Breitling Aerospace hoe oud kan je gaan?

Okee… mijn eerste vraag op dit forum. Ik wil mijn eerste serieuze horloge aan gaan schaffen en heb mijn oog op een Breitling Aerospace laten vallen. Omdat de prijs nieuw voor een Aerospace evo best pittig is, ben ik naar het tweedehands aanbod van de Aerospace gaan kijken.
Met een beetje googelen heb ik ontdekt dat de Aerospace veel wordt aangeboden met een 56 movement (1985-1995), met een 65 movement (1996-2000), 75 movement (2001-2004) en 79 movement (2007-2013).

Maar ja… het wordt voor mij een beater (dagelijks gebruik) en hij moet natuurlijk wel een beetje betrouwbaar zijn. Is het dan slim om voor relatief weinig zo’n exemplaar uit de nineties aan te schaffen, of beter het nieuwst verkrijgbare… of zelfs doorsparen voor een compleet nieuwe?

Iemand die mij wat pearls of wisdom te bieden heeft?

Ik heb geen antwoord op de vraag, maar wel een tip:
http://www.ten2two.nl/?s_p_c_t=1342&ident=1&product_id=144&cat_id_4_1=0&page_num_4_1=2&prod_name_4_1&back=1

Succes met de zoektocht in ieder geval!

4 likes

Denk dat het belangrijk is dat hij recent geserviced is, want de batterij gaat bij gemiddeld gebruik 3-4 jaar mee en als de vorige eigenaar de functies veel heeft gebruikt, beïnvloedt dit de levensduur natuurlijk. Maar voor tegen de 2.2k heb je een splinternieuwe (ter overweging).

Begreep dat een service rond de 500,- kost ook…

Waar dan? Zelfs deze tweedehandse was nog meer dan die 2.2k: (en nog zonder titanium band ook nog)

Een kort rondje C24 leert dat een nieuwe al snel rond de 3k kost. :sunglasses:

Jeroen koopt een nieuwe voor 3k, zegt dat ie nooit meer weggaat en verkoopt m 1,5 week later voor 2.2 aan TS.

6 likes

Die was 99,99% nieuw :grin::grin:
Met titanium band zijn ze rond de 2.850

Dank voor de tip, daar ga ik zeker op letten! Ik ga er zaterdag een paar bekijken bij V&M watches in Alkmaar.

1 like

Dus 2200 voor een nieuwe is onzin?

Ik heb mijn Aerospace Repetition Minutes (met titanium band) gekocht in 1997 en vervolgens de komende 18 jaar bijna non stop aangehad. Onderweg 2 maal voor onderhoud en batterij naar Breitling en tweemaal batterij laten vervangen bij de AD. Het laatste jaar heb ik heb bandje vervangen voor een rubberen en toen was het uurwerk hetzelfde niet meer in mijn beleving gekoppeld aan een persoonlijke tegenslag heb ik beslist om het uurwerk niet meer te dragen. Ondertussen ligt het al drie jaar netjes weggeborgen.

Eerlijk… telkens ik een Aerospace zie moet ik mij inhouden om hem niet te kopen :slight_smile: Komt er ooit nog eens van…

(Wel grappig… in 1997 betaalde ik 69900Bfr - 1730 euro.)

Als er iets aan het uurwerk mankeert, wel. Een batterij vervangen kost niet meer dan 25 euro :wink:

1 like

Je had de mijne voor 2.200 kunnen kopen :sunglasses:

Vandaar ook “service”

Ik geloof dat het meest kwetsbare deel het piëzo elementje is dat de piepjes voor zijn rekening neemt.

Aerospace heeft een klikdeksel. Voor een fatsoenlijke waterdichtheid zou ik bij een batterijwissel altijd een nieuwe pakking willen hebben. Levert Breitling die wel aan onafhankelijke horlogemakers?

1 like

Ronde rubberen pakkinkjes zijn “merkloos” in elke maat te krijgen, de rechthoekige van bv DE JLC reverso geloofnik niet… net zoals de glaspakkingen voor de Breitling Navitimer.

1 like

Welke? Want vanaf de Avantage is ie gewoon geschroefd.

Zijn gewoon generieke maten.

Aha, wist ik niet, en dan heb ik een ouder model aangeboden gehad.

:+1:

1 like

Ik denk dat je met een gerust gevoel een tweedehandse kunt kopen. Ik zou wel voor de iets nieuwere met 65 uurwerk gaan. Als je er goed op let dat de de functies die alle via de kroon bediend worden werken kan er niet veel mis zijn. ook even de repetitions minutes checken door de kroon in te drukken als de onderste display op tijd staat.

De prijs van 500 voor een service kan best voorkomen als je naar een Breitling dealer gaat en hij wordt opgestuurd. Dit zou ik persoonlijk nooit doen. De pakking is universeel en een batterij kost 2,50. Elke horlogemaker kan dit voor jou bezorgen. Zelfs een vervangend uurwerk, ETA 988.431/332/333 (al naar gelang model) zijn voor 100 a 150 Euro te koop (ik geloof dat je dan wel de repetition minutes functie verliest).

Ik heb er al ontelbare gehad, nog nooit een defect eraan gehad. De meeste gaan kapot door een foute batterij wissel. Als je de deksel er verkeerd opzet breekt het glas van de display (s).

1 like

Kijk dat is goede informatie. Bedankt dutchguy2