Breitling Colt Superocean shock protected?

Geachte heren/dames,

mijn naam is Sjoerd de Vries en ben nieuw op dit forum.

Heb een mooi horloge gekocht, breitling Colt Superocean (1000m waterproof) uit 1998/1999, goed onderhouden. Met serienr A17040, 30xxx.

Nu is mijn vraag, zit er in dit automatische uurwerk ook een anti-schok protectie ingebouwd?

Kun je hier gewoon mee sporten, zoals hardlopen, schieten op een schietbaan?

Of zit er helemaal geen anti-shock protection ingebouwd?

Het gaat dus om een Breitling Colt Superocean uit 1998/1999.

Met vriendelijke horlogegroet,

Sjoerd

Dag Sjoerd,

Welkom hier.

Jouw horloge bezit wel een anti-shock systeem (zoals alle moderne horloges). Kijk hier maar eens naar bijv.
http://hiro.alliancehorlogere.com/en/Under_the_Loupe/Anti-Shock_Systems

Echter, of je met je horloge ook sporten kunt beoefenen als schietsport durf ik niet te beantwoorden (hang ook af waarmee je schiet denk ik, of beter gezegd: de terugslag). Er wordt nl. wel gezegd dat je bijv. beter niet met een mechanisch horloge kunt golfen.

Hardlopen zal geen probleem zijn. Je kunt eens een mail sturen naar Breitling?

Groeten en veel plezier van/met je Breitling,
Niels

Er is maar een echt sport horloge imo en dat is een G-Shock. Ik zou de Breitling voor andere gelegenheden gebruiken. Welkom op het forum.

Tja, een automaat is wat gevoeliger maar je kunt er een hoop mee. Ik krijg toch vaak het idee dat wij er hier als liefhebbers wat voorzichtiger mee omgaan dan de gemiddelde andere bezitter.

Die horloges zijn ook niet gemaakt om enkel op kantoor te dragen.

Heb zelf jaren in de kassenbouw gewerkt met een Seiko 5je. Was niet kapot te krijgen.gaf pas de geest na een val van grote hoogte op beton.

Bedankt voor de reacties,

ben weer wat wijzer. Ga hem wel gewoon veel dragen, daar is 'ie in mijn ogen tenslotte voor. En die Breitlings zijn verder toch ook gewoon heel sterke horloges?

Gr Sjoerd

Watchwatcher Schreef:

ben weer wat wijzer. Ga hem wel gewoon veel
dragen, daar is 'ie in mijn ogen tenslotte voor.
En die Breitlings zijn verder toch ook gewoon heel
sterke horloges?

Gr Sjoerd

Denk niet Breitlings “sterker” zijn dan horloges met vergelijkbare anti-schock systemen. Maar geloof ook dat niet echt van belang is. Veel plezier met je horloge.

Vr.gr.

Welkom! ik ben geen kenner met pistolen. maar schokken voor mechanische klokjes is meestal niet zo goed. kweenie hoe het zit met de terugslag van wapens. maar een m16 ofzo bedienen met een mech horloge lijkt me niet zo gezond. Of die ene megaknaller uit de expendables :wink:
Alhoewel, dragen ze daar geen panerai? dus met een panerai zou het wel kunnen :stuck_out_tongue:

persoonlijk zou ik een g-shock voor sport gebruiken en je breitling bij andere gelegenheden.

Watchwatcher Schreef:

ben weer wat wijzer. Ga hem wel gewoon veel
dragen, daar is 'ie in mijn ogen tenslotte voor.
En die Breitlings zijn verder toch ook gewoon heel
sterke horloges?

Gr Sjoerd

Ik meen dat horloges met meerdere wijzertjes en knopjes altijd mechanisch zwakker zijn. Een ETA 2824-2 is a.h.w. een werkpaard vergeleken met een Valjoux ETA 7750. Een automatisch horloge is inderdaad kwetsbaarder voor schokken dan een opwindhorloge. Trouwens, voor een richtkijker (of horloge) is de terugslag van een luchtbuks gevaarlijker dan die van een vuurwapen door de vormfactor van de reactiekracht van de compressieveer. Maar wie verbindt een horloge met een geweer?..

Hallo Sjoerd en welkom.

Mechanische horloges kunnen best wel een tikje hebben hoor
en vooral als je ze draagt.

De ergste schokken worden al door het lichaam geabsorbeerd
en de lichte trillingen die overgedragen worden van je huid
naar het horloge stellen niets voor.
Daarnaast zit je band toch al los om je pols zodat bij terugslag deze ook nog eens heen en weer schuift.

Dus schieten en hardlopen mogen helemaal geen probleem zijn.

Ik drum regelmatig met een automaatje om de pols
en die heeft er totaal geen last van.

(Moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ie toch al niet zo nauwkeurig liep :D:D)

schieten doe je toch met 1 arm tenzij je aan parcours schieten doet.

Bedankt voor de reacties!

En nee, 44 magnum, ik schiet met twee handen;)

Groeten,

Sjoerd

Na minstens 15.000den “knalletjes” gedaan te hebben, met m’n Airgun, ben ik van oordeel, dat de grootste “schok” of terugslag met de schouder opgevangen wordt.
Het is niet zo, dat de schok je uurwerk daardoor bruusk doet stoppen. De energie van het schot wordt verdeeld en afgeleid van het uurwerk.
Een uurwerk wordt bruusk gestopt enkel als je het op een hard oppervlak laat vallen. Die absorbeert de energie van de val niet.

Ik doe in elk geval m’n automaten nooit van de pols bij het lossen van een schotje… Heb er bij mijn weten nog nooit een gebroken klokje aan overgehouden.