Bradley: See me, Feel me

Maanden later dan gepland was het vandeweek dan zover: ik werd dan eindelijk de bezitter van
.
Er is al meer over The Bradley geschreven hier op het forum, en ook op andere fora trouwens.
Maar voor wie dat allemaal heeft gemist: een verhaaltje.

We kennen allemaal wel het Bradley-horloge. Misschien niet bewust, maar als je hem ziet zeg je “O ja”.

groot mokum uploaded this image to

Zoeen wil ik er ook nog hebben (ze zijn er ook met Popeye en Minny Mouse), maar daar gaat het hier nièt over.

Ook ben ik niet de eigenaar van het hotel in Cheltenham, in de Codswolds

]

of van die B&B in Boulder, Colorado

En met dit hotel voor speciale gasten, heb ik ook niets te maken.

Zeker ook niet deze auto, hoewel… die rijdt ook in Afghanistan (waarover later).

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

Nope: we hebben het hier echt wel over een horloge, dus de plek in “Algemeen” hier is wel OK.

Het begon vorig jaar zomer, toen ik bij toeval stuitte op het fenomeen .
Tot dan kende ik de kickstarter

alleen van opa’s Indian en later mijn eigen R26, die beide verloren zijn gegaan (jammerrrr).
Maar: zo zagen ze er uit en naar ik me heb laten vertellen was die Indian een echte klompenbreker.

http://s2.photobucket.com/user/grootmokum/media/Horloges/Bradley/B05350breed_zps11d23dca.jpg.html

Nee, dit is even een heel andere Kickstarter, dit gaat om het crowdfundingsplatform.

Even kort wat dat dan is:
Crowdfunding gaat in principe als volgt: Een ondernemer wil een project starten, maar heeft onvoldoende startkapitaal.
Om dit kapitaal te verwerven biedt hij of zij het project aan op een platform op Internet en vermeldt
het benodigde bedrag erbij. Op deze manier kan iedereen via deze website investeren in het project.
Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine
investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Dit in tegenstelling tot bankkredieten en
grootinvesteerders zoals business angels, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders
die een groot bedrag inbrengen. Deze kleine investeerders noemt men the crowd het Engelse woord
voor de mensenmassa.

Kickstarter bestaat sinds 2009 en haalde in maart 2014 de krant toen het platform door de grens van 1 miljard dollar ging.

Eén van de toppers van Kickstarter is de Pebble: een horloge dat we hier ook al eens hebben zien passeren.

Ronddolen door de Kicksterterprojecten doet je soms gruwen, soms verbaasd staan van de
creativiteit en de inventiviteit die je daar tegenkomt.
Menigmaal krijg je het “hebbe-hebbe”-gevoel.

Maar nu dan die Bradley.
De Bradley is dus een horloge. Maar geen gewone.
Het heeft heel eigen karakteristieken, die je wel goed kan samenvatten in

Hierbij doel ik dan niet op dit boek

maar veeleer op het meesterwerk van The Who:

waarin deze meneer hieronder, de “Pinballwizard” ten tonele verschijnt en waar die titel en de
afbeelding op de hoes (hadden jullie ‘m óók?) de crux vormen:

Juist:, dáár gaat het om.

De Bradley is een blindenhorloge.
Niet een gewone, met wijzers en braille of met geluid.
Nee: de Bradley werkt met balletjes.
En de lieden aan wier brein de Bradley ontsproot hebben in juli 2013 dit idee gelanceerd via Kickstarter.

Ze schoten in op $ 40.000, de respons was na een aantal weken bijna $ 600.000.
Bijna 4000 ”backers”, waar ik er dus één van ben.

Planning was dat er verschillende batches zouden komen. De eerste Bradleys waren met een stalen
achterkant maar op verzoek van de “backers” kwam er ook een versie die “all titanium” is.
Zo een heb ik als “reward” uitgekozen, met een milanaiseband er op.
Andere keuzemogelijkheden waren stof-met-leer in groen, blauw of mosterdgeel.
De milanaiseband bleek overigens het meest populair.

