Breitling? Handwindertje uit de jaren 50

Ik heb in een partijtje horloges het volgende horloge aangetroffen. Maar heb twijfels.
Ik ben geen Breitling kenner en krijg ook via het net geen antwoord. Dus wil ik op jullie kunde een beroep doen.
Het uurwerk zelf is een Lemania 3100.
Hier de foto’s;

11 likes

Lijkt me een originele jaren '50-60 Breitling, verchroomde kast.
Leuk ding!

1 like

Vooral de binnenkant, ook van het deksel, geeft vertrouwen. Heb zelf nog een Minerva jaren '40 chrono liggen, ook ooit gevonden in een partijtje zooi… Moet heel veel aan gebeuren, maar zo’n vondst is altijd leuk!

2 likes

Schitterend! Gewoon een echte Breitling (triple signed ook). Oversized kast ook?

1 like

De print van het Breitling op de wijzerplaat mist wel alle scherpte

3 likes

Klopt, maar daar waren ze bij Breitling niet zo heel goed in in de jaren 50. Ik heb dit vaker zo gezien.

2 likes

Ik heb nog ergens een boek met foto’s van oude Breitlings en die prints zijn soms allesbehalve goed…

2 likes

Kweenie.
Schroeven van de brug van het uurwerk met de naam liggen een stuk minder verzonken dan de rest. (Afgeslepen?) Naam in achterdeksel met een hele scheve L?
Misschien is ie echt hoor, maar ik zou hem persoonlijk laten liggen. (Daarom heb ik ook niet zo veel geld :smile: )

2 likes

Mooi hoor, denk eerder aan jaren 40 gezien het ontbreken van een antishock en de vorm van de wijzers…
Overigens durf ik niets te zeggen over de authenticiteit…

1 like

Breitling maakte ook veelvuldig gebruik van de AS 1130, zogenaamd Wehrmachtswerk, vaak zonder shock protection tot in de jaren 60. Dus dat hoeft niet per se te betekenen dat het horloge uit de jaren 40 afkomstig is, maar het is in principe wel mogelijk.

1 like

Ziet er legit uit, hele leuke vondst
Ben wel benieuwd waar je hem ‘gevonden’ hebt

2 likes

Met andere woorden, breitling kwaliteit was vroeger echt om te huilen :sweat_smile:

3 likes

Breitling op de wijzerplaat is zeker niet correct (te dik). Breitling plaatste het serienummer en referentie nummer op de buitenkant en niet aan de binnenkant. En de signering op het uurwerk is eerder zoals ze dit pas in de jaren zeventig hebben toegepast, en is veel te klein aangebracht.

8 likes

Ik zou hem ook laten liggen. Mijn onderbuikgevoel zegt dat er iets niet in de haak is. Het is het allemaal net niet. De afwerking van het uurwerk, het logo wat wel bijna op de wijzerplaat gestempeld lijkt, de manier waarop de karakters in het deksel staan, en dan m.n. het onderste getal. Dit staat schots en scheef.

3 likes

Verdeelde meningen en veel onderbuikgevoel.
@HorloG jij bent de enige die met snijdende argumenten komt.
Persoonlijk zou ik hem ook hebben laten liggen los van jet feit dat hij veel te klein (33mm dus niet oversized @Jurtz) voor me is. Leek het Breitling logo op de wijzerplaat me inderdaad te lomp om echt te kunnen zijn.
Maar ik heb al eens eerder een UG Compax met een bijzondere panda plaat gehad waarvan iedereen riep nep. Die toch echt bleek. En UG kon er zelf ook wat van qua kwaliteit wijzerplaten die scheef gedrukt zijn ponsen niet zo netjes recht dus daar schrik ik niet van.

Aangezien ik toch meer wil weten van dit klokje of andere Breitling klokjes uit die periode. Weten jullie misschien sites blogs fora topics met meer specifieke info over dit onderwerp?

@Bernard de kast is in mijn ogen volledig staal. Hij is redelijk mooi glad gesleten (of gepolijst).
@sanderbbb bij mij op de eetkamertafel terwijl ik het reeds gekochte lot uitploos😉 (en het was geen goedkoop lot maar zijn geld helemaal waard)

1 like

Och, ik vond die afgeslepen brug ook wel hout snijden. Zeker nu ik weer kijk. Zie je ook bij chronograven, brug met de merknaam afslijpen en iets anders er op graveren. Je ziet dan wel dat de schroeven niet meer zo mooi verzonken in de brug zitten, zoals op de foto’s te zien is.

2 likes

Hoe dan ook, mooi horloge!!

1 like

Ik vrees dat je je vergist. Fond acier in de bodem duidt op een verchroomde/vergulde kast. En de oxydatiesporen langs de rand van de bodem ook.

6 likes

Kijk ook eens naar de manier waarop Breitling op het uurwerk is gegraveerd. Ziet er niet heel goed uit. Maar goed, ik ben geen expert. Nogmaals, ik zou hem wel laten liggen…

20191106_100551

2 likes

Goed gezien was me niet eens opgevallen.
Jezus wat een moeite om een klok iets anders te laten lijken dan het is. Maar qua waarde is het nu niet echt een verbetering meer. :face_with_raised_eyebrow:

@Mars1 dank je, vind ik ook.

@Maurits klopt fond staat voor de deksel. Maar ik heb inmiddels zoveel voorbij zien komen. Waarbij maar wat op elkaar wordt gefrot zelfs af fabriek. Zo zag ik net nog een Dugena Monza met een valjoux 7765 en deze heeft automatic op de caseback staan😬
dus neem niet alles meer serieus.

de oxidatie op de rand heb ik voor dna en andere tsjap aangezien. ik ga hem nog Eens goed bekijken.

#NeverForget 5 november de dag dat ik bijna kon zeggen dat ik een Breitling heb​:grimacing::point_up:t2:

2 likes