Breitling (6-9-12 of 3-6-9)

HF leden,

Je kent het wellicht wel, je ziet een Youtube filmpje en voelt de intense voorliefde. Een horloge wat je altijd hebt meegemaakt als een iconisch kenmerk van de aviation, avontuurlijk en het oeroude pioniers geest.

Stoer en krachtig, iets wat je draagt waarbij het gezien kan worden als een pronkstuk of gereedschap. Het ziet er altijd zo mooi en stoer uit, maar wat voor uurwerk zit erin? Hoe is de nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en uiteindelijk is het makkelijk te laten servicen?

Allerlei vragen die opkomen bij het kijken en passen van een horloge, soms laat je het erbij zitten maar op andere momenten wordt je toch nieuwsgierig.

Zal jullie even meenemen in deze ontdekkingsreis naar het desbetreffende horloge en het uurwerk, positionering van de subdials.

De titel zegt natuurlijk al veel, het gaat hierbij om de oudere Breitling modellen met de mooie herkenbare vleugels. Even ter vergelijking en illustratie, de positionering van de 6-9-12 en 3-6-9.

Allereerst de 6-9-12 - Breitling A13322

En dan nu de 3-6-9 - Breitling A23322

Het bijzondere is dat de Navitimer met de 6-9-12 subdial positionering een quick date set mogelijkheid heeft. Navitimer geproduceerd tussen 1993-2002, uurwerk wat erin zit is de ETA7750.

De nieuwe varianten van deze Navitimer, geproduceerd tussen 2003-2011, heeft een gemodificeerde ETA7753 uurwerk. Door de wijziging van de subdials heeft deze nieuwe variant niet de quick date mogelijkheid. De liefhebbers onder ons die een soortgelijke Navitimer bezitten, kennen de welbekende 10-2 “trick” wel :stuck_out_tongue:

Welke Navitimer en de positionering van de subdials vinden jullie het mooist?

  • Navitimer 6-9-12
  • Navitimer 3-6-9

0 stemmers

2 likes

369 vind ik mooier maar ik vind stiekem alle Navitimers gewoon lelijk.

4 likes

Dat kan natuurlijk altijd :slight_smile:

Bekend dilemma; ik twijfel enorm. Vind 3-6-9 mooier, maar die scheve datum knap ik dan weer op af. Dus graag een 3-6-9 zonder datum a.u.b. :sweat_smile:

Wat bij mij overigens mee zou tellen bij de keuze is de afmeting; de 6-9-12 is volgens mij over het algemeen kleiner en dus beter geschikt voor mijn nogal kleine polsmaat. Mocht ik er dus ooit een kopen zal het waarschijnlijk toch een 6-9-12 worden :sunglasses:

2 likes

6-9-12 vind ik mooier :innocent:

Al is de foto van de 3-6-9 mooier gemaakt

1 like

A23322 is 41mm, nog redelijk klein in Navitimer begrippen

Van deze twee absoluut 6-9-12. Zonder datum zou ik 3-6-9 zeggen.

1 like

41 mm is nog te doen inderdaad; Is die er ook met niet-panda dial?

1 like

Zilveren/witte variant

2 likes

Ter compensatie hierbij nog 2 mooie foto’s van de A13322 en 1 van A23322 :smiley:

4 likes

Bedoelde eigenlijk meer met zwarte wijzerplaat; compleet wit vind ik niet zo mooi :sunglasses:

Bij deze vind ik die witte datum wel lelijk, hoe bedenken ze het :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

3-6-9 zoals het ooit bedacht is :slightly_smiling_face:

2 likes

Ben het hier stiekem volledig mee eens… :sunglasses:

1 like

Ow man. Van dit topic krijg ik harde tepeltjes. Gewoon allemaal prachtige schatjes die navitimers

1 like

Het lijkt erop dat de meerderheid gaat voor de 3-6-9 positie

1 like

Ik kan er niets aan doen, maar heb een sterke voorkeur voor 6-9-12.

En dan ook bij deze…

En bij deze…

![afbeelding|281x499]

En dan nog deze…

Misschien dat ik daarom deze recent uit de collectie heb gehaald…

3 likes

Haha gelukkig verschillen smaken! :smiley:

1 like

Inderdaad :wink:

1 like