Breitling? Handwindertje uit de jaren 50

Precies zo’n tell waardoor mijn onderbuikgevoel getriggerd is. Hadden ze Lemania maar laten staan🤨

1 like

Dit lijkt mij geen echte Breitling, de font op de wijzerplaat ziet er dubieus uit, achterdeksel heb ik nog niet eerder gezien bij Breitling en mist een ref nummer en ik heb ook nog niet eerder een Lemania 3100 in een Breitling gezien.

Ik durf bijna met zekerheid te zegen dat het geen originele Breitling is.

2 likes

Exact dezelfde dingen kom je tegen bij goedkopere Zwitserse merken. Zelfde uurwerk, ontwerp, verchroomde kast, etc.

1 like

Het lijkt mij een correcte Breitling.

in de jaren 40 en 50 was Breitling niet echt super goed met hun Logo’s te graveren wat ik zie in andere modellen.

En in die jaren werd het serienummer vaker aan de binnenzijde gezet.

Ook het uurwerk schrik ik niet van.

Buiten dit allemaal vind ik de Breitling horloges van de jaren 40,50 En 60 echt top.

Hier onder een Breitling van mij zelf.

4 likes

Het horloge is correct maar de wijzerplaat is incorrect. In het uurwerk en deksel zit al het latere logo plus dat de font echt extreem lelijk is aangebracht en zo niet de fabriek heeft verlaten.

1 like

Is @ReneJK ondertussen eindelijk eens van die zeilboot af?

2 likes

Kun je dan even een voorbeeld laten zien van een gelijkend exemplaar? Ik heb nog geen Breitling met een Lemania 3100 kunnen vinden. :wink:

1 like

Ook ik heb twijfels over dit horloge…:thinking:

Ik heb zelf een aantal jaren deze in bezit gehad, uit ongeveer dezelfde periode. Van deze is zeker dat hij 100% echt en goed is. Ziet er toch een stuk beter (congruenter) uit vind ik, zonder lullig te willen doen. :wink:

Vintage Breitling 2

Vintage Breitling 4

Vintage Breitling 5

Vintage Breitling

Ik heb nog altijd spijt dat ik hem destijds heb verkocht…:pensive::wink:

7 likes

Snap ik. Mooi ding.

1 like

Heel Mooi horloge.

Strakke wijzerplaat ook.

Weer veel verschil van mening in deze conversatie.

De wijzerplaat is vrijwel unaniem als niet ok bevonden.
Op zijn best een te grove re-dial.

De kast zou in mijn ogen nog steeds in orde kunnen zijn.
Is er ergens een naslagwerk van Breitling waarin nummers verklaard worden? (Ben er bang voor)
Maar als ik de stempels boven elkaar zet van @Klokkengek ‘s Breitling en die van mij dan lijkt het in ok:

@wbcoupe goede vraag. Breitling had geen in-house calibers? Wat gebruikte ze dan wel? AS 1130 Wehrmachtswerk is genoemd maar dan is een Lemania 3100 toch een veel zeldzamer en wellicht een iets hoogwaardiger uurwerk te noemen? Is het dan gek dit in een Breitling aan te treffen? Als ik de gravering bekijk zie ik vrijwel geen verschil:
imageimage

Maar @MartijnV ‘s opmerking over de brug in ogenschouw nemend. Kijk eens op Ranfft:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Lemania_3100&

Daar lijken de schroeven van die Lemania ook niet zo diep te liggen als de rest.

2 likes

Er is in elk geval gerommeld met het uurwerk, alleen de balanskloof heeft een grote facet, de rest niet, lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dat origineel zo geleverd is. :thinking:

Zie plaatje bij ranfft, daar heeft het hele uurwerk een facet.

.

5 likes

Klopt inderdaad!

in theorie zou dat ook gewoon een vervanging kunnen zijn en de rest wel ok.
Maar dit horloge heeft inmiddels teveel schijn tegen zich.
Dat ik er ook niet eens meer in wil geloven.
Ik denk dat ik hem maar ga opbergen.
Op naar andere projecten.

Iedereen hartelijk dank voor jullie inbreng

2 likes

Deze
https://watchguy.co.uk/service-lemania-calibre-3000/
heeft ook niet veel facet als ik het goed zie.

Vroeger kon je uurwerken in verschillende kwaliteiten (bij Omega heette dat bijv. A, B, très soignée, extra soignée etc) bestellen. Misschien was de facettering één van de verschillen?

Ranfft laat vaak maar één variant zien.

1 like

Wel of geen facet zegt niet veel, wel de mix van twee stijlen zoals hier.

1 like

Ik bedoelde de mix die onlogisch is, zoals hierboven al door @Andamanen gezegd. :sunglasses:

nee, nog lang niet ! nu bij het panama kanaal richting galapagos over een week of 6 :wink:

2 likes

Ik was al even bang dat jullie waren gekaapt, maar goede reis verder!

1 like

795152 ?

Ik zal zo even het exacte serie nummer opzoeken , dan weten we meteen welk ref nummer erbij hoort

1 like

795152 is een serie nummer dat Breitling niet gebruikt heeft (niet bekend of gerelateerd aan een ref nummer)

790986 tot 791085 = ref 552
(geen serie nummers ertussen maar een sprong)
796365 tot 796414 = ref 618

1 like

897307 is een serie nummer dat Breitling niet gebruikt heeft (niet bekend of gerelateerd aan een ref nummer)

896797 tot 896805 = ref 605A
(geen serie nummers ertussen maar een sprong)
897310 tot 898028 = ref 605

1 like