Breitling colt of superocean

Beste mensen,

Ik weet veel van racefietsen maar horloges zijn voor mij een nieuw fenomeen, ik weet hier dus niets van af en vraag via dit forum om adveis!

Ik ben op zoek naar een nieuw klokje. Kwaliteit hiervan moet uitmuntend zijn. Ik vind de Breitling modellen erg mooi (colt, superocean en avenger seawolf). Ze zijn vrij eenvoudig van opzet en dat spreekt me aan.

Nu begrijp ik dat veel Breitling modellen voorzien zijn van een automaat. Los van het waarschijnlijk prachtige mechanisme lijkt het me lastig. Je zou het horloge bijna dagelijks moeten dragen of een ‘‘watchwinder’’ moeten aanschaffen. Verder lijkt me dat dit soort uurwerken meer onderhoud behoeven dan de quartz modellen.

Keus voor mij is dus quartz, bijvoorbeeld de Breitling colt. Kan iemand me vertellen of de Breitling quartz modellen ook goed en betrouwbaar zijn of zijn er alternatieven in dit soort horloges?

Breitling quartz is super.

Goed alternatief is de Omega Seamaster in quartz uitvoering.

Je hoeft geen watchwinder te hebben voor een automaat .
want bij sommigen horloges met automaat kun je gewoon met de kroon de datum verstelen.
En dat hij een paar dagen niet loopt maakt niks uit .
Althans ik heb er nooit problemen mee!
En ik zou nooit een gewone kwarts horloge kopen van boven de 1000 euro.
Want dat behoud helemaal geen waarden.
Ik weet nog van mij omega horloge koste toen 1200 euro en binnen 2 jaar verkocht voor 350 euro.
Niemand die hem wou hebben!
Wel als hij meerderen functies heeft zoals de Breitling aerospace of emergency.
Daar blijft altijd vraag naar.
Trouwens ik heb nu een mooie Breitling te koop op de forum is maar 4 maanden oud.

Breitling quartz modellen zijn buitengewoon goed! Ze zijn hier vooral populair onder de vrouwen van leden. Maar je moet toch nog “regelmatig” de datum aanpassen en qua onderhoud is een mechanisch horloge minder vaak aan de beurt. Een batterij is namelijk sneller op dan je mechanische horloge een servicebeurt moet hebben.

Dank voor de reacties.

Voor de quartz modellen geeft Breitling 8 jaar levensduur aan maar volgens twee juweliers die ik vandaag belde, is 4 tot 5 jaar een reele levensduur van de batterij.

Een automaat zou volgens hen om de 3 tot 5 jaar onderhouden moeten worden (350 euro), een quartz uurwerk zou wat hen betreft minder vaak onderhouden hoeven worden.

Dat een quartz sneller in waarde daalt, is voor mij geheel nieuw!

tim-1985 Schreef:

Je hoeft geen watchwinder te hebben voor een
automaat .
want bij sommigen horloges met automaat kun je
gewoon met de kroon de datum verstelen.
En dat hij een paar dagen niet loopt maakt niks
uit .
Althans ik heb er nooit problemen mee!
En ik zou nooit een gewone kwarts horloge kopen
van boven de 1000 euro.
Want dat behoud helemaal geen waarden.
Ik weet nog van mij omega horloge koste toen 1200
euro en binnen 2 jaar verkocht voor 350 euro.
Niemand die hem wou hebben!
Wel als hij meerderen functies heeft zoals de
Breitling aerospace of emergency.
Daar blijft altijd vraag naar.
Trouwens ik heb nu een mooie Breitling te koop op
de forum is maar 4 maanden oud.

