Breitling Aeromarine Super Avenger

Ik heb dit horloge vier jaar geleden gekocht en heb er nooit problemen mee gehad maar een aantal weken geleden staat hij soms de andere dag stil.
Ik draag het horloge ALLEEN IN HET WEEKEND,vrijdag,laat in de middag wind ik het horloge op(35/40 omw.)en s’nachts doe ik hem af.
De andere dag,na 1-2 uur gedragen te hebben staat hij stil,hierna wind ik hem weer op en heb voor de rest geen problemen.

Ik heb net een “watch winder” gekocht en dit horloge erin gedaan nadat ik het opgewonden heb, maar na 6 uur stond het horloge stil…???
(watchwinder: draaid 10 min. naar rechts,stopt een half uur,10 min. naar links,enz.)

Nu heb ik een aantal vragen:
Draag ik dit horloge te kort om het goed te laten lopen(vrijdag middag /zaterdag ochtend).
Als ik het de eerst keer met 35-40 omw. opwind,wanneer zou je het weer een beetje op moeten winden,wat is normaal?

Henny

Ik weet het niet zeker. Maar ik vermoed dat je het opwindmechanisme met het regelmatig 35 tot 40 slagen te geven, te vaak op hoge spanning hebt gezet.

Bert1 Schreef:

Ik weet het niet zeker. Maar ik vermoed dat je het
opwindmechanisme met het regelmatig 35 tot 40
slagen te geven, te vaak op hoge spanning hebt
gezet.

Als de veer op spanning is gewonden, treedt toch het slipmechanisme in werking?

Er zit inderdaad een slipmechanisme op. Waarschijnlijk wordt de opwindkracht van de rotor niet overgebracht naar de veer.

Jürgen Schreef:

Er zit inderdaad een slipmechanisme op.
Waarschijnlijk wordt de opwindkracht van de rotor
niet overgebracht naar de veer.

Oke… Dan weet ik het niet :+…

Is 35 a 40 keer opwinden zowiezo al niet veel?
Mijn handopwinders kan ik doorgaans niet eens 30 keer opwinden.

Los daarvan, als je een automaat draagt, moet hij blijven lopen.
Dus als hij tijdens het dragen stil gaat staan, is er iets mis mee…

Allemaal bedankt voor jullie reactie,maar nog even voor de duidelijkheid:
als ik hem opgewonden heb,en draag…blijft hij altijd lopen?
s’nachts doe ik hem af,volgende dag weer om.Blijft het horloge altijd lopen,nooit meer opwinden?
Ik bedoel eigenlijk,als ik hem opwind(30 slagen)hoe lang zal hij dan ongeveer moeten lopen,met de nachten dat je hem niet draagt.(misschien een stomme vraag maar ik ben wel benieuwd).

Henny

De gangreserve zou circa 42 uur moeten zijn, bij een volledig opgewonden veer. Wanneer het horloge stil staat gewoon even aanswingen de tijd instellen en dan 8 uur dragen, en gewoon je ding doen. In deze tijd moet de veer normaal gesproken volledig opgewonden zijn. En dan kun je het horloge afdoen en kijken hoe lang hij blijft lopen. Mocht het niet in de buurt van de 42 uur komen, zou ik naar de horlogemaker gaan.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ik hoor mijn echo :wink:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Bert1 Schreef:

Jürgen Schreef:

Er zit inderdaad een slipmechanisme op.
Waarschijnlijk wordt de opwindkracht van de
rotor
niet overgebracht naar de veer.

Oke… Dan weet ik het niet :+…

Is ook zeker niet bij alle horloges het geval, maar bij deze wel.

Bedankt voor jullie reacties,ben weer wat wijzer geworden,ik heb nog een vraag nl.:
dit horloge heeft een calibre B-13 en dat staat voor CW (clockwise),nu heb ik een watchwinder gekocht(een verkeerde denk ik)en deze draaid 10 min. rechtsom,stopt een half uur en gaat dan weer 10 min. links om…gaat dit goed of moet ik hem niet meer gebruiken.

Henny

Het lijkt mij dat als je hem aan je pols hebt, hij ook naar links en rechts zal draaien.

Ik zou 'm niet op een winder zetten. Ik vind het onnodige slijtage. We hebben het immers over metaal op metaal, met een vorm van smering. Afhankelijk van de leeftijd en de staat van onderhoud, is het de vraag of deze smering nog voldoende aanwezig is.

Vergelijk het met een auto die je s’avond laat lopen bij thuiskomst, dat is handig als je de volgende morgen zo weg wilt rijden. Maar terwijl de auto loopt treedt er toch ook slijtage op?

Ook hoor ik verhalen over de motoren in de (goedkopere) winders, die het horloge kunnen magnetiseren.
Ik zou het houden bij de test zoals eerder beschreven in dit topic.

Succes