Dus er zwerft wel een Breguet rond op HF. Echt tof! Hoe bevalt hij?
Heel goed hoor, er zijn er trouwens wel meer hier volgens mij. Dit is een XX, dus een instappertje.
Inmiddels het ding terug gevonden achterin een burolade, als ik het goed bekijk denk ik dat ik het lijntje kan zien dat ik gezet heb, ttz er is 1 lelijk lijntje op, krijg het niet op foto
Op mijn werk (een soort van ordehandhaving) onlangs iemand gearresteerd die een Breguet XXI had. Tijdens het inventariseren kwam ik deze horloge tegen. Nooit gedacht dat die 2dehands in de prijs range kwamen van het reeds gespaarde bedrag in mijn horloge fund (ik zet maandelijks een bedragje opzij voor hobby’s).
Sinds ik ze vastgehad heb was ik er van bezeten, en na lang twijfelen er 1 gekocht. Het is toch echt een prachtig ding, op de foto lijkt ze groter te dragen dan in het echt moet ik wel zeggen.
Dat claimt Cartier te hebben gedaan met de “Santos” voor de gelijknamige vliegenier die het lastig vond om zijn zakhorloge tevoorschijn te moeten halen tijdens zijn 10 seconden durende vluchten.
Breguet was grofweg 50 jaar eerder dan Cartier. Cartier was geloof ik wel de eerste die een polshorloge aan het publiek aanbood in plaats van een one-off voor een specifieke klant.
Ik vind Breguet een geweldige firma die ontzettend veel ‘fouten’ heeft gemaakt en tóch nog bestaat.
Hun Marie Antoinette, bijvoorbeeld, was een immense powerplay waarmee ze zichzelf weer echt op de kaart getoverd hebben, maar (onder druk van Swatch Group) Lemania de das omdraaien was mijns inziens echt een fout. Lemania is helemaal geabsorbeerd door Breguet, en daar houdt het mee op.
Ook vind ik de styling van Breguet’s klassiekere lijnen niet echt heel smaakvol. Hun Type XX serie (XX en XXI) is natuurlijk ontzettend iconisch, prachtig, schitterend, maar is niet echt van Breguet zelf! Ja, Breguet’s XX is de meest iconische van de Type XX’s, maar het is uiteindelijk gewoon een ontwerp van de Franse luchtmacht die door diverse fabrikanten gemaakt is, en Breguet is er een van.
Hun meest recente Type XX heb ik onlangs gepast en ik was serieus teleurgesteld. Ik vond 'm geen 10000 euro waard (hij was nog duurder dan dat, maar het tweede cijfer, na de één, ben ik vergeten). Ja, prachtig uurwerk, maar hij was dikker dan ik verwachte, en tja, al met al, deed het me minder dan ik verwachte.