Breitling en garantie

Onlangs ben ik bij een Breitling dealer langs geweest. Zoals verwacht kreeg ik een korting aangeboden die lager was, dan de kortingen die wel eens genoemd worden op het forum. Tegen de lagere korting stond welliswaar een gratis service beurt over 3 jaar, maar toch was het verschil aanzienlijk. Zijn verhaal was: als je een breitling in het buitenland koopt, ben je goedkoper uit, maar de meeste dealers in Nederland zullen je, in geval van problemen/onderhoud, doorverwijzen naar de dealer die verkocht heeft. Daarnaast heb je 3 ipv 2 jaar garantie in nederland.

Breitling kan wel zeggen dat je voor garantie bij elke dealer tercht kunt, maar de praktijk is anders. Sterker nog: hij gaf aan dat hij best extra korting wilde geven, maar dat ik dan voor garantie zaken niet hoefde aan te kloppen bij hem. Net als de dealer in het buitenland.

een paar procent is al snel een hoop geld. Maar problemen met garantie zit ik ook niet op te wachten

Wat is jullie mening/ervaring op dit gebied?

groeten,
Mike

Wat voor een percentage wil dan wel geven?

Verder is het natuurlijk gewoon een mooi verkoop verhaal, hij wil gewoon dat je bij hem koopt. Het kost de dealer niks als hij garantie moet geven, dat betaald gewoon de fabriek. Als een dealer weigert de internationale garantie te geven zal ik maar eens contact opnemen met de importeur in NL.

Ontzettend lulverhaal van de verkoper.
Garanties staan altijd los van de prijs waarvoor je hem koopt.
Ik zou sowieso al niets meer kopen bij die juwelier, die met zo’n rot verkooppraatje komt aanzetten. Maar das mijn mening.

De offiële breitlingdealers hebben hun wereldwijde garantie. Stel je koopt je horloge in een andere stad of ander land en er is wat mee, dan kan je altijd nog naar een erkende juwelier bij je in de buurt brengen. Belangrijk is wel dat je je aankoopbon en vooral je garantieboekje heb.

Ikzelf heb 8 jaar geleden een Breitling op het vliegveld gekocht, helaas veel problemen met die horloge gehad (verhaal is uitgebreid op het forum geweest), maar ik ben door mijn lokale juwelier en Breitling altijd correct geholpen.

Leon

1 like

15% korting + gratis onderhoudsbeurt over 3 jaar.

Mike

Dit verhaal is mij ook al eens verteld bij een gerenomeerd bedrijf in Arnhem.
Ik zou een breitling halen in tenerife (dealer),maar bij na vraag over de prijs werd mij verteld dat ik de garantie ook maar daar moest gaan halen dus dat verhaal klopt wel.
En ik denk echt dat ze mij geen garantie hadden verleend.

Onzin…als officiële Breitling dealer is hij verplicht om aan de internationale garantie voorwaarden te voldoen. Dat zit nu eenmaal bij het dealerschap in. Dat hij niet zo zit te wachten op mensen die bij hem komen klagen dat er iets niet goed is met het horloge kan ik begrijpen, maar hij mag het niet weigeren. Briefje naar de importeur kan dan wonderen doen.

Ik heb mijn nieuwe auto ook gekocht bij de dealer die mij het meeste voordeel gaf. Na een maand was de katalysator kapot en deze heb ik gewoon onder garantie bij de dichtstbijzijnde dealer laten repareren. Geen probleem. Dat hadden ze zo netjes gedaan, dat ik voor de beurten daar nu ook heen ga. Ze hebben er dus wel een klant bij op deze manier…

Jurgen het is geen onzin, het gebeurd namelijk en daar gaat het om???.
Dat het niet mag en dealerschap etcetra allemaal heel leuk en aardig maar daar gaat het niet om want het gebeurd gewoon.(ondanks dat het niet mag).
Ik denk trouwens ook dat als een dealer moeilijk doet je beter naar een andere dealer kunt gaan ipv briefjes naar de importeur die behartigd alleen de dealer daar verdienen ze aan.

Okay, het gebeurd wel, daar heb je gelijk in. Ik ging in mijn bewering uit van de feitelijke regels en niet van ervaringen.

Even een zijsprong over wat wel/niet mag, maar wat toch gewoon gebeurd!
Toen vorig jaar m’n 54 weken oude Sony DVD-speler kapot ging, dacht ik gebeiteld te zitten met de 2 jaar garantie die wettelijk geregeld is (en dat kreeg ik ook te horen toen ik hem bracht).
Toen ik hem ophaalde moest ik gewoon betalen, want volgens de garantievoorwaarden van Sony had ik een jaar garantie…dus moest gewoon betalen en kon ik een klacht indienen.

De moraal van dit verhaal ‘recht hebben’ en het ook krijgen zijn echt 2 totaal verschillende dingen!

Ik zelf heb ook een vergelijkbare ervaring. Paar jaar terug heb ik een nieuwe motor gekocht bij een dealer elders in het land (via kennis, scherpe prijs). Vervolgens heb ik de motor in onderhoud gebracht bij een lokale dealer. Na anderhalf jaar kreeg ik een brief van de importeur ivm met een versnellingsbak modificatie die uitgevoerd moest worden. Toen ik vervolgens de motor naar de lokale dealer bracht voor genoemde modificatie, werd ik doorverwezen naar de oorspronkelijke dealer. Omdat de kosten niet volledig gedekt werden (tegen kostprijs), wilde deze motorzaak de modificatie absoluut niet uit voeren. Een en ander liep hoog op, met als resultaat dat ik nooit meer in die zaak kom.

Vervolgens heb ik Yamaha Nederland geschreven en gebeld. Zij namen het echter doodleuk op voor de dealer.

De importeur verdient nu eenmaal meer aan de dealer dan aan de klant die 1 motor koopt.

snap je dat ik een beetje voorzichtig ben…

groeten,
Mike
p.s. ik koop natuurlijk nooit meer een Yamaha dankzij die importeur.

Ik heb ook zoiets gehad met een nagelnieuwe Kawasaki!
Hij liep heel erg slecht en toen ik de dealer vroeg of ie de carburateurs wilde afstellen, was dat natuurlijk geen probleem…tot ik hem 's middags ging halen en bijna 400 gulden moest aftikken.
Hij liep volgens hun prima en dit was ‘fine-tuning’ en dat moest ik dus gewoon betalen en eerst betalen anders kreeg ik m’n sleutels niet en dan kon ik daarna bij de directie een klacht indienen.

Hij liep daarna binnen een paar dagen weer volkomen ruk en toen ik Kawa belde met de vraag of ik niet naar een andere dealer kon, kreeg ik doodleuk te horen dat dit een geschil was tussen mij en de dealer en daar voelden ze zich geen partij in…dus heb ik hem maar ingeruild voor een BMW.