Breitling B1 (A68362) onondekte Features!

Ik heb al weer een paar jaar een (quartz) Breitling B1 (A68362), maar die heeft een feature waar ik nu net pas achter kom :sweat_smile:

Als je de bezel verdraait, draait de binnenring onder het glas met, maar niet synchroon, dus er zit intern een vertanding in het mechanisme die geen 1 op 1 is

Ik vond het aktijd al een beetje apart dat deze Breitling B1 (A68362) aan de linkerzijde van de kast, ter hoogte van ‘10 uur’ positie een knopje had zitten, die je nuet kan bedienen, maar lijkt een beetje op een heliumventoel zoals je bij duiker horloges ziet

Hieronder wat foto’s ter verduidelijking, als je goed kijkt zie dat de bezel en binnenring tov verschillend stand op de onderstande 2 foto’s

Op de eerste foto staat onder de ‘lume’ nu ‘95’ en op de 2de foto staat onder de lume ‘35’

Hier zie de ‘knop’ aan de linkerzijkant op de ‘10’ uur positie

Ik ben/was helemaal geen voorstander/liefhebber van (kostbare) quartz horloger, maar sommigen ‘grow on you’ en dat gaat hellemaal op voor deze Breitling B1 (A68362)

Nu ik deze feature heb ondekt vind ik deze Breitling B1 nog mooier! :sunglasses:

27 likes

Mijn beste,

Goed om te vernemen dat je enthousiasme voor deze fraaie Breitling nog glansrijk aanwezig is.
Leuk hoor.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wat is de functie eigenlijk?

En die knop, druk je die in?

1 like

(Vertaling Google)

Deze rekenliniaal, genaamd “Type 52” (sinds het voor het eerst verscheen op Navitimers in 1952), is een simplistische versie van het navigatie-instrument genaamd E6B (genoemd naar het onderdeelnummer), en bevestigt de banden van het horloge met het luchtvaarterfgoed.

Dit draaiwiel kan eenvoudige vermenigvuldigingen en delingen uitvoeren: zet het ene getal voor het andere en zie het resultaat. Het kan ook native conversies uitvoeren van zeemijlen, wettelijke mijlen en kilometers. Een complete instructiehandleiding is bij de papieren van het horloge inbegrepen; de kans is groot dat u ook veel websites vindt die beschrijven hoe u een rekenliniaal moet gebruiken.

Vóór de komst van elektronische rekenmachines werden dergelijke instrumenten uitgebreid gebruikt. Zo werd het beroemde Concorde-vliegtuig er gedeeltelijk mee ontworpen.

Vóór de B-1 kon de Breitling Chronospace (een horloge dat er behoorlijk op leek, met een Aerospace-uurwerk en een rekenliniaal) ook meer eenheden berekenen en omrekenen dankzij de markeringen: LBS, IMP GAL, FT, US GAL, IN OZ, FL OZ, KG, LT. Aan de andere kant was de rekenliniaal “omgekeerd” (in vergelijking met een conventionele Type 52), waardoor er delingen in plaats van vermenigvuldigingen werden gemaakt en vice versa.

De overbrenging
De B-1 heeft de bijzonderheid dat hij is uitgerust met een intern overbrengingsmechanisme. Op die manier is de roterende lunette niet rechtstreeks verbonden met de binnenste rekenliniaalhuls (in tegenstelling tot de meeste Navitimer-modellen) en heeft hij geen grote O-ringen of pakkingen nodig om een ​​acceptabele waterbestendigheid te behouden (in dit geval 5 ATM). Dit maakt de rekenliniaal gemakkelijker en soepeler in gebruik.

In feite is dit een overdrive tandheugelmechanisme, waardoor de rekenliniaal sneller draait dan de lunette (met een verhouding van 1,2× als ik me niet vergis). Als uw browser geavanceerde SVG-animaties ondersteunt, kunt u het zelf proberen met de B-1-simulatie.

Vanwege dit verschil in verhouding is het op de B-1 iets lastiger om de cijfers uit te lijnen en tegelijkertijd de lunette te centreren. Toch kunt u de cijfers en de lunette uitlijnen als u de lunette in één richting blijft draaien, meerdere cycli, totdat alles netjes is uitgelijnd. Ja, het is gewoon een kwestie van esthetiek.

Lunette gecentreerd en rekenliniaal uitgelijnd.

Als u deze positie eenmaal hebt gevonden, is het waarschijnlijk dat u nooit meer minuten hoeft te besteden aan het vinden ervan, zelfs als u de rekenliniaal vaak gebruikt.

Dit mechanisme is gedekt door een patent uit 1967 (de beroemde “DDE BR 11525/67” die op de achterkanten van sommige kosmonauten te zien is). Sommige andere Breitling-modellen uit 2006 delen deze functie, zoals de B-2, de Airwolf en de Breitling for Bentley-serie.

Een gat in de zijkant
Je zult merken dat er een deksel op 10 uur aan de linkerkant van de kast zit. Het is geen heliumventiel (in tegenstelling tot een paar high-end duikers Breitlings zoals de SuperOcean). Het zou een toegangspunt zijn dat wordt gebruikt voor het oliën en onderhouden van de versnellingen.

Blijkbaar zat er bij de aankoop van deze B1 naast de gebruiksaanwijzing ook een boekje bij, wellicht is deze in de loop der jaren verloren gegaan.

10 likes

Weet ik nog niet :sweat_smile:

1 like

Neehoor, ik vermoed dat daar het mechaniek in zit voor de intern aangedreven bezel

Chapeau schitterende uitleg die de B1 nog meer cachet geeft! :slightly_smiling_face:

1 like

Prachtig. De rekenliniaal is natuurlijk een bekend gegeven voor Breitling, de overbrenging is echter anders dan bij de meer bekende modellen blijkbaar. Leuk om te lezen!

1 like

Heel de jeugd aan de Breitling ! :smile:

1 like

Ik zat vandaag de opties van het Quartz gedeelte te bedienen (wat ik eigenlijk nooit doe), maar dat is toch echt vermakelijk! :grinning:

Ik hed eigenlijk altijd een aversie tegen quartz horloges, ik heb er tegenwoordig 3, de Citizen EcoZilla, Bulova Lunar Pilot (doe de moonwatch had moeten worden met het NASA Apollo project, maar dat is de Omega geworden zoals iedereen weet).

Deze 3 horloges zijn de ‘uitzondering op de regel’ van mijn verzameling analoge horloges.

Maar de Breitling quartz horloges zijn toch wel ‘NEXT LEVEL!’ in imho :sunglasses:

5 likes

Helemaal mee eens!

8 likes