[BR] Bifora Chronometer

Zoals al aangegeven leek het me wel leuk om af en toe een topic te openen met daarin wat info. Voor sommigen wellicht gesneden koek, maar denk dat er anderen het wel leuk zullen vinden. Onderstaande destijds elders een keer al gedeeld, dus nu ook hier.
In de nabije toekomst is het de bedoeling om vaker dergelijke topics te openen.

Er zijn verschillende redenen voor het verzamelen van horloges; design van het horloge, geschiedenis van het horloge en/of merk, complicatie van het uurwerk, design en/of afwerking van het uurwerk, designer van het horloge, designer van het uurwerk, status van het horloge, waarde van een horloge, etc. Nagenoeg allemaal zijn van toepassing op mijn verzameling en die loopt dus ook nogal uiteen. In dit geval een horloge dat met name interessant is door de geschiedenis en het design van het uurwerkje.

Thuis inmiddels bijna twee boekenkasten vol met horlogeboeken en daar kom je soms mooie dingen tegen. Merken en modellen met achtergronden die je nauwelijks kunt vinden op het internet. Zonde, omdat ze een mooi verhaal met zich meedragen en vaak ook mooie uurwerken. Zo ook het merk Bifora, dat overigens hier ook al eens door @diashock de nodige aandacht heeft gekregen.

Bifora is nu een onbekend merk en weinigen hebben er van gehoord. Als ze er al van gehoord hebben dan is het vaak een klok en klepel verhaal. Het merk is rond 1900 opgericht en vanaf 1928 konden ze hun eigen uurwerkje in serie produceren. Het had in de jaren 50 een goed bestaansrecht naast merken als Laco en Junghans. Niet te vergeten dat Junghans lange tijd de allergrootste horlogeproducent van de wereld was! De productie van Bifora lag op een gegeven moment boven de 100.000 met meer dan 1000 medewerkers. Het is een tijd lang (1967-1970) de grootste producent van uurwerken in Duitsland geweest. Veelal simpelere horloges die niet tot nauwelijks waren afgewerkt. Ze werden voornamelijk verkocht voor de looks. Veel van dergelijke modellen kun je vinden op Ebay en voor een habbekrats kopen.
Het wordt pas echt interessant als Josef Bidlingmaier (oprichter van Bifora) besluit om te gaan voor kwaliteit. Voordat we hierop verder gaan eerst een klein stukje van de geschiedenis over de mooie term chronometer en met name in Duitsland.

De term Chronometer kennen we, als het goed is, allemaal. Echter wat velen niet weten is dat COSC pas in het begin van de jaren 70 is opgericht. Echter lang daarvoor, in 1866, werden er al ‘chronometer competities’ gehouden. In Duitsland begon het testen voor chronometer horloges in het begin van de jaren '50 en eindigde in de jaren '70. In totaal waren er drie plaatsen waar dit, onafhankelijk, van elkaar gebeurde. Verreweg de grootste was in Stuttgart. Deze plek kwam ook het meest overeen met de richtlijnen van de Zwitserse instanties.
De aantallen waren echter klein. We weten dat er tussen '55 en '67 in totaal 130.000 horloges gecertificeerd zijn. Waarvan verreweg het grootste deel van junghans afkomstig was. Dit eindigde in 1967 omdat de markt simpelweg te klein was. 130.000 klinkt veel, maar als je weet dat in die tijd Omega in één jaar al meer dan 130.000 horloges produceerde, dan is het relatief weinig voor 12 jaar.

Bifora kwam in 1955 uit met het model Unima.
Het Unima model had vanaf 1955 het mooie 120 uurwerk. Een degelijk en met name robuust uurwerk. Dit uurwerk werd al snel in meerdere gradaties uitgevoerd. Dit uurwerk kwam ook voor in andere modellen zoals de “Precision”. Uurwerken zijn netjes verguld en robuust, maar toch allemaal erg netjes afgewerkt.

Bifora 120
grootte: 12,5 lignes (28,2mm)
aantal jewels: 17 of 18
frequentie: 18.000 A/h

Hieronder twee simpelere exemplaren waarvan de tweede uitgevoerd met centrale secondewijzer. Hier zien we duidelijk de opmerkelijke dikke brug te zien voor de aandrijving van de centrale secondewijzer.


*


*

Al snel wilde Josef Bidlingmaier een nog preciezere versie en kwam er een versie met zwanenhals. Let met name op hoe dik de zwanenhals is uitgevoerd. Dat goed aansluit bij de dikke brug.


*

Met nog enkele aanpassingen ging Josef Bidlingmaier in 1956 naar Stuttgart en heeft daar 25 horloges aangeboden onder de naam Bifora Unima. Op het internet lezen we op veel plekken helaas een fout. Volgens veel ‘bronnen’ heeft Unima betrekking op het uurwerk 120 en dat dit een chronometer model zou zijn. Dit is dus onjuist. Het model Unima bestond zelfs nog tot in de midden jaren '70. In de tijd heeft het model meerdere uurwerken gehad en op het laatst zelfs uitgevoerd met een quartz uurwerk.
In totaal zouden er gedurende 11 jaar maximaal 1000 Bifora Unima’s chronometer gecertificeerd zijn. Alle horloges werden voorzien van een certificaat en het uurwerk voorzien van een nummer. Hetzelfde nummer stond ook in de deksel van de kast. ‘Helaas’ zijn veel van deze horloges verloren gegaan en zijn ze erg schaars.


