Breitling B-1 vraagjes

Hoi,

Ik ben in de markt voor een Breitling B-1 met stalen band maar heb wat vraagjes:

  • Waar moet ik op letten om te voorkomen dat ik een kat in de zak koop? Ik denk dat ik het wel weet (achterkant vnl.) maar als iemand nog kleine details weet dan houdt ik me aanbevolen (tu)

  • Wat is een redelijke prijs voor zo’n horloge? Ik zie prijzen tot over de 2000 euro maar dat lijkt me rijkelijk veel.

Alvast bedankt,

Marc

Het is een serieus horloge. Heb je er al eentje aan de pols gehad? Zo niet, wel eerst ff doen om te kijken of je pols hem kan hebben.

Stalen band is een goede keuze, die zijn gewoon crimineel duur als je ze achteraf moet kopen.

Zaken die de prijs beïnvloeden:

  • Wel of geen stalen band (zoals gezegd)
  • Wel of geen recente batterijwissel
  • Kleur wijzerplaat
  • Aanwezigheid doos en vooral papieren
  • Hoe oud is het horloge
  • Superquartz of pre-Superquartz. (In de praktijk zul je van dit verschil weinig tot niets merken, maar in de praktijk is een SQ duurder dan een non-SQ)

2000 is veel geld.
Normale prijzen liggen volgens mij tussen de 1250/1500 euro.

Dan moet je voor informatie eens bij onze zuiderbuur Marc B-1 te rade gaan.
Die weet wel hoe en wat.
Gr.
Jack

Dank je, ik heb al een B2 dus ik denk dat qua maat de B1 niet zal verrassen.

Dat de kleur van de plaat de prijs beïnvloedt wist ik niet, het liefst zou ik hem met een blauwe wijzerplaat willen.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar die is volgens mij met vakantie of even weg want heeft al even niet meer gepost.

Neen hoor, ik leef nog ( een beetje…)
Vakantie neem ik zélden. Pas de vier jaar 1x 14 dagen. Voordien nooit.

About the B1: in de praktijk zal je zien dat een zwarte wijzerplaat minder frequent wordt aangeboden dan een blauwe of grijze.

Dus misschien kan dit wel iets aan de prijs doen, alhoewel ik dit nonsens vind.

Thermocompensated jaagt de prijs wél de hoogte in, maar is niet echt belangrijk.
De niet super-quartz heeft gewoon B1 op zijn wijzerplaat staan. De super-quartz heeft de vermelding “chronometre” op de wijzerplaat.

Maar persoonlijk zou ik ondanks het prijsverschil TOCH voor de chronometer-versie gaan, gewoon omdat die RECENTER ( = minder oud ) is.

Neem hem ineens op stalen band, want het is goedkoper om later een aftermarket lederen band te kopen, en een stalen Breitling doornsluiting kost je “maar” 15 euro - catalogusprijs.

Krassen op de band zijn totaal onbelangrijk kan wél de prijs lekker drukken ) want die kan je perfect zelf polijsten/matteren.

Batterijwissel…pfff daar zou ik echt niet naar kijken. Een goede horlogemaker doet dit voor een fractie van de AD-prijs. Je kan het trouwens perfect zelf, maar ik vind het het risico op een kras niet waard. Het moeilijkste is de speciale kast te openen/te sluiten. ( Speciale sleutel nodig, of met een trucje, maar dan moet je héééééééééél voorzichtig zijn )

Ik geef graag enkele euro’s om dit door een pro te laten doen.

En let op, niet elke AD is een horlogemaker !!!

Prijs: Tja, dat is wat de gek ervoor geeft. Men wéét onderhand wel dat ze erg zeldzaam en gegeerd zijn. Dus écht een koopje ga je nooit vinden imho.

Wat ik wél belangrijk vind is de staat van de kast ( al moeilijker te restaureren door een amateur ) en de staat van het (dubbelzijdig) ontspiegeld glas.

Enfin, best irl bekijken indien je het kan. OF van een gekend forumlid kopen. ( neen, niet naar mij kijken :smiley: )

De opvolger, de Airwolf is haast door elk forum de grond in geboord, alhoewel die intern dezelfde specificaties heeft. Maar de achterzijde is minder fraai en de wijzerplaat, tja, die heeft men totaal om zeep geholpen. Ik vind de nieuwe Airwolfs zelfs nog lelijker dan de vervloekte “sunburst-dials”…

Indien er nog vragen zijn, beste naamgenoot, shoot maar: ik zal je met plezier trachten te helpen. (tu)

Marc had weer last van zijn maag of zoiets.
Zal toch weer niet in het ziekenhuis liggen met zijn nierstenen?

Sorry, Marc, kun je zien wat er in 3 minuten al kan gebeuren.
Willen ze je al in een ziekenbed duwen.
Je Breitling Pal

Zag enkele dagen terug een B1, op staal, incl. Doos en papieren voor 1100 op MP.
leek me een goede deal :-).

http://link.marktplaats.nl/318698786

1050,- in super staat met doos papieren en extra band… wat wil je nog meer?

Horloge is verkocht… ben jij de gelukkige XXoF ?

Helaas niet, ik had wel een afspraak om hem afgelopen zondag op te halen maar hij heeft hem zondag middag aan een ander verkocht ern mij dit pas op het latste moment door gegeven GRRR%$#$#W

Klote zeg. Marktplaats gaat ook nooit beter worden.

Bel/mail even naar Mark Uyen in Nijmegen
http://www.horloge-sieraden.nl

Ik was daar dinsdag en heb er de Aerospace gekocht (die je sold ziet staan).
Hij heeft vele mooie horloges, waaronder ook nog een B1 die ik ook in mijn handen heb gehad. Hij moest 'm nog op internet zetten, dus tot op heden zul je de B1 nog niet op de site vinden.
Nog snel even toevoegen; want ik zie er ook nog een in Maastricht