Mijn exemplaar was gepland om rond de kerstdagen te worden geleverd.
Dat was te overzien: van augustus tot december, die horizon was te behappen.

Maar….
Er kwam wat tegenslag.
Het bleek dat de initiatiefnemers zich glad hadden verkeken op de logistiek.
Verzenden bleek ingewikkelder -en duurder ook- dan ze hadden gedacht, zeker naar
landen buiten de VS en juist ook dáár bleken veel “backers”te zitten.

Daarnaast bleek dat het verpakken door het bedrijf dat ze daar voor hadden ingehuurd niet correct
ging en het gevolg was dat er een aantal horloges niet of te laat of beschadigd bij de “backers” arriveerde.

Dus moesten de initiatiefnemers met gezwinde spoed een andere, betere verpakker / verzender zien te vinden.
Terwijl de “backers” uiteraard vol ongeduld en spanning op hun kerstpakketje zaten te wachten.
Vervolgens bleek dat voor de batch waar mijn exemplaar uit zou moeten komen een cruciaal
onderdeel niet in de juiste kwaliteit in de juiste aantallen te leveren was.

Gevolg was dat het horloge niet onder de kerstboom kwam maar zich eerder richting
paashaasmandje zou bewegen.

De mensen achter de Bradley vonden dat ook wel heel vervelend en boden daarop aan om
de gestorte investering terug te betalen. Maar als je bleef wachten …dan kreeg je gratis een
bandje extra er bij: een zwarte, die tot dusverre nog niet was aangeboden.
Nou: duidelijk wat een Hollander dan doet.

Hoe ziet die Bradley er nu uit?
Zo dus:

Geen wijzers en geen glas.
De tijd lees je af met de twee balletjes die via een magneetje door het uurwerk worden rondgedreven.
Kijken, voelen,aanraken: .
De balletjes van de Pinballwizard.

Hieronder de uitleg, verderop volgt nog een filmpje:

Hoe ziet het er uit aan de pols? Heb ik eigen foto’s?
Zie hier:
Het pakje, in drie dagen met FedEx van Hongkong via Osaka en Tokyo en Parijs naar Nederland gereisd.

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

De inhoud, met een extra bandje, pushpins en een tooltje:

De full titanium achterkant:

Polsschot, met zwarte band, want die mesh kleurt niet.

En dan natuurlijk waar het om draait: de balletjes:

Als toegift nog de beloofde link naar een filmpje
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZiNHDF2e54s&app=desktop[/video]
en foto’s van twee beroemdheden die elk ook een Bradley dragen: Stevie Wonder en Marilyn Monroe.

[sub] De Bradley is vernoemd naar een Amerikaans militair, Bradley Snyder, die in Afghanistan het licht
in de ogen verloor. Snyder won daarna op de Paralympics van 2012 twee gouden en een zilveren
medaille bij het zwemmen.
[/sub]

1 like

Dat heb je leuk in elkaar gezet top,en het is gewoon een mooi klokje,veel draag plezier.

Áltijd weer een feest om te lezen, zo’n aanwinst van grootmokum! :wink:

Leuk horloge en bedankt voor de vermakelijke introductie!

Bijzonder leuke introductie & prima horloge (tu)

Nu korte termijn jaloers :X Hoop mijn all-titanium paar volgende week in de VS op te pikken (scheelt weer evt. douane gezeur…).

leuke aanwinst. veel plezier er mee!!

Leuk verhaal en apart horloge. was hem inderdaad al een paar keer tegen gekomen.

proficiat! prachtige intro, vooral v kerstboom naar paasmand plaatje leuk gevonden :slight_smile:

toen ik de je post zag vermoedde ik al dat je ook n all titanium hebt gekozen. ik zit ook met smacht te wachten. gelukkig heb ik ook berichtje intvangen, alleen komy de mijne met ups uit de vs. iemand idee waardoor t verschil?