Mijn onlangs aangeschafte Breitling Chronomat A13352 heeft geen snelverzet-functie, klopt dit?
In de handleiding staat nl. dat de kroon in positie 2 een snelverzet-functie heeft. Horloge is recent als fullset aangeschaft bij juwelier Kopmels in Doetinchem.
Deze Breitling heeft een Eta 7750 en die zou wel een snelverzet moeten hebben,echter is het goed mogenlijk dat deze defect is.
De 7750 is nogal gevoelig voor schade bij het handmatig verzetten van datum als het mechanisme zelf al bezig is daarmee.
Dank voor de reactie. Ik verzet nooit tussen 20.00 en 03.00 uur, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Met de kroon in positie 2 verspringt nu meteen de datum, dit is dus niet zoals het hoort? Er zit inderdaad een ETA 7750 uurwerk in.
De snelverzet voor de datum werkt inderdaad met de kroon in positie 2. Maar er zit geen snelverzet voor de uurwijzers op, is dit juist bij dit uurwerk?
Urenverzet bij Breitling bestaat wel, maar dat hoort dan specifiek bij het horloge. Mijn Colt Chrono quartz heeft het ook en ik heb het zelf alleen eerder gezien op een Breitling Chronomat Longitude met GMT functie. Dus standaard is het zeker niet.
Dan zit er denk ik een handleiding van een nieuwere Chronomat bij die van mij? Want daarin staat toch echt dat deze met de kroon in positie 2 een urenverzet moet hebben.
Jouw chronomat met valjoux 7750 heeft alleen in stand 1 van de kroon opwinden, stand 2 snelverzet voor de datum en in stand 3 normale wijzerverzetting.
En dan heb je de chronograaf uiteraard maar verder geen extra functies.
Er staat letterlijk "turn the hours forwards to adjust the date which jumps at midnight"
Lijkt me dus inderdaad niet de juiste handleiding voor een 7750 te zijn.
Mogelijk… wat ik bedoel, bij een Omega 9300 bijvoorbeeld, draai je in positie 2 van de kroon effectief enkel de uren door, en de minutenwijzer blijft staan.
Bij een 7750 draaien in positie 2 de wijzers toch niet? Enkel de datum verspringt.
Dit is ook mijn constatering, de wijzers draaien niet alleen de datum verspringt. Vandaar dat ik in verwarring was met wat er in de gebruiksaanwijzing wordt aangegeven.