Tim dat valt ook wel mee ik heb voor heen een pequignet gehad waar ik 2 weken terug 550 euro voor kreeg ook kwarts had in 1996 1800 gulden gekost

en mijn cartier santos ook kwarts zonder papieren leverde na vier jaar dragen mijn eigen geld op 1250 euro

zo een colt is goed om te kopen en die omega heb je veel te goedkoop verkocht of zwaar verkaaid dan kan ik me het voorstellen

4 tot 5 jaar lijkt me wat veel voor een batterij maar de juwelier heeft wel gelijk wat betreft de kosten van een onderhoudsbeurt, die zijn vaak niet gering. Je zou er ook voor kunnen kiezen minder frequent onderhoud te laten plegen, hoewel niet aan te bevelen. Afschrijving is idd hoger bij quartz modellen, die zijn onder liefhebbers vaak minder geliefd muv. enkele modellen. Vaak is de aanschafprijs van quartz modellen overigens ook lager. Zolang je toch niet van plan bent het horloge te zijner tijd van de hand te doen is deze afschrijving overigens weinig van belang in je overweging. De keuze van een automatisch danwel quartz horloge is geheel persoonlijk, als je weinig hebt met het gevoel een wonderlijk stukje mechanische techniek om je pols te hebben dan zou de quartz uitvoering voldoende voor je moeten zijn. Succes!

Als je toch voor een quartz gaat, waarom dan niet voor een goedkoper alternatief. Bij merken als Breitling betaal je wel heel erg veel voor de naam. Een mechanisch (merk)horloge is eerder zijn geld waard vind ik (quartz uurwerkjes zijn vrij goedkoop qua inkoop).

Er zijn zeer veel hele goede merken die quartz horloges verkopen. Denk bijv. aan Seiko. Zeker een van de topmerken. Citizen, Hamilton, H3Tactical, Tissot, of Casio zijn ook nog goede opties. Vooral de laatste twee hebben vele modellen met digitale aanwijzing (schermpje) en meerdere functies. En kijk ook eens bij Breil en Gues. Wat meer in de modehoek.

De nieuwe Tag Heuer Aquaracer quartz is ook erg stoer! Dit is de automaat overigens…

Schitterend! (op dat loepje na)

El penumbra Schreef:

Ik heb ze in real life gezien en het is echt wel een aparte klok.

dreski Schreef:

El penumbra Schreef:

Ik heb ze in real life gezien en het is echt wel
een aparte klok.

Ik geloof je meteen! Ziet er gewoon goed uit. Heb je toevallig ook prijzen?

@ Dreski: Is dat een rubber op de lunette van de TAG ?

Zo ja, dan zou ik het niet doen; ik lees oa veel slechte dingen over de Airwolf Raven, die ook zo’n “rubberen” lunette heeft.

5 jaar batterij in een Breitling Colt is mijn inziens WEL realistisch hoor !!!
Als Breitling zelf 8 jaar aangeeft zou je ZEKER 5 jaar moeten kunnen halen, er zit een fikse batterij in + het horloge heeft géén alarm en ook géén backlight. En deze twee laatsten zijn enorme energie-vreters.

Aan de topic starter: Breitling Colt is imho voor jou een zeer goede keuze. En een batterij laten vervangen kost bij een serieuze horlogemaker nu ook weer geen fortuin.
Laat je zeker niet wijsmaken dat het daarvoor terug naar Breitling moet.

Indien je héél veel functionaliteit wil, ga dan voor een Airwolf ( maar geen Raven ) of voor een Aerospace.

Marc-B1 Schreef:

5 jaar batterij in een Breitling Colt is mijn
inziens WEL realistisch hoor !!!
Als Breitling zelf 8 jaar aangeeft zou je ZEKER 5
jaar moeten kunnen halen, er zit een fikse
batterij in + het horloge heeft géén alarm en ook
géén backlight. En deze twee laatsten zijn enorme
energie-vreters.

Aan de topic starter: Breitling Colt is imho voor
jou een zeer goede keuze. En een batterij laten
vervangen kost bij een serieuze horlogemaker nu
ook weer geen fortuin.
Laat je zeker niet wijsmaken dat het daarvoor
terug naar Breitling moet.

Als ex-Colt Quartz bezitter wil ik graag toevoegen dan in de ongeveer 8 jaar dat ik die klok had ik meerdere batterijen heb moeten vervangen…

El penumbra Schreef:

Marc-B1 Schreef:

5 jaar batterij in een Breitling Colt is mijn
inziens WEL realistisch hoor !!!
Als Breitling zelf 8 jaar aangeeft zou je ZEKER
5
jaar moeten kunnen halen, er zit een fikse
batterij in + het horloge heeft géén alarm en
ook
géén backlight. En deze twee laatsten zijn
enorme
energie-vreters.

