Breitling Avenger Chrono Titanium (2004)

Ik kan tegen een (naar mijn inziens) schappelijke prijs (1500euro ongeveer) een Breitling Avenger Chrono kopen.
Het gaat hier om de titanium versie.

Foto ter idee:

Horloge heeft nagenoeg geen schades of iets dergelijks (2 kleine puntjes die waarschijnlijk te verwijderen zijn met een service/polijst).

Zou dit een goede investering zijn voor een 1e horloge?
Ik twijfel ook een beetje vanwege het gewicht van het titanium, iemand die dit horloge in bezit heeft en hier een gevoel bij heeft?

Het titanium maakt hem erg licht vergeleken met stalen versies.
Zelf heb ik een Oris Meistertaucher gehad van titanium, ik kon me er niet aan storen maar af en toe is wat gewicht op de pols ook niet gek.

@ Berend:

Als ik je naam zo zie weet je alles van Breitling.

Is de prijs goed? En hoe staat dit horloge in de markt? Waardevast? Goed gewaardeerd? Nadelen?

Of zou bijvoorbeeld de Breitling chronomat Longitude bij ww een beter idee zijn?

http://www.wwwatches.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1638&Itemid=3

Hij is top hoor!

Ik heb een Chrono Avenger Ti met een prachtige grijze wijzerplaat en het is een geweldig horloge. Het lichte gewicht maakt dit horloge voor mij een ideale daily beater. Ik heb onlangs de “Hercules” gepast, ongeveer eenzelfde maat maar dan in staal op dikke stalen band en dit gewicht (248 gr.) sloeg werkelijk nergens op en is een last aan je arm.

€1500,- is geen gekke prijs en zal in goede staat dezelfde waarde behouden mits het horloge helemaal compleet is met dozen en ALLE papieren.

Let ook op de onderhoudshistorie, een horloge van 2004 had al een beurt (a €300,- bij een “normale” horlogemaker) moeten hebben of deze is aanstaande (en anders voor jouw rekening).

Kijk vooral of alles compleet is en alle functies goed werken, wijzers resetten op 0, chronofuncties, datumverzet op 12 uur en niet te vergeten de screw in crown. Laatstgenoemde is een zwak punt bij sommige titanium horloges.

Ik heb de Longitude ook gezien, prachtig horloge maar een stuk kleiner met 40mm en bij WW zonder papieren.

Succes met je keuze!

@ rene:

Kijk, dat is nog eens een advies! top!
Het horloge heeft (zover eigenaar weet) nog geen service gehad. Hij zegt ‘ik ben van mening dat dat pas nodig is als het horloge er om vraagt’.

De deal is wel volledig compleet, dus incl. dozen en papieren.

Voor wat betreft je puntjes om op te letten zal ik even navragen.

Voor wat betreft de longitude, bedankt, duidelijk. Ik hou van een wat groter horloge. Daarom kijk ik ook nog met een schuin oog naar bijv. een Oris.

Volgens eigenaar werken alle functies nog en is de crown zeer solide.

Maak me nog wel een beetje zorgen om de service-beurt.
Waarom zou het horloge die beurt al gehad moeten hebben (300euro is nogal wat)?

Waarom een horloge servicen als deze perfect loopt?

Het horloge kan wel goed lopen,maar als je te lang wacht met service kan het alleen maar duurder uitvallen.
Verder is de waterdichtheid ook wel belangrijk bij deze tot 300 meter.
Maar met 300 euro ga je het niet redden.
Bij Breitling koste deze beurt 445 euro.
Je Breitling is van Aeromarine series:
http://www.mkosterenzonen.nl/index.cfm?firm=kosterenzonen&fuseaction=show.page&pageid=33
Als hij zes jaar geen onderhoud heeft gehad is een full service aan te raden.
Weet je niks van de onderhoudshistorie?
Vraag of er onderhoudsboekjes bij zijn.
Zoniet zou ik nog wat gaan pingelen over de prijs.

Dit is wat hij zei over wat er bij zit;

It is triple boxed (outer [storage marks], bakelite, inner) and comes with what I believe is the complete set of paperwork: warranty booklet (warranty now expired), COSC cert, CA instruction booklet and authorised distributor booklet all housed in the small cardboard document holder.

Ziet er dus naar uit dat er geen service-historie aanwezig is en dus ook niet bekend is of het horloge al eens een service heeft gehad.

Ik begrijp dat je gaat kopen op afstand,

kopen op afstand vind ik altijd moeilijk en doe ik daarom niet/nauwelijks. Iemand kan zeggen dat alles perfect is en de kroon zeer solide. Maar wat als dit in jouw ogen niet het geval is? (hoort 3/4 turns in te draaien, stel dat het schroefdraad van de tube zover is ver#%@#* dat slecht 1 turn mogelijk is), misschien alsnog solide voor een leek maar niet zoals het hoort.

