Breil Manta, een wat vreemde vis deze keer

Breil Manta, een wat vreemde vis deze keer.

De horloges van Breil van vandaag-de-dag zijn, naar mijn mening- niet zo bar bijzonder.
Ik vind het tegenwoordig een beetje een modemerk; wel een modemerk dat met regelmaat wel bekende sterren weet te strikken voor hun reclamecampagnes.
Kijk je evenwel naar de modellen uit de jaren ’70, ’80 en ook nog wel de jaren ’90, dan zie je soms heel aardige exemplaren tussen, ook exemplaren met zwitserse uurwerken.
Soms zelfs ronduit heel interessante, zoals de Manta-duiker met dieptemeter die Henrik wist te scoren( http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,212647 )

Bij toeval liep ik eens tegen eent Breil-horloge uit de Manta-lijn aan aan toen ik op zoek was naar een italiaanse of een franse duiker.
Deze Manta had een automaat van japanse makelij (Miyota), diepgang van 300 meter, klikbezel en stalen band.
Hier op de foto geshopt in een Breil-reclamefoto met Charlize Theron.

Dit klokje bleek met verbazend goed te bevallen: loopt spatzuiver en draagt ook heel plezierig. Alleen die cycloop: die heeft last van grauwe staar.

Op zoek naar schakels of een band liep ik een tijdje later tegen een variant van deze Manta aan.
De kast vrijwel hetzelfde (iets minder hoog) en van binnen een Miyota quartz chrono-alarm-uurwerk, een uurwerk trouwens dat ook door o.a. Breitling is gebruikt.
Verder ook onmiskenbaar een duikermodel.
En toen had ik er dus twee, hier samen op de foto:

Ik bleef alert op deze vissen, en ja hoor: een jaartje later had ik weer beet. Het was precies zoeen als mijn eerste Manta, een duiker-automaat.
Deze had geen staar: het oog was helder en had minder gebruikssporen.
Dus Manta-één ging in de reservekist en ik had eindelijk ook een volledige stalen band.
Toen had ik er dus drie, hier een foto van het trio:

Tot nu toe zijn het tamelijk “normale” duikers: draairing, stalen of rubberen band, schroefkroon, datum, chrono: dat zie je bij zo vele merken.

Maar onlangs liep ik tegen een wat vreemder exemplaar aan: een duikermodel, quartz, met dag en datum maar daarbovenop ook nog een maandaanduiding.
Plus een soort kompasaanduiding in het glas.
En dat alles dan in het Italiaans (behalve de windstreekaanduidingen, jammer).
Nou: als je dan een beetje Italiofiel bent…… dus nu ben ik € 59 lichter (horlogehobby hoeft echt niet altijd kapitalen te kosten), maar ik heb nu dus vier Manta’s in mijn aquarium.
Hier een foto van deze rare Romein Milanees:

1 like

Ik vind dit een leuk horloge! beetje raar maar wel leuk door die sub dials. Hoe oud is deze en waar heb je hem vandaan? (sub dials op een sub? )

Wauw wat een gaaf horloge! En dat voor slechts 59 euro, is toch bizar, daar krijg je nog geen nieuwe Breil voor. Ik schat 'm eind jaren 1980, jij? En de kast, is van staal of titanium of…? En de afmeting? Je ziet het, ik heb meer vragen dan opmerkingen, zal wel komen doordat ik je interesse deel :smiley:

Ik heb niks met het merk maar dit ziet er goed uit. Van harte met je aanwinst.

Volgens de verkoper was het jaren '90, dat schat ik ook: eind tachtig/begin negentig.
Kast is staal, diameter is 40mm.

hele leuke klok, mooi in deze kleurstelling, (tu)

Heb persoonlijk voor Engelse prints, maar kan me voorstellen dat als Italiofiel (?!?) je zulke details erg kan waarderen. Proficiat!

nice(tu)

Op TZ-UK staat er 1,

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=127138&start=0&st=0&sk=t&sd=a

leuke horloges.

leuk verhaal en leuk om zo je hobby uit te oefenen.

Gaaf en LeenV ik wou net hetzelfde posten!!

goed onderbouwd ook!

whitemonster Schreef:

Je hebt gelijk: het is helemaal niks die rommel van Breil.

@ whitemonster:
Geweldig bedankt voor je wel gemotiveerde en degelijk onderbouwde reactie.
Dit forum mag zicht toch wel geweldig gelukkig prijzen dat jij het je verwaardigt hier af en toe een losse flodder af te vuren.

@ whitemonster

Ik heb in de zoekfunctie van dit forum eens op jouw nickname gezocht.
Zou je ook eens moeten doen.
Dan kun je het gehalte van jouw posts nog eens doornemen.
Ik vind het bepaald weinig tot niets bijdragen aan het plezier dat de meeste forumleden hebben aan hun onderlinge uitwisseling van kennis en wetenswaardigheden via dit forum.

Groet,
Flip.

Gewoon negeren. Don’t feed the troll

Ben ik feitelijk met je eens :)-D.
Wilde toch even laten merken hoe ik, en vermoedelijk menig forumlid met mij, zijn/haar bijdrage waardeer.
Ik ben heel benieuwd naar zijn/haar introductie-bericht op het forum. Dan komen we misschien iets meer te weten omtrent de persoon in kwestie.