Breil Manta: horlogeband met bijvangst

Breil Manta: horlogeband met bijvangst.

Vorig jaar, zo rond april, zat ik te vissen in de eBbay.
Ik kreeg beet en ving een aardige vis.

Het was een duikermodel horloge, het model “Manta” van Breil.
Niet eentje uit de recente series maar een oudere: jaren negentig, aldus Henrik’s inschatting.
En nog een automaat ook.
Het was een complete toevalstreffer toen: je ziet ze ook niet zo vaak , deze Breils met een automaat.
Ik heb hem hier al wel vaker laten zien.
Hier toch nog even een plaatje:

Het horloge kwam overgezwommen uit het verre Italië en bleek in uitstekende staat.
Japans hart in een italiaans lichaam: het tikte er lustig op los.
Eén minpuntje is er wel: de band kan alleen dicht om mijn pols met de duikextensie opengeklapt:

Jammer, wat dat is echt geen gezicht, en nou juist deze band past zo mooi bij de kast van dit Mantamodel.
Dit is ‘m (de band):

Sindsdien keek ik regelmatig rond, zocht ik voor een soortgelijke band of desnoods een paar schakels.
Ook nog bij een dealer geprobeerd maar alles zonder resultaat.
En een extender kan nou net op deze band niet worden tussengeplaatst.
Dus de band ging in de rommellade en de Manta werd aan een rubberen Hirschband gelegd:

Maar toch… het bleef knagen.
Met regelmaat gooide ik mijn hengel uit in een van de eBaaien, zonder resultaat.
En ineens, afgelopen zondag, zag ik in de italiaanse baai wat langs komen zwemmen!
Zo op het oog leek het warempel wel op nou nèt zo’n band als die ik zocht.
Beetje vage foto was het wel, maar voor 25 euro vraagprijs wilde ik de gok wel nemen.
Dus rap de hengel uitgegooid, direct aangeslagen en opgehaald, oftewel: het ding gekocht.
Maandag op de post in Turijn, de dag erop al in Nederland.
En daarna nog een paar dagen om het door TNT geleverd te krijgen op een moment dat a) ik thuis was en b) TNT aan afleveren deed.
Maar TNT had wel gezorgd voor een verpakking die aansluit op het thema “vissen in de eBaai”:slight_smile:

En ja hoor: dat gaat helemaal lukken: de band is hetzelfde als die, die aan mijn Manta zit.
Dat wordt een zaak van even wat schakels omzetten: missie geslaagd!

Het aardige is dat er ook nog iets aan die band vast zat: bijvangst dus!
De bijvangst -ik ging immers alleen voor de band, of een paar schakels- is… nog een Manta.
Zelfde kasttype, zelfde band, zelfde achterkant.
Maar het klokje is dit keer een chrongraaf-duiker-met-alarm.
Inderdaad: quartz dus.
Volgens de verkoper had die ‘m in 1998 gekocht (wat dus pleit voor de juistheid van Henrik’s inschatting)

Het uurwerk is een Miyota, cal 3S10

Het is een chronograaf (2/10 sec) met timerfunctie, datumaanduiding en alarm.
Volgens de fabrikant van het uurwerk zou de tolerantie tussen de -10 en de +10 seconden per maand moeten liggen.
Een werkje dat nog te koop is bij Otto Frei voor een krappe 140 dollar.
Welnu met dit alles daar kan ik wel mee leven.

Trouwens: anderen kunnen dat ook, getuige het gegeven dat je dit uurwerk ook elders tegenkomt.
Zo zit het in een model van Camel Trophy en in een chronomodel van het mij onbekende merk Lorenz.
En als Citizen 3510 komt het in modellen van Citizen voor.

En…. het uurwerk komt ook voor als Breitling cal. 59
en zit dan in de vanaf 1988 tot ergens midden jaren negentig geproduceerde Breitling Jupiter Pilot (ref. 80975 en later ref. A59027).