Zaken als vlekjes/vuil op de wijzerplaat, bekraste AR coating, niet goed uitgelijnde wijzers, defect datummechanisme etc. kan je alleen zélf controleren (en dan moet je weten waarnaar te kijken) en zie je niet/nauwelijks op foto’s die altijd in het voordeel van de verkoper zijn gemaakt.

Argumenten die door de verkoper worden gebruikt kloppen deels, inderdaad vraagt het horloge er zelf om als het “zover” is wanneer je maar lang genoeg wacht. Hij vergeet even dat het horloge ruim 7 jaar oud is en dat je dan al strak tegen het “vragen” aanzit (en er eigenlijk over een normale interval heen).

Een service bij Breitling is inderdaad duurder maar met €300,- gaf ik een volledige service aan bij een gemiddelde horlogemaker, waar ik het normaliter met nog iets minder afkan voor een dergelijke 7750.

Handigst is zelf ophalen en een timingmachine mee (heeft bijna niemand, alleen horlogemakers) zodat je de staat van het uurwerk écht kan meten a.d.h.v. de amplitude, anders blijft het altijd een beetje gokken (en dat laatste doet m.i. iedereen die tweedehands koopt).

Ik heb de laatste jaren al veel (meer dan 15) Breitlings tweedehands gekocht, op enkele na allen persoonlijk afgehaald in zowel Nederland, Duitsland als Belgie en ik heb de door mij genoemde voorbeelden allemaal wel gezien. Voor sommige kostte het me een beurtje, maar daar had ik in de prijs wel rekening mee gehouden.

Groeten

Ok. Het gaat inderdaad om een avenger die in Engeland ligt.

In principe word dit dus afgeraden door de vele haken en ogen die er aan zitten.
Duidelijk.

Rustig afwachten dus en kijken of er in Nederland, Belgie of Duitsland iets langs komt.

Titanium krast veel eerder dus voor mij in ieder geval nooit meer titanium…gewoon staal:)

Belangrijkste papieren zijn:

1.International Warranty*
2.COSC
3.Instructie

er zitten nog wat meer blaadjes, boekjes en papieren bij maar die zijn allemaal niet zo interessant.

Let op bij International Warranty! er zitten er standaard twee bij, waarvan slechts één ertoe doet.

Zie hier;

Ik weet welke ik liever heb, zorg dat ook hier geen misverstand over bestaat!

Gelukkig beantwoord rene al je vragen al, enige nadelen die ik bij deze deal zie is dat het horloge uit Engeland verscheept moet worden wat nogal eens problemen oplevert. Ook is inderdaad de servicebeurt een punt.

Over de servicebeurt, als je deze bij Breitling zou laten uitvoeren valt deze duurder uit dan dat je het bij een particulier zou laten doen. Je kan altijd aan de verkopende partij vragen het horloge even onder ogen te laten brengen bij een horlogemaker om die te laten bepalen of er wel of geen service beurt nodig is en de daarbij komende kosten delen.

Edit: typo.

Je kan ook opteren voor een Chrono Avenger M1.
Ook volledig in titanium.
Voordeel = zeer licht voor toch zo’n brok van een horloge.
Persoonlijk vind ik titanium erg prettig dragen.

Dit is het quartz-broertje van de Chrono Avenger.

Maar pas op, niet zo maar een quartz: het is een super-quartz. Dat wil zeggen dat ie thermo-compensated is en dat temperatuurschommelingen hem veel minder deren dan bij een “gewone” quartz. Ik heb er zo eentje en die loopt écht geen seconde voor of achter. (tu) (tu) (tu)

En het is ook een heel speciale chronograaf: je kan de pushers namelijk ONDER WATER gebruiken. Ze werken via een zeer ingenieus “magnetisch” systeem.

En, last but not least: als je tegen de hoge service-kosten op ziet, ( Bij een horlogemaker is een volledig nazicht duur, maar bij Breitling “schandalig duur” :wink: )
weet dan dat een quartz véél minder onderhoud nodig heeft dan een mechanisch uurwerk.

Wat niet wil zeggen dat het geen onderhoud nodig heeft hé :wink:
Gewoon minder frequent.

Als je een horloge naar Breitling zelf stuurt, zijn de kosten wel astronomisch hoog, maar daar tegenover staat dat je een horloge terug krijgt dat haast niet van nieuw te onderscheiden is.

Dat het dit waard is moet ieder voor zich uitmaken.

Hier is een kiekje :wink:

@ Marc-B1: Ga bijna denken dat je er een te koop hebt?

sincere1983 Schreef:

@ Marc-B1: Ga bijna denken dat je er een te koop
hebt?

Ha ha ha, die kan jij niet betalen ! :slight_smile:

Sincere1983, kijk even naar je PB, heb je een “sincere” voorstel gedaan ;-).

Rene

Bekijk ook deze even. In Nederland, bij een vertrouwd adres en ligt er al maanden…

http://www.precisionwatches.nl/site/3045DA697CCE57CCC1257782003B7598