Braceletvraag voor de Omega experts

Naast de originele isofrane band die ik al had voor mijn ploprof, heb ik recentelijk ook de originele stalen bracelet (waarop 'ie icm de isofrane geleverd werd) teruggevonden. Ik ben er ontzettend blij mee: mede dankzij de posts van leden als @ReneJK ben ik ‘om’ wat betreft originaliteit (ik ga bv. niks aan de krassen op de bezel doen).

Maar op www.ploprof.com staat het al: “The usual lightweight Flightmaster style bracelet from this era and not the favourite choice of owners today due to its rather flimsy thin construction”.

En helaas blijkt het ‘pieletje’ waarmee je de band sluit, inderdaad ooit afgebroken te zijn (zie foto’s 3 en 4). Uiteraard nét het stukje waar de markeringen op staan. Ik wil niet de gehele gesp vervangen door een nieuwere (van bv Otto Frei), omdat daar meestal 1162/162/1 op staat ipv 1162 (zonder eindlink aanduiding).

Sowieso wil ik de bovenkant van de clasp eigenlijk niet vervangen. Deze heeft het oudere, opliggende omegalogo (zie foto 1), terwijl de moderne vervanger (maar ook de iets latere originele variant) het ‘uitgefreesde’ logo hebben. Eventueel zou ik overwegen om alleen de twee gekromde sluitingsdelen (de linkse twee op foto 2) te vervangen door recentere (met 1162/162/1 erop), maar ik weet niet zeker of die netjes in mijn oude bovenste deel vallen. Weet iemand dat toevallig?

Enfin, meer vragen dan antwoorden. Weet iemand een bron voor (delen van) vintage omega banden? Op ebay wil het maar niet lukken, en ook een oproepje op dit forum sorteerde heen resultaat. Heeft iemand wellicht een ander idee?

WTB op Omegaforums. En veel geduld :slight_smile:

1 like

Bedankt voor de tip! Misschien toch maar eens een account aanmaken daar. Ik had het eigenlijk willen voorkomen :wink:

Die 1162 bracelets zijn inderdaad behoorlijk klote.
Draag er ook een op mijn Mk.2

Ook voor de originaliteit :wink:

Waarom hang je er geen vintage Omega milanese op?

Ook compleet origineel en veel beter.

1 like

:thumbsup: Ik heb een nep Shark mesh, maar de echte komt ook.

Zou ik misschien een fotootje van jouw 1162 clasp mogen zien? Ben oa benieuwd of er een 1162/172 markering op staat (of alleen 1162 zoals bij mij).

Alleen 1162.

1162/172 zijn de service exemplaren met geschroefde pennen. Zitten 173 20mm Endlinks op bij me.
Je bent eigenlijk een dagje te laat, vriend van me heeft net een cosmic met een volle 1162 bracelet verkocht.

Effe een pic snappen.

1 like

Cool, bedankt! :thumbsup:

Story of my life: a day late, a buck short :wink:

Heeft de jouwe hetzelfde kliksysteem als de mijne, met dat smalle lipje (wat bij mij afgebroken is) aan een klein vierkant gaatje? Of is het meer zoals bij mijn onderstaande 1162/172 service band, een breder lipje aan het einde? Dat kon ik nèt niet zien op je foto.

Bredere lip aan het einde. Geen gaatje.

1 like

goh… dank je wel :wink:

maaruh… ff nieuw pieletje erop laten laser welden ?

zullen de kosten (150-200 euro denk ik?) ook niet zijn ?

1 like

Interessante optie, thanks. Toevallig ervaring mee? Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat niet mogelijk zou zijn omdat er elke keer zijwaartse kracht op te staan komt bij sluiten & openen & hij er binnen de kortste keren weer afligt.

geen persoonlijke ervaring maar als je hier naar beneden scrollt
http://www.classicwatchrepair.com/page4.html
zie je hoe ze een rolex bracelet hersteld hebben , misschien ook een optie voor jouw bracelet ?