Zeker eens, maar dat is juist het interessante van dit gedachten experiment. Blijkbaar koop je UG om in strijd met Rolex/Chopard te gaan: Polerouter om OP en DJ, Compax/Compur = Daytona en de zelf uitgesproken strategie dat het allemaal begint bij 15(!)K (en dan heb je nog de cabriolet om de mega populaire reverso te beconcurreren). Wellicht dat ze dan ook Haute Horlogerie willen toevoegen om met Patek te wedijveren. Ook met een high end UG missen ze dat nog.
Ik zie Rolex enigzins hetzelfde doen: 1908 om met calatrava’s te vechten en de cave dweller om de strijd aan te gaan met Royal Oaks.
In een tijd van social media en compleet geglobaliseerde trends zit daar ook wel een logica in (zij het dat het de boel saaier maakt, omdat er minder regionale verschillen zijn)
Kennelijk van 125 dollar tot 400 dollar, dus dat is dan ballpark dezelfde range als die Patek. Deze advertentie is uit ± 1957 omdat het al polerouter met microtor is.
De positionering van horloges als “luxe” is iets van na de quartz crisis.
Deze reclame is tussen 1957-1962 gemaakt. Dat zie je aan het logo rechtsonder: hiervoor en na had UG een ander logo. Staat hier op de site: A LOGO WITH A STORY | Universal Genève
Vanaf 25% van een Patek tot 100% van een patek is niet echt ballpark he, maar dat daargelaten.
Vind overigens een DJ meer te vergelijking met een polerouter dan een Sub. Totaal ander soort horloges. (polerouter sub daargelaten).
hier is de prijslijst van Rolex in 1968
Niet zo dat Polerouters veel duurder waren. Integendeel. Zeker als je naar een DJ gaat kijken.
Eerder. 1957 en 1960. Daarna hebben ze een ander logo. Een u-tje op de plaat.
Wat betreft die rolex advertenties, die zijn van bijna 5 en 8 jaar later. Dat kan je niet meer vergelijken. Ik heb ze iig niet van UG. Prijslijsten van UG zijn sowieso moeilijk te vinden.
Patek had geen staal. UG wel. Goud was obv duurder.
Oyster perpetual date op leer in staal begon bij 44 pond 10 shilling in 1957:
Als we historische FX er bij pakken:
gaat dat dus 2.8 in dollars, en kom je uit op circa 126 USD voor een basic stalen OP date op leer.
Voor directe US prijzen heb je deze uit 1955:
Een NO DATE stalen Turn-o-graph met gouden bezel op 175 USD op leer, Submariner vanaf 150 USD, OP vanaf 110.
De prijzen zijn best vergelijkbaar als je het mij vaagt. Ook als je kijkt naar Omega: hier een prijslijst uit 1959, gaat van circa 100 tot 400 voor full gold:
Kortom: eens dat het destijds ongeveer zelfde was als Omega en Rolex.
Los van deze rabbithole moet een basic stalen polerouter 15K CHF gaan kosten. Vergelijk dat eens met een basic Rolex OP? Ik snap de strategie, maar die is niet zonder risico.
Georges Kern staat er bekend om, dat-ie een uitdaging ziet in het nemen van zakelijke (berekende) risico’s en vaak daarbij als ‘winnaar’ uit de bus komt.
Dat zal vast. De vraag is dan wat winst is voor hem: LVMH/Richemont nadoen financieel, of -het- concern worden dat die juist ontstijgt qua minder ‘saai corporate’ zijn? @Fate_Amenable_To_Change en ik hadden er laatst een wisseling over, benieuwd wat jullie denken dat Kern zou moeten doen om niet een kopie van de andere drie te worden.
Georges Kern hoeft slechts zichzelf te blijven om te slagen. Een ‘Breitling Gruppe’ zal de merken eigenstandig met ieder een eigen CEO laten voort bestaan.