[BR] Minerva Avus II

Nagenoeg altijd als ik een bijzondere aanwinst koop, komt er tegelijk iets ander op mijn pad. Vaak iets waar ik al lang (lees meerdere jaren) op zoek naar ben. Bij de 5170G kwam er een ‘Genta Retro Mickey Mouse’ langs en nu tijdens de koop van de Vacheron,… deze fantastische Minerva.

Al een tijd naar op zoek en twee keer kunnen kopen, enkel zonder doos en papieren. Een paar keer nog van mezelf lopen balen, maar met geduld en een hoop zoekwerk is het toch goed gekomen.
Minerva is voor mij een prachtig merk met een rijke geschiedenis. Met name de periode van Andre Frey (ontwerper van de Venus 175 en Minerva 48/49) vind ik verreweg het leukst.
Helaas werd het merk daarna verkocht aan een Italiaan, die Minerva wel even naar het niveau van Patek zou tillen,… kortom het behoort nu toe aan Montblanc en moet eerlijk zeggen dat die er fantastisch mee omgegaan zijn. Zeker de moeite waard om te bezoeken, enkel loop je er helaas niet zo even naar binnen. Gelukkig heb ik een redelijke database met allerlei filmpjes/artikels en heb er net eentje ge-upload, zodat jullie toch een kijkje kunnen nemen. Helaas geen denderende kwaliteit, maar toch,…

Er is verder genoeg te vinden over Minerva, dus door naar het horloge in kwestie.

Zoals aangegeven is het altijd fijn als een horloge compleet is met doos en papieren. Deze heeft zelfs nog een ongebruikte poetsdoek. :slight_smile:

We beginnen met een foto van de gesp. Goed dat deze erbij zit, daar deze van zilver is net zoals de kast van het horloge. Het zilver heeft een kenmerkende kleur en dat valt toch wel op t.o.v. staal. In combinatie met de donker blauwe band komt het zilver nog beter to zijn recht.

Dan natuurlijk het horloge zelf. Eenvoudige met twee subdials en de toch kenmerkende lay-out met opgelegde rose gouden cijfers i.c.m. een zilveren wijzerplaat.

Dan het verhaal achter het uurwerkje. Net zoals veel merken heeft Minerva, naast haar verscheidenheid aan eigen uurwerken, ook gebruik gemaakt van toeleveranciers. Veel van deze uurwerken zijn nooit gebruikt en Andre Frey had daar natuurlijk een prima oplossing voor.
In 1942 had Minerva meerdere Valjoux 22 GHT uurwerken ingekocht. Daarvan zijn er 26 blijven liggen en kwamen in 1997 weer naar tevoorschijn. Niemand minder dan Yvan Bourquin heeft al deze uurwerken netjes uit elkaar gehaald en weer gemonteerd. Vandaar ook dat het horloge gelimiteerd is tot 26 stuks, waarvan er nu eindelijk zijn weg heeft weten te vinden naar ene Bidle. :wink:

Ik ben er nog niet helemaal achter wat het verschil is met de gewone Valjoux 22. Wel is het duidelijk dat er meerdere varianten zijn van dit uurwerk, maar er is niet heel veel terug te vinden. Wellicht dat ik over een tijdje iets meer info kan krijgen bij Minerva.

Als laatste nog even tussen zijn collega’s uit dezelfde periode:

Wederom bedankt voor het kijken!!

67 likes

Wat een schitterend en superstrakke Minerva is dit.
Ik heb altijd een zwak gehad voor dit merk en zelfs een horloge van gehad,waar ik echt spijt van had dat ik die ooit weggedaan heb.

Ik heb ooit ( 2002) van een horlogemaker/juwelier een drietal oude horloges kunnen kopen die nooit door hun eigenaren opgehaald waren en één van die horloges was een Minerva Pythagore (in slechte staat) en de anderen waren een Zenith Chronometre cal 135 en een oude Marvin.

Ik ga niet de prijs noemen die ik voor die drie horloges betaald heb,maar nu kan je er nog geen Steinhart voor kopen.

1 like

Foto’s van het drietal? :slight_smile:
Marvin is 1 van mn favoriete merken.

Wow, weer een Minerva topper. Wat een stijlvolle horloges zijn dat! :ok_hand:

1 like

Prachtig horloge! Top aanwinst weer!

