Mijn Colt 44 uit 2018 heeft een grote service beurt nodig. Een ‘grote’ beurt of een ‘complete service’ zoals Breitling dit aangeeft op hun website. Gekocht bij de AD in Den Haag waarvan het andere filiaal net is gestopt. Hij is inmiddels 5 jaar oud en op hun advies moest ik hem rond deze tijd laten servicen. Het is een bijzonder horloge voor mij en voor mijn 30e verjaardag van mijn moeder gekregen.
Service beurt via AD laten uitvoeren bij Breitling? Ik zie kosten op de Breitling site van €795,-.
Goede alternatieven? Wil dit wel ‘officieel’ doen. Ik lees regelmatig Paul van Zeeland of Tempus (alleen Rolex?)
Bij de grote service beurt werd voorheen het horloge ook gepolijst. Niet duidelijk of dit nog steeds ‘inclusief’ is. Dit zou je aan Breitling wel zorgeloos over kunnen laten zou je zeggen? En ‘welden’ ze ook zonder alleen materiaal weg te halen? Of is is het ook in dit geval een zonde? De bezel heeft een flinke tik gehad en die zal mogelijk vervangen moeten worden. De band vind ik prima om te polijsten. Vol met gebruikers sporen want het was jaren lang mijn beater. Ik kan dat dus doen en bijvoorbeeld alleen de kast niet.
Of F it, niet teveel nadenken en gewoon voor volledige service weg brengen waar die vandaan komt?
Mocht ik toch niet goed hebben gezocht binnen het forum, laat het dan even weten. Dan kan hij weer dit. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar dat is vrij oude informatie inmiddels.
Hij wijkt inmiddels iets sneller af lijkt het. Heeft jaren als een zonnetje zo nauwkeurig gelopen. Ik vind het wel tijd voor mijn gevoel, ook doordat de bezel wat beschadigd is.
De bezel vervangen is prima. Er is een klein botsje uit dus als ze niet lazeren zal dat wel moeten, de band polijsten prima, maar als er nadelen aanzitten dan de kast zelf eventueel liever niet… geen idee of dat mogelijk is. En wat jullie zouden doen?
Ik zou even langs Wesselink en Vreeker gaan als dat in de buurt is. Leggen hem op de timegrapher en geven je een eerlijk advies.
Misschien alleen wat afregelen en de band over de polijstmachine
@PeterLC Kan jij hier als oud Breitling vakman en huidig horlogemaker advies in geven? Ik neig naar een volledige service beurt bij Breitling zelf. Dat doen ze fantastisch lees ik. Maar of dit via de AD moet gaan of dat ik een rechtstreeks Breitling punt kan benaderen weet ik niet.
Je kunt ook een van de ex-Breitling atelierchefs proberen, die allebei voor zichzelf zijn begonnen. Aan alle onderdelen voor een totale restauratie (voor zover nodig/van toepassing) zullen ze niet makkelijk meer kunnen komen, maar in elk geval is-ie dan geserviced door mensen die (nog steeds) de papieren hebben. Officieel “telt” dat dan niet meer, maar ze zullen wel honderden euro’s minder rekenen. Ed van Timefix, en Mark van Watchinside. Zijn beiden eenvoudig te googlen en staan ook hier in de ervaringen-lijst horlogemakers. Vooral Mark heeft echt veel hands-on ervaring, nog bij QWS (Quality Watch Service, aan wie importeur Koster jarenlang alle servicewerk uitbesteedde nog voor het inrichten van hun eigen Lijnden-werkplaats in 2007). QWS werd geleid door de (toen nog niet voor zichzelf begonnen) broertjes Grönefeld, dat zat dus wel goed.
De broers zelf deden toen trouwens nog tourbillon-werk voor een paar A+ merken in Zwitserland, waar ter plekke nauwelijks voldoende expertise voor was. Elk handjevol voltooide tourbillon-kooitjes werd door henzelf naar CH gereden, opsturen was echt geen optie. Dit als niet heel breed bekende anecdote, van henzelf gehoord destijds.
Wil je echt alle toeters en bellen en officiele registratie en aftekening van de service, kan via een AD of direct in Lijnden. Maar dan is het daar wel weer een rondje appelflappen voor de hele zaak, want dat kost jou evenveel en zij strijken de reguliere AD-marge extra op.
Ik zou zelf niet laten polijsten, heb dat zelf laten doen bij Omega en ziet er dan perfect uit, maar je haalt toch wat materiaal weg dus de passingen worden voor mijn gevoel iets minder, en na een paar maanden zit het weer onder de krassen.
Laat jou Breitling gewoon via een Breitling ad ter reparatie aanbieden.
Dan gaat hij naar Koster en zonen Lijnden ( Breitling NL )waar hij wordt nageken en je krijgt te horen wat er precies aan mankeert en wat je gedaan wilt hebben met een prijsopgaaf.
Dit zo gedaan laatst met een Breitling van mijn vrouw er was vantevoren wel verteld dat het een aantal maanden kan duren maar uiteindelijk in twee maanden perfect weer terug plus garantie.
Onderhoud kost wat euro’s maar het is het ook waard