Met de aanschaf van UG en Gallet is Breitling een conglomeraat strategie aan het uitvoeren.
UG lijkt hoog prijs segment te worden met in-house uurwerken (15k CHF voor niet gecompliceerd stalen horloge!)
Breitling in het midden
Gallet naar verluid meer toegankelijk (maar bij monde van CEO George Kern: ‘mid level’, whatever that means today)
Welke merken zou men meer aan gaan schaffen? Ik dicht PE niet enorm veel vernieuwing toe, die zullen graag willen kopieren wat LVMH, Richemont en Swatch hebben: een volledige in huis lijn van brands op alle segmenten
Zullen ze een in house generieke uurwerken maker genereren of aankopen? ETA/Valjoux is van Swatch, Citizen heeft LJP gekocht.
Zullen sommige revival merken (Lebois, Nivada, Vulcain) een exit gaan maken naar Breitling?
En natuurlijk de belangrijkste:
Welke key punten zou de nieuwe groep moeten aanhouden om de gepercipieerde ‘saaiheid’ van LVMH en Swatch te voorkomen? George lijkt al op een gelijk pad te zitten als de anderen met een CEO per brand.
(dus waar de andere topics gaan over ‘wat verwachten we van UG onder Breitling’, is dit topic meer bedoeld om te focussen op wat de strategie van Breitling als groep zou moeten zijn)
Geen idee. Ligt er ook aan wat je kunt kopen en wat de potentie erachter is.
Zal afhankelijk zijn van het merk en wat er te koop is. UG verwacht ik een inhouse microtor uurwerk van en uiteindelijk een chronograaf uurwerk omdat mensen daaraan denken bij UG.
Voor Breitling of Gallet of een ander lager segment georiënteerd merk zullen ze ook inkopen. Doen ze nu ook al. Volgens mij is er nu geen uurwerkmaker te koop.
Waarom? En hoe zie je dat voor je? Die merken moeten te koop zijn, appeal hebben, en niet teveel overlappen met wat ze al hebben. Grootste probleem van swatch imho is juist dat ze teveel merken hebben en je (praktisch) dezelfde klok terug kunt vinden bij Tissot, Certina, Mido en Rado etc.
Met alle respect zie ik niet veel leven in Lebois, Nivada of Vulcain. Misschien dat er nog muziek zit in doxa, maar daar twijfel ik al aan. Teveel one trick pony.
ik denk niet dat we daar veel invloed op hebben of dat men er zich maar ook iets van aantrekt van wat wij zouden denken dat de strategie zou moeten zijn
Breitling zal het volstrekt anders gaan doen, want Georges Kern is een uitstekende strateeg en bespeelt devmarkt als een viool: hoge zuivere tonen in niche-segmenten.
N.B. : hij - Georges Kern - heeft al enkele keren eerder merken ‘revived’ met (groot) succes …
Maar als we er van uit gaan dat ze een soortgelijk huis bouwen als de anderen, welke merken die niet van die anderen zijn zouden ze dan er bij moeten halen?
Was Breitling niet onlangs gestopt met inkoop bij ETA/Valjoux?
Ja wel eens, juiste diversiteit is van belang. Met UG en Gallet hebben ze wellicht al genoeg ‘vintage vibes’ in huis. Daarom misschien huist wat moderner: Ming, of een moderne Haute Horlogerie brand
Natuurlijk niet, maar het gedachte experiment van het collectie brein van HF vind ik interessant
Dus wat denk jij dat er nog gaat komen uit de Breitling stal onder George Kern? Zijn aandeelhouders zitten ook niet stil. Wilden aankoop zoals je in het interview kan zien (George praat over 2 merken, maar kan er maar 1 noemen natuurlijk die uiteindelijk gekocht is: UG)
Gallet gaat blijkbaar tussen 3 en 5K CHF zitten en Sellita gebruiken. Hoop centen voor dat soort uurwerken.
De enorm hoge prijzen die Breitling wilt gaan vragen voor UG lijkt me erg lastig. Zit niet in het DNA van UG, en je concurreert dan direct met Rolex, Chopard, etc. UG was nooit high end luxury.
Yep. George Kern geeft dat ook al aan in het interview dat elke brand z’n eigen CEO krijgt etc. In feite is het wat Richment, LVMH en Swatch ook doen
PE = Private Equity. De originele familie heeft sinds 2018 geen aandelen meer in handen toen de laatste 20% aan CVC werd verkocht. Partner Group (een andere private equity) heeft nu de meerderheid in handen, op hun beurt weer gekocht van CVC. Die willen groei zien (zodat ze het rendement terug kunnen geven aan o.a. pensioenfondsen). In de regel, en zeker met wat we zien qua executie van een strategie tot nu toe (Gallet en UG, beide gedifferentieerd van Breitling qua prijspunt), lijkt het er op dat de aandeelhouder van George wilt zien dat ze LVMH en Richemont achterna gaan. Ook niet heel gek: het gaat om honderden miljoenen, zoniet miljarden, dus een PE ziet graag een strategie die al gewerkt heeft.
Dat zie ik niet direct gebeuren: Richemoont heeft al genoeg in de stal op alle prijspunten. Zouden misschien entry level wat meer kunnen doen, maar dat zit niet in Bretiling, en niet echt in het DNA van Richemont.
Eens, maar dat is dus -zeker- niet 15K voor basic modellen in staal. En Longines en Omega deden ook triple calendars genoeg. Denk aan de oude Omega Cosmic of Longines Phase de Lune.
Vergeleken met een Patek niet. Vergeleken met een penanker wel.
En natuurlijk was dat niet hun enige model, ze maakten ook eenvoudigere handwinders, triple calendars, chronografen, duikers etc. Maar UG lag niet bij de historische variant van de action.