(Vertaling Google)
Deze rekenliniaal, genaamd “Type 52” (sinds het voor het eerst verscheen op Navitimers in 1952), is een simplistische versie van het navigatie-instrument genaamd E6B (genoemd naar het onderdeelnummer), en bevestigt de banden van het horloge met het luchtvaarterfgoed.
Dit draaiwiel kan eenvoudige vermenigvuldigingen en delingen uitvoeren: zet het ene getal voor het andere en zie het resultaat. Het kan ook native conversies uitvoeren van zeemijlen, wettelijke mijlen en kilometers. Een complete instructiehandleiding is bij de papieren van het horloge inbegrepen; de kans is groot dat u ook veel websites vindt die beschrijven hoe u een rekenliniaal moet gebruiken.
Vóór de komst van elektronische rekenmachines werden dergelijke instrumenten uitgebreid gebruikt. Zo werd het beroemde Concorde-vliegtuig er gedeeltelijk mee ontworpen.
Vóór de B-1 kon de Breitling Chronospace (een horloge dat er behoorlijk op leek, met een Aerospace-uurwerk en een rekenliniaal) ook meer eenheden berekenen en omrekenen dankzij de markeringen: LBS, IMP GAL, FT, US GAL, IN OZ, FL OZ, KG, LT. Aan de andere kant was de rekenliniaal “omgekeerd” (in vergelijking met een conventionele Type 52), waardoor er delingen in plaats van vermenigvuldigingen werden gemaakt en vice versa.
De overbrenging
De B-1 heeft de bijzonderheid dat hij is uitgerust met een intern overbrengingsmechanisme. Op die manier is de roterende lunette niet rechtstreeks verbonden met de binnenste rekenliniaalhuls (in tegenstelling tot de meeste Navitimer-modellen) en heeft hij geen grote O-ringen of pakkingen nodig om een acceptabele waterbestendigheid te behouden (in dit geval 5 ATM). Dit maakt de rekenliniaal gemakkelijker en soepeler in gebruik.
In feite is dit een overdrive tandheugelmechanisme, waardoor de rekenliniaal sneller draait dan de lunette (met een verhouding van 1,2× als ik me niet vergis). Als uw browser geavanceerde SVG-animaties ondersteunt, kunt u het zelf proberen met de B-1-simulatie.
Vanwege dit verschil in verhouding is het op de B-1 iets lastiger om de cijfers uit te lijnen en tegelijkertijd de lunette te centreren. Toch kunt u de cijfers en de lunette uitlijnen als u de lunette in één richting blijft draaien, meerdere cycli, totdat alles netjes is uitgelijnd. Ja, het is gewoon een kwestie van esthetiek.
Lunette gecentreerd en rekenliniaal uitgelijnd.
Als u deze positie eenmaal hebt gevonden, is het waarschijnlijk dat u nooit meer minuten hoeft te besteden aan het vinden ervan, zelfs als u de rekenliniaal vaak gebruikt.
Dit mechanisme is gedekt door een patent uit 1967 (de beroemde “DDE BR 11525/67” die op de achterkanten van sommige kosmonauten te zien is). Sommige andere Breitling-modellen uit 2006 delen deze functie, zoals de B-2, de Airwolf en de Breitling for Bentley-serie.
Een gat in de zijkant
Je zult merken dat er een deksel op 10 uur aan de linkerkant van de kast zit. Het is geen heliumventiel (in tegenstelling tot een paar high-end duikers Breitlings zoals de SuperOcean). Het zou een toegangspunt zijn dat wordt gebruikt voor het oliën en onderhouden van de versnellingen.
Blijkbaar zat er bij de aankoop van deze B1 naast de gebruiksaanwijzing ook een boekje bij, wellicht is deze in de loop der jaren verloren gegaan.