Brand loyalty: hoe zit dat bij jou?

Kwam een artikel tegen van Jeremy Clarkson en zijn visie over horloge’s, ik vond het zelf wel interessant om te lezen en herkende mezelf er wel een beetje in, wat merkentrouw betreft dan.

Ik zelf ben nogal trouw aan Seiko en Tissot.

Met mijn Seiko SKX023 heb ik vele mooie maar vooral ook minder mooie momenten meegemaakt, ik koester het horloge nu en als ik hem om heb of bekijk dan doet mij dat toch wel iets.

Mijn Tissot LeLocle heb ik van mijn ouders gekregen voor mijn 26e verjaardag. Een horloge dat ik al langere tijd wilde en nu dus ineens cadeau kreeg.

Vandaar ook de vraag;

hoe merkentrouw ben jij?

Hier een deel van het artikel van Clarkson waar het over horloge’s gaat;

[quote]I suppose that in the days when your fishmonger knew your name and what sort of cod you liked on a Friday, “brand loyalty” made sense. Now we live in a world of supermarkets and corporations, it is the most ridiculous thing on all of God’s green earth. No matter how many loyalty cards you have in your wallet.

That said, I am the worst offender. Even though I know Virgin is the best airline, I always try to fly BA. Even though I know HSBC is in fairly good shape, I bank at Barclays. Even though I know the new style of Levi’s reveals my butt crack when I bend over, I would still never buy a pair of Wranglers.

And this brings me neatly onto the question of watches. For some time now I’ve been on the hunt for a new one but the choice is tricky. I couldn’t have a Breitling because I don’t own an Audi. I couldn’t have a Calvin Klein because they are pants, I couldn’t have a Gucci because I’m not a footballist’s wife, I couldn’t have a TW Steel because my wrist isn’t big enough to sport something that can be seen from space, I couldn’t have a Tissot because I’m not eight and the only thing in the world worse than a fake Rolex is a real one.

Have you noticed something odd about Rolexes? Especially the modern ones that wind automatically when you move your wrist about? A great many owners wear them on their right hand. I jump to no conclusions here but you can feel free.

Mostly, though, I cannot wear any of these watches because I am an Omega man. I have worn a Seamaster for years, not because James Bond has one and not because Neil Armstrong wore something by the same maker on the moon but because on the day I went away to school my parents gave me a Genève Dynamic.

The trouble is that for the past few years Omega has been the Pillsbury dough of Swiss watches. The Terry and June. Omegas were dreary. They were boring to behold. They were Vectras in a world of Ferraris and Lamborghinis. The De Ville Prestige, for example, was plainly designed by someone who had a black-and-white telly.

This filled me with despair. I wanted a watch. For the same reasons that I bank at Barclays and wear Levi’s, it had to be an Omega, and it just wasn’t coming up with the goods. It was like Leeds United. Once the home of Peter Lorimer and Gary Sprake but now an also-ran bunch of unimaginative clod-hopping no-hopers.

And then one day, in Hong Kong, I saw it. A new Omega. It’s called the Railmaster and it is a thing of unparalleled beauty. There is no button that owners think will call for help if they find themselves in a crashing helicopter on Kilimanjaro, it is not waterproof to 8,000 metres, there is no stopwatch, there is no swivelling bezel to tell you how much air you have left in your tanks and you even have to wind it up every morning or it will stop. Plainly this is a watch for the sedentary soul. The man with no hang glider or mini sub in his garage. I bought it in an instant.[/quote]

And then one day, in Hong Kong, I saw it. A new Omega. It’s called the Railmaster and it is a thing of unparalleled beauty.

daar kan ik goed mee leven :smiley:

…and you even have to wind it up every morning or it will stop.

Klinkt als de big-size Railmaster, want hij heeft het over een handopwinder … in the world. :wink:

Ik kan stellen dat ik net als jij veel heb met Seiko en Tissot.

Seiko: duikers van nu en toen, oude chrono’s, en extraverte sportsdivers.
Tissot: de T-Touches. (ben nu aan het sparen voor een T-Touch duiker).

Om eerst op de vraag terug te komen: nee, brand loyalty speelt (nog) niet voor mij.

the only thing in the world worse than a fake Rolex is a real one :smiley:

Clarkson is zo voorspelbaar;)

Klopt! Je ziet 'm elke zondag om zijn pols terwijl hij powerrrrrrrr roept.

