BREITLING B1 - battery replacement

Een poging om mijn medemens te helpen :wink:
Hier komt ie

1. Het horloge openen.
    ==================
Explore M B

Breitling heeft speciale sleutels om hun horlogekasten te openen, maar mits enige handigheid, Ă©n de nodige voorzichtigheid, kan je een “Crystal lift/installer glass remover” gebruiken.
Dit is een soort “klauw” die gebruikt wordt om kunststof horlogeglaasjes te verwijderen/plaatsen.
Je plaats de klauwtjes stevig tegen de verhoging van het deksel ( is slechts enkele mm - dus zorg dat je niet uitschuift, of je hebt een diepe kras !!! )
Ziet er zo uit:

Explore M B
  1. De B1 in SLEEP-MODUS ZETTEN
    ===============================

De B1 ( en ook de Emergency - heb ik me laten vertellen ) dien je éérst in een "sleep"mode te brengen, alvorens te openen ! ! !
Dit zorgt voor een “capacitive hold” voor de CMOS memory functies van het horloge.
Zonder dit zal het ook wel kunnen, maar dan zit je dus met een “hard reset”, met alle gevolgen vandien.

Een horlogemaker met kennis van de “Breitling 78”-module zal dit nog wel in orde kunnen brengen, maar als je naar een horlogemaker voor een batterij-wissel gaat, VRAAG DIT DAN EERST.
Batterijtje wisselen kan iedereen, maar de problemen die zich daarna voordoen, dat is iets anders :wink:

Hoe breng je de B1 in “SLEEP MODUS” ?

• Draai de kroon tot alle LCD’s zwart zijn.

• Trek de kroon uit.

• Het bovenste LCD toont “R” / het onderste toont de tijd.

• DRUK DE BOVENSTE PUSHER IN ==> het bovenste LCD flasht “BAT”

• HOU DE PUSHER INGEDRUKT - BEIDE LCD’S WORDEN WEER ZWART EN DE WIJZERS STOPPEN

HET HORLOGE STAAT NU IN SLEEP MODUS <<<<<<<

NOTA: Om het horloge weer te “wekken”, druk je gewoon de kroon weer in.

1. De Breitling module is nog eens beschermd met een mooi plaatje, dat je er eerst moet afschroeven alvorens je aan de batterij kan.

OPGELET ! Van het moment dat je de batterij uit de module haalt. ( zorg dat er geen veertje wegspringt :smiley: ) heb je een 10-15 seconden om er een nieuwe in te steken.
Duurt het langer, dan is ie zijn “geheugen” kwijt :wink: