Breitling loopt voor 5min per maand

Je brengt over het algemeen een mechanisch horloge niet naar de horlogemaker om hem beter op tijd te laten lopen, maar om er voor te zorgen dat het horloge er weer een aantal jaren zonder slijtage tegen aan kan. Zolang het horloge binnen specs blijft lopen, is er dan inderdaad geen reden tot klagen als het horloge na service wat minder precies is afgesteld dan er voor.

Een goede horlogemaker zal uiteraard wel proberen om het horloge zo precies mogelijk af te stellen. Maar als dat belangrijk voor je is, moet je dus een goede horlogemaker uitzoeken en niet naar een juwelier gaan. Goed afstellen kost tijd, dus het is niet raar dat het niet overal gebeurt.

2 likes

IK weet het niet!! Misschien helpt het wel! Je moet ze wel op hun TENEN houden!!1!

2 likes

Da’s 10 seconden per dag. Het kan zijn dat ie onderweg iets van magnetisme heeft opgelopen, maar ik vind de afwijking toch te klein om magnetiseren als oorzaak aan te wijzen. Dan verwacht je 30 seconden per dag.

10 s/dag is 4 seconden sneller dan COSC. Was deze Chronomat COSC gecertificeerd? Je zou 'm door een degausser kunnen halen, maar ik vind het geen rare afwijking per dag.

Dat gezegd hebbende, my other watch is een high accuracy quartz, dus ik ben niet de juiste persoon voor deze discussie.

Gewoon even langs een goede horlogemaker die m voor 2 of 3 tientjes afstelt. No biggie…

Ik vind 5 minuten per maand voorlopen niet echt schokkend en … je komt dan nooit ergens te laat :grin:

Mechanische horloges winnen of verliezen tijd. Alles wat meer dan 5 seconden per jaar af kan wijken is in mijn ogen, nogmaals, gewoon niet accuraat te noemen. Ik snap niet dat je in 2021 nog een mechanisch horloge koopt om te timen “hoe goed hij loopt”. :slight_smile: Wat mij betreft is 10sec + per dag dikke prima. :+1:

Zie ook wat @Ruud zei:

Maar goed, als je die discusslie even laat zitten:

Magnetisme, en dat zei ik al eerder, lijkt me stug, want hij loopt geen 40 sec/dag voor. 10sec/dag is, eh, een beetje magnetisme? Hmmm. Het lijkt mij eerder dat tijdens transport of onderzoek het reguleringsmechanisme een tikkie heeft gehad.

Maar dan nog:

:point_down:

Succes met bewijzen. Inderdaad.

Kortom, @breitling0 moet gewoon een keuze maken wat ie wil:

1. Horloge voor een beurt doen, da’s ergens tussen de 4 en 10 jaar heel normaal.
  2. Toch nog even door laten lopen, maar een horlogemaker opzoeken die 'm eventjes zou kunnen reguleren voor een paar tientjes.

Je kunt de juwelier nog een keer netjes vragen hoe dat tijdsverschil komt en of ze 'm weer kunnen reguleren, maar als ze daar afwijzend op reageren heb je de bovenstaande opties.

1 like

En dat hoeft echt geen

Te kosten.

Het hoort er uiteraard gewoon bij en ja het doet ook echt wel pijn. Man ik heb aan mijn auto nog nooit zoveel uitgegeven aan een beurt! Dus begrijp de schrik van de prijs .
Wil je voor minder toch kwaliteit zijn er genoeg no brand horlogemakers die het mechaniek echt perfect een service kunnen geven.

Absoluut het overwegen waard: ze leveren gewoonweg kwaliteit tegen een heel andere prijs .

De keuze moet jezelf maken.
Ik heb horloges die ik bij elke horlogemaker af durf te gooien voor service
Heb er ook bij die absoluut en alleen door het merk zelf een service mogen krijgen.

Waarom? Om t gevoel.

1 like

Helaas heb ik er ook vier. Maar ja, drie daarvan zijn HAQ en dus goeddeels onderhoudsvrij, los van pakkingen, het is alleen de Nomos die bij Nomos moet zijn voor een beurt omdat ik niet iedereen in een DUW-3001 zie schroeven.

Maar TS zou hier inderdaad op het forum kunnen kijken of er een horlogemaker is die een Chronomat aan kan pakken, ze gebruiken toch gemodificeerde ETA’s, als ik me niet vergis?