Menno

Draag al zo lang als ik me kan herrineren Levi 501.
Vind Dinky Toys nog steeds de leukste modelauto’s.
Verzamel Seiko omdat ik in 1973 mijn eerste Seiko kocht.
En hoewel ik nu iets anders rijd vind ik een Volvo 240 nog steeds de meest aansprekende auto die ik heb mogen bezitten.
Ja ik denk dat er sprake is van merktrouw.:slight_smile:

Nou ik ben niet echt trouw aan een merk.

Maar verder: ik ken de auteur verder niet maar hij heeft geen verstand van Rolex, want om nu te stellen dat een echte nog erger is dan een fake?? Sterker nog: ik ben geneigd te stellen dat de beste man zich door deze opmerking volledig diskwalificeert op horloge kennis gebied.

qua horloges ben ik een flierefluiter… ik vind bijna alle soorten klokken mooi en ben dan ook absoluut niet merkgebonden

ik ben helemaal gek van breitling navitimers… maar vind de rest van breitling eigenlijk niets iig niet voor mezelf… al moet ik zeggen dat de nieuwe herritage lijn heel erg mooi is en ook redelijk geprijst is,…

op dit moment ben ik aan het kijken voor een meistersinger… maar ik zou ook graag een van der gang of iwc bezitten
ik wordt ook warm van een mooie a&p franck muller kan ook mooie klokken maken
en tegen mijn (eerdere) principes in begin ik zelfs rolex te appricieren en zo zijn er nog tal van voorbeelden

dus nee ik ben niet merk gebonden qua horloges ( dubbel )

Op enkele vlakken ben ik wel merkentrouw: hardloopschoenen van Asics, hardloopsokken van Falke, járenlang alleen maar Levi’s 501 aan m’n kont en met sporten tot voor kort niets anders dan Timex Ironman aan m’n pols.
Maar verder? Nee, totaal niet. Ook niet qua horloges. Ik schaf aan wat me bevalt, ongeacht het merk.

Vooral Seiko!

Ben met name trouw aan ‘echte’ horlogemerken. Heb niets met merken als Montblanc want dat is een pennenmerk. Calvin Klein. Gucci. Louis Vuiton zijn modemerken. En het liefst original design … waardoor een merk als Sinn ook afvalt …

Merkentrouw? Niet echt, alhoewel ik wel wat “heb” met Glycine, de oudjes dan welteverstaan.
En buiten de horlogerie?
Kesbeke: andere picallilly komt het huis niet in hier.

ben niet echt merk vast maar hier voor me ligt een klokje das een pulsar en die gaat voor geen goud weg.
ik heb deze gekocht toen ik twintig was en koste toen een weekloon.
dot klokje is door mij aan mijn vader gegeven en hij heeft hem altijd gedragen tot aan zijn dood.
nu ligt hij hier voor mij precies zo als ik hem kreeg loopt nog steeds en ik ben nu 48.

Ik ben zeer loyaal aan Omega. Absolute TOPkwaliteit, maar niet opzichtig of schreeuwerig.

Maar voor Rolex maak ik graag een uitzondering, dan wel een Milgauss.

Ik denk dat ik het toppunt van merkentrouw wel benader. Gebruik altijd dezelfde deo, douchegel, tandpasta enz. enz… Qua horloges voert Omega ook wel de boventoon maar denk wel dat de volgende iets anders gaat worden!

grootmokum Schreef:

Kesbeke: andere picallilly komt het huis niet in
hier.

Vind je het gek met zo’n nickname:D

Ik ben selectief merkentrouw. Als het om spijkerbroeken gaat, zal ik vrijwel altijd kiezen voor Levi’s. Gaat het om horloges, dan ben ik vooral trouw aan TAG Heuer. Wat betreft auto’s, dan zal mijn volgende aanschaf waarschijnlijk weer een Opel worden.

RogierJ Schreef:

Ik ben selectief merkentrouw. Als het om
spijkerbroeken gaat, zal ik vrijwel altijd kiezen
voor Levi’s. Gaat het om horloges, dan ben ik
vooral trouw aan TAG Heuer. Wat betreft auto’s,
dan zal mijn volgende aanschaf waarschijnlijk weer
een Opel worden.

Opel gunt iedereen een Opel

Bij mij heeft Omega altijd een speciaal plekje, komt door de oldtimer Seamaster die ik van mijn vader heb geërfd.

En verder is deze al vele jaren veruit favoriet

(plaatje van internet)