Aan de topic starter: Breitling Colt is imho
voor
jou een zeer goede keuze. En een batterij laten
vervangen kost bij een serieuze horlogemaker nu
ook weer geen fortuin.
Laat je zeker niet wijsmaken dat het daarvoor
terug naar Breitling moet.

Als ex-Colt Quartz bezitter wil ik graag toevoegen
dan in de ongeveer 8 jaar dat ik die klok had ik
meerdere batterijen heb moeten vervangen…

Gaat het dan over de laatste versie van de Colt ? Want er zijn er verschilende geweest hé ?

De laatste versie is een Colt van 41,10 mm ( Vroegere Colts hadden een veel kleinere kast ) en er zit een CR2016 batterij in.

Ter info: In mijn B1 heb ik de batterij nog nooit moeten vervangen en die heb ik al sinds ik hier op het forum zit. Ik geloof dat er in een B1 een CR2320 zit, en daarvoor geeft Breitling 2 tot 3 jaar aan.

Hoi,

Ik heb een Breiling Transocean. Een chronograaf quartz en hij loopt zeer optijd.
De battery gaat maar 3 jaar mee ongeveer. Maar een goede juwelier kan hem vervangen daar hoef je niet iedere keer voor naar de dealer voor 90 euro. Een 10tje is genoeg. Mijn Breitling is intussen 8 jaar en verder geen mankementen mee gehad.
Een automaat is wel mooier maar er is niks mis met de quartz. Qua waarde zijn ze 2de hands goed koper maar ze zijn nieuw ook goedkoper.
Dus de afschrijving ligt redelijk gelijk.

Veel succes met je keuze.

Dan gaat het om de oudere versie. Volgens mij gekocht in 2000. Dat was de 39mm uitvoering.

Beste forummers,

Ik geloof best dat er quartz horloges zijn met een wat betere prijs/kwalititeitverhouding. Desondanks vind ik de ‘‘eenvoudige’’ Breitling modellen erg mooi en heb ik het geld er voor over. Geen ramp dus om ‘wat’’ te betalen voor de naam c.q. status van Breitling.

Over inruilwaarde maak ik me niet druk. Het is wat mij betreft een aanschaf voor het leven. Ik heb niet zo heel veel gevoel met de techniek van de weliswaar prachtige automaat, een quartz uurwerk volstaat voor mij.

Allerlei functies zijn voor mij niet essentieel (daarvoor heb ik een Suunto t6c op de racefiets en met hardlopen).
Prijsverschil is ook niet heel groot (1910 voor colt, 2290 voor superocean)

Blijft lastig, ik nijg naar de colt…

Naar een dealer gaan en allebei en keer omdoen… Je moet het toch voelen!

telkwijt Schreef:

Beste forummers,

Ik geloof best dat er quartz horloges zijn met een
wat betere prijs/kwalititeitverhouding. Desondanks
vind ik de ‘‘eenvoudige’’ Breitling modellen erg
mooi en heb ik het geld er voor over. Geen ramp
dus om ‘wat’’ te betalen voor de naam c.q. status
van Breitling.

Over inruilwaarde maak ik me niet druk. Het is wat
mij betreft een aanschaf voor het leven. Ik heb
niet zo heel veel gevoel met de techniek van de
weliswaar prachtige automaat, een quartz uurwerk
volstaat voor mij.

Allerlei functies zijn voor mij niet essentieel
(daarvoor heb ik een Suunto t6c op de racefiets en
met hardlopen).
Prijsverschil is ook niet heel groot (1910 voor
colt, 2290 voor superocean)

Blijft lastig, ik nijg naar de colt…

Groot gelijk. Je moet een horloge niet kopen met in het achterhoofd ( "Voor hoeveel kan ik ze later VERkopen), maar je moet kopen wat JIJ mooi/belangrijk acht.
Ga naar een dealer en doe ze allbei eens om.
Kijk ook naar de diameter van het horloge.
Een witte wijzerplaat gaat het horloge groter doen lijken, een zwarte wijzerplaat gaat daarentegen “verkleinen”.

Naar de dealer gaan, eens passen, NIET onmiddellijk kopen, even laten bezinken en dan terug naar de dealer.

Of hier het forum in het oog houden.