Juist. Een 7750. Dat zouden legio horlogemakers moeten kunnen, een schoonmaak en regulering.

1 like

Daarom… kan elke horlogemaker aan.
Ik durf mijn chronomat wel buiten Breitling om te servicen.

De Navitimer…ja kan … maar nee die gaat gewoon braaf naar Breitling.

1 like

ik kan niet begrijpen dat men een horloge van 8000 euro kopen en dan elke maand 5 minuten terug moet zetten maar zoals ik lees is dit niet ongewoon, sorry voor mij is dit niet gewoon.

Misschien overstappen naar quartz of springdrive.
Hier op hf zitten veel goede horlogemakers heb ik begrepen. Niet meer naar een juwelier.

Je komt misschien iets eerder aan op je bestemming :neutral_face:

3 likes

Waarom dan naar een horlogemaker als ie maar 1 sec. gem. per dag afwijkt?

1 like

Nogmaals alles in verhouding. Welkom in de wereld die mechanische horloges heet. Exact op tijd (blijven) lopen kun je bij een automatisch horloge (hoe duur ook) op de langere duur wel vergeten. Dan moet je kiezen voor een G-Shock met Multiband 6 optie :innocent: Als je steeds dit soort eisen blijft stellen aan je horloges, wordt het op tijd laten lopen van jouw horloges waarschijnlijk een erg frustrerende bezigheid.

Mooi he een automaat !

Je moet er gewoon meerdere kopen , kan je wisselen en merk je geen zier van een afwijking.
Elke 2 dagen een andere om de pols, mooi man.

2 likes

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik een horloge van een dergelijk bedrag zou kopen zonder grondig opzoekwerk? Als je er echt niet mee kan leven dan is het tijd om hem te laten afregelen/onderhouden. Maar zoals al eerder gezegd door anderen: dan was een leuke quartz waarschijnlijk ook een betere aankoop geweest.

1 like

De prijs is niet relevant in deze, of het nu een Seiko is van een paar honderd euro of een Patek van een ton, het is een mechanisch horloge en deze zal altijd afwijken.
Het is wel zo dat bij de duurdere merken, de uurwerken een stuk nauwkeuriger zijn.
Zo hanteert Rolex een maximale afwijking van 2 seconde per dag.

Als deze afwijking te groot voor je is dan zou ik hem inruilen voor een mooi quartz horloge.

1 like

Spulleke. Slechter dan 1 euro quartz :rofl: . Oveeigens lopen echt dure horloges vaak helemaal niet goed. Kunst en complicaties gaan voor… Rolex (en omega) maken horloges voor elke dag.

Snap ik. De quartz crisis heeft er niet voor niets zo ingehakt.

Mechanische horloges zijn interessanter vind ik . En voldoende accuraat maar hebben wel wat meer werk en liefde nodig. Zoals elke week even op tijd zetten… en sommige (vintage) horloges elke dag. :rofl

2 likes

al leg je 3.5 miljoen euro neer voor een horloge, zolang het mechanisch is, zijn jouw verwachtingen niet realistisch

Je auto loopt ook elke jaar minder goed als toen het nieuw was. Onderdelen slijten nu eenmaal altijd en overal, zo is het nou eenmaal.
Nou loopt je auto opeens niet minder goed nadat het bij een garage is geweest (meestal), het gaat om het principe. :slight_smile:

Mensen moeten zich beter inlezen in mechanische horloges ipv aannames doen op basis van prijs, merk, model en dan aankomen met verwachtingen van X, Y, Z. Mechanische horloges hebben nu eenmaal afwijkingen die alleen maar meer/minder kunnen worden.

Kan je niet tegen de afwijking wat het nu heeft? > Servicebeurt! (Ik vindt 800 trouwens ook wel erg veel voor een 7750…)
Kan je uberhaupt niet tegen afwijkingen > Quartz

Jammer maar helaas, zo werkt dat. Welkom in het “duurdere” segment horloges. Wees blij dat het niet een “bepaald” merk is die aan bijna alles een servicebeurt vastkleeft :joy: hoest"kroon"hoest

1 like

Zou ik een horloge halen wat elke dag een keer de tijd ophaalt ofzo. Die 5-15 dagen per jaar wat een goeie quartz doet is dan ook onacceptabel.

1 like