Breitling Bezel

Ik heb een Seawolf II die ik af en toe eens om slinger.
Nu heb ik het horloge 2 dagen om, en het valt mij op dat de bezel nu draait zonder de klikjes.
Er zit geen speling op de bezel maar je kan hem heel makkelijk voor en achteruit draaien zonder klikjes…
Wat kan dit zijn, en hoe kan het verholpen worden.

Gr
Ritchie

De veer die onder de bezel zit, is defect. Is goed balen, want je vindt ze niet zomaar. Even op eBay zoeken met je referentienummer, en “ratcheting bezel spring” of “bezel click spring”. Naar een dealer brengen is nauwelijks een optie, krijg je meteen een full-service aangesmeerd.

Er is waarschijnlijk een stukje afgebroken, dus fixen is niet echt een optie - hoewel je het afgebroken eind weer iets omhoog zou kunnen buigen als horlogemaker, zodat het weer werkt. Daarbij is de exacte positie van het nieuw gevormde lipje cruciaal, anders klopt de uitlijning van je bezel niet meer.

Been there, done that… :sweat_smile:

3 likes

Er zit een soort van bezelveertje/klikballetje in veel bezels. Die kan lam zijn. Ik ken de Breitlings niet, maar het is niet het ergste euvel op de wereld. Ik zou 'm naar een horlogemaker brengen om 'm te fixen. :wink:

Zie ook het topic van de restauratie van een vintage seiko duiker die hier recentelijk voorbij kwam, daar zaten foto’s bij.

EDIT: Ik zie net de post van @PeterLC, ik weet dus ook niet hoe het met de beschikbaarheid van onderdelen zit.

2 likes

Dank jullie beide voor jullie snelle en duidelijk antwoord.

Ik ga eens zoeken naar zo’n veertje en dan naar een horloge maker die dit kan

Thnx

Die zweetdruppels op je emoji maken mij niet blij

1 like

Neem even contact op met Jan Ubels in Bredevoort, hij heeft voor mij in een handomdraai een veertje voor een bezel op maat gemaakt.

2 likes

Wie weet kan @Horloge24 helpen, heeft mij al meerdere malen uit de brand geholpen.

1 like

Komt ook omdat ik al dagen met koorts thuis zit. Vanmiddag voor de 2de keer getest. :mask: Duim even mee op dezelfde uitkomst als de eerste keer. :slightly_smiling_face:

4 likes

Duimen :+1:t2::+1:t2::+1:t2::+1:t2:
Bin there done that

1 like

Die kan dit vast ook wel. Maar ik denk voor dit merk eerder aan Mark Braamhaar. Google maar.

2 likes

Dit is de juiste lunette palveer [ maar dan nieuw ] die defect is van TS zijn Breitling A17331.

2 likes

En deze heeft u liggen? :grimacing:

Inderdaad, van de meest gangbare modellen heb ik ze liggen.

Opsturen doe ik ze echter niet, montage in eigen atelier zodat ik zeker weet dat het goed gebeurt. ( smering van de palveer en de lunette schroeven op de juiste plaats.)

5 likes