*

Sterker nog. Ben zelf meerdere jaren op zoek geweest naar een exemplaar. Een paar jaar geleden kwam ik er met geluk eentje tegen. Helaas verguld en in een niet al te beste staat. Alhoewel het uurwerkje, waar het me om te doen was, in een erg goede staat verkeerde. Kortom toegeslagen en kunnen toevoegen aan mijn collectie. Weer een horloge door gestreept op de lange jachtlijst.

Voor mij al een mooi einde van dit verhaal en de honger nagenoeg helemaal gestild. Aangezien foto’s een andere hobby is van me, google ik wel eens op de trefwoorden van deze foto’s. Na een 3 maanden zie ik daar een foto tussen staan die nieuw was,… Een stalen Bifora chronometer in nagenoeg perfecte staat. Kortom gelijk even de site opgezocht. De foto was afkomstig van een horlogehandelaar in Engeland met diverse horloges maar voornamelijk Rolex, Breitling, ed met een hoge vraagprijs. De beste man bood het horloge aan voor een paar pond,… Bij particulieren maak ik ze altijd attent op de waarde van een dergelijk horloge. Enkel ligt het voor mij anders bij een dealer. Zo te zien had iemand zijn huiswerk goed gedaan op eBay (en dus de goedkopere modellen gezien) maar niet verder gekeken dan dat. Na een paar mailtjes heen en weer zou het horloge worden opgestuurd met nog een nieuwe bandje erop ook.
Na aankomst het horloge gelijk even open gemaakt en alles precies zoals het moest zijn.

Mijn honger voor dit merk is nu echt gestild! :innocent:

Groeten,
Bidle

ps. Bewust in algemeen geplaatst, wellicht dat het daardoor wat meer mensen naar de vintage kant trekt. :wink:

  • Deze foto’s schaamteloos geleend op het internet.
35 likes

Heel mooi. :+1:
Ja, ik heb de Bifora Unima’s ook nog steeds, je komt ze niet vaak tegen.

1 like

Bedankt voor dit mooie verhaal (en de foto’s), heerlijk om te lezen. :thumbsup:

1 like

Mooi merk! en mooi verhaal ! :+1: :relaxed:

1 like

De stalen variant: schitterend!

1 like

Leuk verhaal! Met plezier gelezen

1 like

En nu is het verhaaltje uit…Helaas.
Fijn stukje lees- en kijkvoer.
Top.:+1:

1 like

Mooi verhaal! Duidelijk goed dat je terug bent.

1 like

Pracht verhaal! Mooi ding ook, vooral in staal idd.

In alle bescheidenheid 1 kanttekening: Waar vond je dat Bifora van 1967 tot 1970 de grootste Duitse uurwerkenproducent was?
Bij mijn stellige weten was dat namelijk Kienzle.


"In den 1960er und 1970er Jahren entwickelte sich das Unternehmen zum Marktführer in Deutschland."

En van diverse andere bronnen:
1908: 2 mijoen uurwerken per jaar, 1700 werknemers
gestage groei tot:
1939: 5 miljoen uurwerken per jaar, 3500 werknemers
1970 7 miljoen uurwerken
1989 aantal gemaakte uurwerken cumulatief overschrijdt de 300 miljoen.

Doet verder niets af aan je mooie Bifora’s en je verhaaltje erbij :+1:

1 like

Shit, weer eentje op de wishlist en bedankt…

1 like

Mooi verhaal en fijne foto’s, bedankt, weer wat geleerd :thumbsup:

1 like

Bedankt voor het compliment

Stellig zijn is altijd goed. Enkel geeft jouw info, na mijn weten, uurwerken aan, waaronder wekkers en dergelijke. Echter ik zal voor de zekerheid nog eens nakijken.

Mooi en leuk verhaal. Heel informatief, bedankt.

1 like

Mooi! Maar een vraagje… vaar staat die [BR] voor???

2 likes

Bidle: prima opstel over Bifora! Informatief, gepassioneerd, en buiten de platgetreden paadjes. Kortom: je doet mee aan " beste bijdrage HF 2017". (Ik ben gek op zulke lijstjes.)

2 likes

Ik heb geloof ik iets gemist, wat valt er te winnen Gaston?

2 likes

De vermelding " Beste bijdrage 2017 HF" op je cv.

Heel mooi verhaal, bedankt!

“Kortom toegeslagen en kunnen toevoegen aan mijn collectie. Weer een horloge door gestreept op de lange jachtlijst.”

Ik ben wel benieuwd naar die lijst en bijbehorende verhalen! :slight_smile::+1:t2:

Helaas is Bidle al een tijd niet meer actief op HF en heeft hij, naar ik begreep, bijna zijn gehele collectie verkocht.

Wat mij betreft een zeer, zeer groot gemis want zijn bijdrages waren van een indrukwekkend en hoogstaand niveau, op alle gebied.

1 like