1 like

Wow wat en topklokje weer gefeliciteerd met je aanwinst :ok_hand:

1 like

Heel mooi!

Ik vind 'm meteen je mooiste Minerva; de geblauwde wijzers geven het geheel wat meer kleur en contrast.

1 like

Mooi verhaal, mooie foto’s en een geweldig horloge. Top!

1 like

Een prachtige bijzonderheid! :ok_hand:

Proficiat!

1 like

Wonderschone klassieker…en van harte met de vondst :thumbsup: Prachtig uurwerk/caseback ook, je zou bijna het horloge andersom gaan dragen.

Ps wat een kwartet :ok_hand:

1 like

Wat mij betreft een absolute topper. Chapeau.

1 like

Mooi merk en strakke klok. Heerlijk om zo even meegenomen te worden in de historie van een toonaangevend stukje horlogegeschiedenis. Dank!

1 like

Juist ja…

Is dat even lekker wakker worden op zondagochtend zeg!!

De ene aanwinst van Bidle is nog mooier dan de andere, het gaat maar door… Wat een schitterend Minerva kwartet zo. Ook leuk/goed om te lezen dat er iemand is (en niet de minste qua kennis/autoriteit wat mij betreft) die schrijft:

De wijzers zijn (ge)blauw(d)?

Grt. Marco

1 like

Mooie serie Minerva’s
Soortgelijk verhaal geld ook voor de gouden Phoebus die ik lang geleden via een insider bij toen nog zelfstandig Minerva heb kunnen aanschaffen.


Restant old stock uurwerken gevonden waarvan een gelimiteerde serie is aangemaakt.
Deze heb ik lang gedragen maar is na de aanschf van mijn Paul Picot toch verkocht aan een liefhebber uit Singapore.
Ik was toen wel al horlogeliefhebber maar zonder de kennis van het HF,
Als ik er hier weer een voorbij ziet komen dan heb ik toch een (klein) beetje spijt.
Na het overlijden van de insider heb ik nog wat Minerva spul overgenomen zoals enkele bandjes, twee wijzerplaten, bezel met glas, pouch, travelcase, wijzertjes etc zie foto’s

Gr Gerard

2 likes

@All: Dank weer voor de leuke berichten!

Ik had al ergens een vermoeden van een ander topic waar het over de 135 ging.
Dat is idd zonde,… Niet meer aan denken en wellicht komt er ook nog een keer één (of alle drie) voorbij. Gelukkig zijn er genoeg andere mooie horloges. :wink:

Thanks, zelf twijfel ik nog een beetje welke de mooiste is, hier thuis denken ze er ook zo over. Scheelt gelijk weer een hoop uitleg. :wink:

Dank, de wijzers zijn idd geblauwd.

Bedankt, leuk dat je die zo hebt kunnen aanschaffen, de beste man zal genoeg mooie verhalen hebben gehad. Ook een mooi horloge,…zonde dat die weg is. Hij is iig weer goed terecht gekomen, dat is wel het voordeel van een dergelijk merk. Het zijn voornamelijk allemaal liefhebbers die er zorgzaam mee omgaan.
Je hebt er iig nog een paar mooie aandenken aan overgehouden. Wees er zuinig op, want het is allemaal maar moeilijk te vinden. :blush:

2 likes

Prachtige aanwinst weer. Heel veel plezier ermee en bedankt voor het delen van het verhaal en de fraaie foto’s!

1 like

Wat een aanwinst weer! , echt een beauty.
De combinatie van zilver en rose gouden cijfers + geblauwde wijzers is echt een genot voor het oog.

Nu het einde van de wensen lijst in zicht komt , ben ik benieuwd wat nog resteert?

1 like

mooie aanwinst en dito mooi verhaal

1 like

Bedankt heren!!

Wellicht dat ze langzaam allemaal een keer voorbij komen. Merk wel dat het lijstje eigenlijk al een paar jaar niet gegroeid is en dat is maar goed ook. :slight_smile:

2 likes

Prachtig!

Ben nu wel bang dat BR niet staat voor “by request”. Anders krijg je wel veel verzoekjes…
Helaas mag ik niet meer switchen. :wink:

1 like