Samenvattend:
Missie geslaagd: ik kan van twee banden er nu één passende maken; dat was de opzet.
Missie geslaagd: ik heb er een horloge gratis bij gekregen met een uurwerk dat ook goed genoeg bleek voor Breitling (trouwens: Breitling min ting is Breil).
Missie wordt voortgezet, want nu zoek ik weer / nog steeds van die zelfde schakels om ook het nieuwe exemplaar van een passende band te kunnen voorzien.
Da’s het risico van deze liefhebberij: je blijft aan de gang.

Tot slot hier nog twee foto’s van de twee vissen:

Ik vind ze erg leuk. Ook de kwarts is geinig. Verkopen? Ik blijf een bewonderaar van deze Breilletjes

Prachtig verhaal en prachtige horloges.Veel draagplezier.

Mvg

Stefan

(tu)Heel mooi!

Mooie horloges!(tu)

Mooi verhaal! veel plezier ermee

Idd een goeie vangst, leuke klokken die Manta’s en die band is helemaal top, lekker robuust, veel plezier er mee.

Op 2 februari werd door Grootmokum een verlengstuk voor een stalen band getoond(pagina 2 )
Is dit niks??

Thieuster was the man!

jackwillen Schreef:

Op 2 februari werd door Grootmokum een verlengstuk
voor een stalen band getoond(pagina 2 )
Is dit niks??


a) Die “grootmokum” dat ben ik dus
b) De oplettende lezer zou hebben zien staan: “En een extender kan nou net op deze band niet worden tussengeplaatst.”

Het antwoord is dus: “nee, dat was geen oplossing” :slight_smile: :slight_smile:

Wat is het toch fijn als iemand de moeite neemt z’n topic een beetje te verzorgen met een goed verhaal en wat mooie foto’s! Dank je wel!

En natuurlijk een mooie aanwinst! 25 euro is echt geen geld, goed gedaan en mooi dat je mechanische nu compleet is!

grootmokum Schreef:

jackwillen Schreef:


Op 2 februari werd door Grootmokum een
verlengstuk
voor een stalen band getoond(pagina 2 )
Is dit niks??



a) Die “grootmokum” dat ben ik dus
b) De oplettende lezer zou hebben zien staan: “En
een extender kan nou net op deze band niet worden
tussengeplaatst.”

Het antwoord is dus: “nee, dat was geen oplossing”
:slight_smile: :slight_smile:

SORRY:(

Mijn beste,

Een enerverend verhaal van twee fascinerende horloges welke hun geneugtes met grote diepgang openbaren.
Eveneens mijn complimenten voor de fraaie foto’s verpakt in een evenzo fraaie collage!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

goed verhaal en… keep fishing

Da’s een hele mooie vangst en een prachtig verhaal!! (tu)

Mooie vangst… ik vermoed dat dit dezelfde band is die citizen apart verkoopt bij de aqualand. Als dat zo is dan heb ik hier nog wel een paar stukjes liggen…

pb maar de maat met daarbij hoe die vast zit…schroefje, etc.

Wat een goed verhaal! Hopelijk wil het lukken om ook een tweede band compleet te krijgen! (tu)

Stecor1 Schreef:

Prachtig verhaal en prachtige horloges.Veel
draagplezier.

Mvg

Stefan

+1 :slight_smile:

Oei, maar dan blijf je aan de gang, want dan heb je straks weer bijvangst, die ook weer een verlenging nodig heeft… :+
Ik zou gewoon de bandjes overzetten wanneer je de andere wilt dragen.

Proficiat me je klokjes. Aparte authentieke duikers (beetje Blancpain/Rolex invloeden kom je moeilijk onderuit)! Geniet ervan!

P.S. opnieuw de foto’s bewonderd enneh, zelfs met duikersextensie verkleurde je pols vervolgens mij naar blauw. Oei, wat zat die strak zeg. Moet nu wel een hele opluchting zijn dat je schakels hebt gevonden.

Wauw, erg mooie die Manta! En geweldig genoten van uw verhaal!
Veel draag plezier

Groet
Dirk-Jan