Breil reissue

Recentelijk ontdekte ik (en deelde met jullie in deze thread: Wist u dat) dat Breil in de jaren '70 coole duikhorloges maakte. Enig speurwerk leerde echter dat de prijzen van een vintage Breil vrij hoog liggen - duidelijk meer dan ik aan dit merk zou willen uitgeven.

Ook werd ik er door @sarsippius al op gewezen dat Helberg een prachtige hommage aan dit horloge maakt: relatief trouw aan het origineel (wel veel groter). Nu ontdekte ik dat Breil enkele jaren geleden zelf ook een hommage aan haar eigen horloge heeft uitgebracht (een reissue heet het dan, geloof ik).

Hij lijkt er vrij sterk op. Afbeelding 1 is de reissue en afbeelding 2 is het origineel. Kastvorm en afmetingen zijn gelijk, alsook bezel, orange minuten- en witte urenwijzers (wat dunner), secondenwijzer met lumebox en oranje tip, en positie van de datum. De uurmarkeringen zijn weliswaar anders, maar deze kwamen historisch ook voor op de Squale kast met de kroon op 4 uur die Breil ook gebruikte (zie afbeelding 3).

Voordeel: hij kost nagenoeg niks (100 euro). Nadeel: dat komt o.a. omdat er een quartz uurwerk in zit. Erg jammer dat ze deze niet voorzien hebben van een Miyota automaatje o.i.d. Ook wel jammer dat de eindlinks niet ā€˜dichtā€™ zijn.

  • Mijn eerste vraag is: wat vinden we hiervan?
  • Mijn tweede vraag is: is het fysiek mogelijk om er zelf een automatisch uurwerk in te monteren, of zijn er doorgaans zaken die dit verhinderen?

3 likes

Dat is een mooie re-issue inderdaad.
En quartzā€¦so whatā€¦voor dat geld kun je je geen bult vallen. Ik zou er niet aan beginnen om zelf een automaatje in te prutsen (als dat al mogelijk zou zijn qua kastdikte etc.)

1 like

Ziet er goed uit, zeker voor 100 euries.

1 like

Tijd geleden al 'ns een foto van gezien. Kende alleen de prijs niet. Is dat een nieuwprijs? Want dat is wel heel weinig geld! En het ziet er gewoon heel goed uit, imo. Zou t lekker doen als je 'm leuk vindt! 't is dat ik niet (nog) een quartz duiker nodig heb, andersā€¦

Volgens mij is het een dumpprijs. Nieuwe breils zijn meestal wel 200-300 geloof ik. Dit is een overjarig model, beetje zoeken in op Amazon etc. en je kunt m voor rond de 100 wel vinden.

Lijkt een beetje op de Quartz Tissot van @acour_jeroen

Heb er al vaker naar gekeken, en ook nagedacht over bestellen. Vind hem erg leuk.

Kon alleen geen goed adresje vinden destijds. Als iemand een respectabel adres hiervoor heeft rond de honderd euro, hoor ik het graag!

ik heb ook interesse in dat adresje, lijkt me een leuk ding voor dat geld!

http://www.ebay.nl/itm/181839489511

Ik ook Jeroen. Heb heel vaak getwijfeld, met mijn muis boven die Buy Now knop gehangen. Op Ebay staan er verschillende, ook voor minder dan 100 euries. Denk dat ik het ook maar ga proberen. Die stalen band lijkt me drie keer niks, maar een leuke nato, of Isofrane er op knallen zal wel gaaf staan.

@dialstatic Hoe is de bouwkwaliteit? Stalen kast? En hoe draait de bezel?

Het is een leuk model, maar ik heb twee andere horloges uit deze modellenlijn gehad: afwerking van de kast en kwaliteit van vooral de wijzerplaat paste ook echt bij een horloge van 75 euro. @Marco_T heeft dit model in elk geval gehad, dus misschien wil hij zijn ervaringen delen.

Edit: Oh ja, ik heb ook een vintage Breil gehad, die wƩl heel goed in elkaar zat:

Ik zag 'm gisteren bij klepsoo.com voor 90 euro (+11 verzenden), maar daar is 'ie nu ineens 120 (stomme google based flexibele pricingā€¦). Op amazon.de en eBay.nl vindt je ze vaak voor 110 (+verzend).

@mooieklokjes: ik heb 'm nog niet. Ik heb dezelfde twijfel als jij, denk ik. Ik had, zoals @jackW bevestigt, gezien de prijs wel verwacht dat het geen topkwaliteit zou zijn. Het voordeel is dat ik de straps voor mā€™n oranje monster hier mooi voor kan gebruiken.

hmm, ik ga er niet meer dan 100 eu voor betalen in ieder geval. Wacht Marco zijn reactie even af.

inderdaad een mooie re issue. Jammer dat er een batterijtje inzit.

Ik wilde gisteren al reageren, maar kreeg telkens een foutmelding en op den duur kwam ik het forum niet eens op (foutmelding ā€œBad Gateway 502ā€???)

Maar goed, wat betreft de Reissueā€¦. Kort samengevat is dit niet de kwaliteit die je van Breil zou verwachten.

Optisch is het zeer leuk gedaan en toen ik ā€˜m voor het eerst uitpakte vond ik het een zeer leuk model, wat klein, maar dat past bij de vintage-look.
Echter kwalitatief viel het erg tegen. De bezel lijnt niet uit en heeft een speling van ca. 2-3 seconden. De stem is te kort, wat betekend dat je bij ingedrukte kroon de datum kunt verzetten. Het uurwerk zat niet stevig in de kast waardoor je bij tijd verstellen de wijzerplaat zag bewegen. Als topper was de stalen band echt blik en niet netjes afgewerkt waardoor het op sommige punten echt heel scherp was.

In vergelijk tot mā€™n Manta was het een echte tegenvaller. De Manta is echt een horloge waarbij de kwaliteit en afwerkingsniveau boven de verwachten liggen die je van de prijs zou verwachten. De looks zien er wellicht meer dan ā‚¬ 100 uit, maar kwalitatief geef je er nog geen vijf tientjes voor.

Conclusie: ik heb het horloge gesloopt en een aantal onderdelen als donor gebruikt voor andere horloges. Mocht iemand dus nog een bezel zoeken en een wijzerplaat, geef maar een gil :slight_smile:

Ik hou het in ieder geval bij mā€™n Manta :+1:

2 likes

Thanks Marco, duidelijk. Ik ga dan maar voor het originele, als die voor een beetje normale prijzen langs komen.

Bedankt Marco, helder verhaal inderdaad! Kijk, daarom hou ik van dit forum. Die honderd euro leg ik wel bij een leukere aankoop.

Op zich helemaal niks mis met een goed (gelagerd) quartz uurwerk, maar dit soort merken stoppen er een goedkoop dameswerkje in om kosten te besparenā€¦bah! :unamused:

1 like