Een van werelds oudste merknamen in de horlogewereld (1775). Een naam met een bijzonder rijke historie (zo heb ik zo pas geleerd). Onderdeel van de Swatch groep naast Blancpain, Longines, Glashutte, Certina … en er is op dit mooie forum verassend weinig over te vinden! Ik heb me daarom eens verdiept in de geschiedenis van dit merk. Mijn spreekbeurt gaat dus over Breguet.
Wist je namelijk dat;
Breguet het eerste polshorloge ooit ontwierp, in 1810! Eerste polshorloge ever. Alhoewel de jury hier niet unaniem over is.
Breguet het klokkenspel voor Napoleon heeft gemaakt?
Breguet de uitvinder is van de tourbillon? Abraham-Louis Breguet, that is.
Zijn naam op de Eiffeltoren staat?
Breguet een pocket watch heeft ontworpen die 43 jaar heeft gekost om te maken. Omdat queen Marie-Antoinette zo nodig alle vinkjes had aangevinkt en alle complicaties in 1 horloge moesten worden gepropt… in het goud.
Bruce Wayne een Breguet draagt.
Maar aangezien het ons niets doet als er geen mooie plaatjes van zijn, hieronder wat Breguet beeldmateriaal om dit prachtige merk eens in de spotlights te zetten. Los van indrukwekkende tourbillon horloges, hebben ze ook horloges die hier denk ik wel in de smaak zouden kunnen vallen. Alhoewel sommige modellen wel in de prijscategorie ‘huis of horloge’ vallen.
Het merk is menig liefhebber wel bekend, maar waarom niet zo bemind?
On topic, dit merk is herboren na de kwartscrisis (zoals zovelen, waaronder grote namen als Blancpain en Breitling) en heeft dus geen doorlopende historie naar de eigen “roots”.
Voor mij is het dan al wat minder interessant. Mooi is het vaak wel! Een Type XX - de Aeronavale dan, zonder datum - blijft wel een hebbeding.
Afgelopen april was ik in Düsseldorf om de kunstbeurs te bezoeken, Breguet was een sponsor en had een mooie stand op de beurs. Toen ik daar even ging rondneuzen heb ik een paar Breguet horloges betast en gepast. Ook kreeg ik een uitvoerige uitleg en wistjedatjes van een nerveus klein mannetje in iets te grote witte dokterjas. Hij stelde zichzelf voor als Guillaume en sprak afwisselend Frans, Duits en Engels en ratelde aan één stuk door over de rijke geschiedenis van Breguet.
Redelijk prominent opgesteld op de stand stond een groot antiek uitziend apparaat met een microscoop op gemonteerd en verbonden met een groot scherm, Guillaume is één van de guillocheurs van Breguet en gaf een demonstratie op de stand. Toen vroeg ie of ik het ook eens wou proberen, waarop ik terughoudend bleef en stelde dat ik best wel onhandig was. Hij drong aan dus ik nam plaats aan de machine, en hij deed het me voor, en ik heb dan zelf hoogst persoonlijk 1 streepje bijgezet op zo’n guilloché wijzerplaat. Phew.
Wel een unieke ervaring. Ik dankte de man hartelijk, gaf nog wat complimentjes over het vakmanschap, de ontvangst, de babbel en ging verder nog wat kunst kijken. Aan het eind van de dag, liepen we nog eens voorbij de stand, ik gaf nog een knikje aan de goede man, waarop hij vroeg of ik nog even kon wachten, hij nam toen de afgewerkte wijzerplaat (waar ik voordien dat ene streepje op had gezet), deed die in een etuitje en zei, een geschenkje voor u. Ik heb nou dus ergens thuis, een etuitje met daarin een koperen wijzerplaat van Breugeut met Clous de Paris motief waar ikzelf een heel klein beetje aan heb meegewerkt …
Hmmm, als ik nou eens wist waar ik het heb gelegd … ik zal er hier later eens een fotootje van posten
Op YT vond ik wel een wat stuntelig gemaakt filmpje van Guillaume met zijn machine. Blijkbaar geeft hij wel vaker zulke demonstraties, misschien zijn er hier nog mensen die al dezelfde ervaring hebben gehad. Vette aanrader als je ooit de gelegenheid krijgt.
Dank je! Dit soort topics maakt HF leuk.
Ik kende het merk wel, maar alleen vanwege de “Breguetwijzers” en inderdaad het zakhorloge. Geen idee dat ze zulke stoere chrono’s maken! Kosten die nou ook zoveel?