Een vriend van mij heeft enkele weken z’n Breitling naar de reparateur in Eindhoven gebracht omdat de kroon was afgebroken. Nu geeft de juwelier aan dat de kroon vervangen €60 Euro kost, maar dit niet kan worden gerepareerd zonder schoonmaakbeurt van €400. Klopt dit?
Het model weet ik niet precies, maar volgens mij gaat het om een Avenger Seawolf (geen chronograaf).
Nee, dat klopt niet maar ze doen het wel. Benader eens enkele ‘gekende’ zelfstandige horlogemakers zoals die op dit forum staan. Als ze aan de kroon kunnen komen is het voor hen een fluitje van een cent als er binnenin geen verdere schade is.
Mmmm… raar verhaal.
Als ik m’n auto naar de garage breng om de olie te verversen, dan zegt de monteur toch ook niet; ‘dit kan alleen maar als ik óók de bougies verwissel’, toch?
Er word toch niks te koop gezet? Gaat over een
reparatie, hele andere koek.
Dat vind ik wel erg stellig en zwart-wit.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoet het zit met de toegankelijkheid van niet-dealers of servicecentra tot merkspecifieke onderdelen bij Breitling, maar indien dat slecht of nihil is heeft het zeker kenmerken van koppelverkoop:
De eigenaar is immers op jou aangewezen.
Ik heb een auto van een merk met vaste prijzen voor bepaalde verrichtingen , bijvoorbeeld remmen vervangen.
Als ik bij de betreffende dealer kom voor deze dienst /of product - doet het er toe - en deze vertelt mij dat vervangen van remmen alleen kan binnen een grote beurt is dat niet o.k. in mijn optiek :
Ben het niet helemaal met reacties eens. Ondanks in de Seawolf een ETA 2824 zit is de Seawolf wel een speciaal klokje. Bij een service dienen de pakkingen vervangen te worden en het klokje weer afgeperst/ getest op 300bar.
Dit kan niet elke horlogemaker. En tevens is het best knap om de kroon van een Seawolf te breken. Wat is er met het klokje gebeurt?
Nou ben ik geen professionele horlogemaker… maar eerlijk?.. alleen met een servicebeurt?..
als je kroon gebroken is, en er is geen verdere schade… dan is het bij een Breitling volgens mij niet anders dan met welk ander horloge dan ook…
Men opene de kast… dan zoek je op het kaliber, in de buurt van waar de stift in het uurwerk zit naar een palletje, of zoiets… die druk je in, en dan trek je de stift er zo uit… nieuwe stift schuif je er zo in… nadat je em op lengte gemaakt hebt, en de nieuwe kroon erop hebt geschroefd… half uurtje werk… max…
Ik heb vorige week een Festina onder handen genomen… mijn moeder had 't horloge gestoten, en de stift was verbogen… stiftje eruit gehaald, en netjes gericht… er weer ingezet… , moeder blij, en ik een ervaring rijker… dat een Horlogemaker 400 euro rekent voor een servicebeurt… Ok… maar dat je een servicebeurt MOET laten uitvoeren om alleen maar stift en kroon te laten vervangen?.. dat is zoiets als je auto opnieuw laten uitlijnen als je de bandenspanning weer op peil brengt… ofzo… Raar.
Ik merk wel dat er heel veel verschil zit in prijzen van juweliers van bekende ketens en echte horloge makers
Ik was een keer bij de juwelier bij ons in het centrum en vroeg uit interesse wat onderhoud zou kosten aan mijn Poljot Automaat en toen kreeg ik te horen dat dit tussen de 300 en 600 euro zou kosten
Later naar een horlogemaker geweest en daar gevraagd en daar was het ineens 60-100 euro
Ik merk wel dat er heel veel verschil zit in
prijzen van juweliers van bekende ketens en echte
horloge makers
Ik was een keer bij de juwelier bij ons in het
centrum en vroeg uit interesse wat onderhoud zou
kosten aan mijn Poljot Automaat en toen kreeg ik
te horen dat dit tussen de 300 en 600 euro zou
kosten
Later naar een horlogemaker geweest en daar
gevraagd en daar was het ineens 60-100 euro
Second opinion kan echt geen kwaad
Doorgaans verdubbelt de juwelier het bedrag dat hij aan de horlogemaker moet hetalen. Maar dan nog is dit een ridicule prijs. 60 - 100 is echter wel erg goedkoop.
60-100 is inderdaad goedkoop, maar ondanks dat ben ik toch erg tevreden over deze horlogemaker, hij doet ook erg veel onderhoud voor de duikscholen in Tilburg
60-100 is inderdaad goedkoop, maar ondanks dat ben
ik toch erg tevreden over deze horlogemaker, hij
doet ook erg veel onderhoud voor de duikscholen in
Tilburg
“Erg veel onderhiud voor duikscholen”? Wat dan, horloges of duikautomaten? De meeste duikhorloges, zeker van duikscholen, zullen quartz zijn. :S