuwsgierig of jij iets weet van de prijsklasse wanneer het een goed lopend exemplaar is?

vriendelijke groet,

Hangt sterk af hoe het horloge er verder uitziet ,met name de wijzerplaat,foto zou wel helpen in dit geval.
André

Beste Andre hoe zet ik foto’s op de site?

Beste Bart,
Ga naar Forumoverzicht via de blauwe balk, en kijk dan onderaan bij Forum FAQ
groet, andré

Beste Andre,

Bedankt voor de hulp hierbij de fotos van de Bovet.

Mooi horloge in een goede staat voor de leeftijd (uit de jaren 40). Uurwerk lijkt mij een Landeron 50. Prijs 250 tot 300 euro?
Gefeliciteerd, mooie aanwinst!

Mooie foto’s van de Bovet (tu) Bart
Er zit een standaard Landeron cal. 51 uurwerk in, de wijzerplaat is denk ik opnieuw opgemaakt,wel heel goed gedaan.
waarde zal zo’n 500 euro zijn, het uurwerk wat ik laat zien is een Valjoux 84 met Bovet modificatie,
een zgn 1 minuut rattrapante of split second uurwerk.
de waarde van dat model is 2500 euro
beide horloges zijn rond 1950 gemaakt.

Groet, André

Hi Andre,

Bedankt voor je reactie. Ik vroeg me af waarin het verschil zit tussen jouw Bovet en mijn horloge. En wat voor soort uurwerk een Landeron cal. 51 is? Bedoel je trouwens dat jou uurwerk gemodificeerd is?

vriendelijke groeten Bart

Hi Bart,

Het model Bovet wat ik laat zien is niet mijn eigendom, het staat in Gerd Lang 's boek Chronograph Watches op blz. 180
en ja dit uurwerk is gemodificeerd met als extra dus die rattrapante functie,dit is een extra veer onder het tandwiel in het midden links op de foto.
overigens een patent van Bovet zelf , en door andere in licentie ook gebruikt o.a. door Löwenthal.

aangezien dit een vrij kwetsbaar systeem is,zijn de meeste die aangeboden worden meestal stuk en incompleet.
een verbeterd rattrapante systeem is in 1945 door Dubey en Schaldenbrand ontwikkeld met de extra veer boven op de wijzerplaat (onder de wijzers) gemonteerd.

voor verdere info over rattrapante en split second uurwerken kun je op Google zoeken of een goed (chrono) horloge boek raadplegen.

Landeron uurwerken werden gemaakt door Charles Hahn Cie. in het plaatsje Le Landeron Zwitserland.
één van de grote chrono uurwerk fabrikanten voor de Quartz revolutie
andere fabrikanten van chrono uurwerken waren o.a. Valjoux - Venus - Lemania - Universal - en Pierce.

Groet, André

Ik kwam in de buurt maar:

-uurwerk fout (weet je het zeker?)
-leeftijd fout
-waarde fout (valt over te discussieren, ik kijk meer naar de markt(plaats/ebay) waarde)

Three strikes, I’m out! :smiley:

Hoi Henrik,

uurwerk fout ? verschil in de landeron 50 en 51 is klein :slight_smile:
dit is zonder twijfel een 51
bj. is rond 1950 vlgs de experts,lijkt mij ook eerder rond 1940, :slight_smile:
Er staat er één te koop op eBay Spain voor Buy it Now 595,- of bieden vanaf 545,-
I rest my case,
:smiley: André

Ik heb het drie keer moeten lezen en ben tot de conclusie gekomen dat je denkt dat ik aan je oordel twijfel? Maar neen, ik zou niet durven! Ik wilde met mijn post juist aangeven dat ik al een eind in de buurt kom met mijn “kennis” maar dat het helaas nog niet voldoende is. Er staat ook 3 strikes I’m out

Maar wat is het verschil tussen de Landeron 50 en 51 dat je zo zeker maakt dat het een 51 is?

Hoi Henrik,

Nou, dan ben je één van weinige die aan mijn oordeel twijfelt :slight_smile:
ben pas 2 jaar bezig om me een beetje te verdiepen in (vintage) horloges, en ik weet nog niet 10% van wat
Freddy en Paul K. aan kennis hebben , en zeker op uurwerk gebied haal ik ze ook nooit meer in.
Ik heb inmiddels wel een aardige bibliotheek over horloges, dus ik kan dingen vrij makkelijk checken en opzoeken.
hieronder 't antwoord op je vraag over 't Landeron type
(de eerste nummers voor Landeron zijn volgnummers in het boek, en hebben verder geen betekenis)

zoek de verschillen tussen een Landeron 50 en een Landeron 51 chronowerk

Groet, André

Nee, ik twijfel juist niet aan je oordel :smiley:
Maar aangezien de 51 een 45 minuten register heeft voor de minuten en de 50 een 30 minuten, zit er in de Bovet dan toch een 50?

Hoi Henrik,

Tja dat zou je in eerste instantie wel denken, helaas zijn niet alle Landerons vermeld in dit boek.
de foto van Bart is duidelijk een basis 51 er, maar dan weer in een uitvoering met een 30min counter ipv een 45min
er staan zo’n 30 Landerons in dit boek, ik heb geen idee hoeveel verschillende variaties er eigenlijk bestaan.

Groet, André