Breitling Military Colt ref. 80210

Als Breitling-fan met een beperkt budget doet een mens soms rare dingen, kapotte horloges kopen bijvoorbeeld.

Ik vond op een advertentiesite een defecte Breitling ref. 80210 de zogenaamde Military Colt. Op Breitlingsource noemen ze dit model zeldzaam, ik denk dat dit wat overdreven is maar feit is wel dat er niet erg veel informatie over te vinden is. De Military Colt is verkocht aan een scala aan met name Italiaanse politie en defensie eenheden, veel van die exemplaren hebben een inisigne die hoort bij zo’n eenheid zoals de Narcoticabrigade van Rimini of een specifiek schip.

Maar goed, hij was dus defect. Ik had op Breitlingsource gezien dat er een 397 batterij in moest dus die had ik al gekocht. Maar het uurwerk kwam niet overeen met wat er in het horloge zat, oorspronkelijk zou hier een ETA/ESA 965.313 in moeten zitten. In dit geval een 555.415, ik heb dit uitgezocht en dit model uurwerk heeft jaren op de replacement list gestaan van ETA voor uuwerkmakers om een correct passend vervangend uurwerk te kunnen bestellen. Ondertussen is ook de 555.415 niet meer leverbaar, maar dit plaatste mij wel voor een dilemma. Een origineel 965.313 Breitling gemerkt uurwerk vinden is schier onmogelijk (of ik moet er een ander horloge voor slopen), bijkomende complicatie is dat de secondewijzer blijkbaar een andere maat is tussen de twee uurwerken maar deze lijkt ogenschijnlijk wel origineel. Een andere optie is een uuwerk kopen dat weer als de vervanger van de 555.415 staat genoteerd. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het vervangende uurwerk te vervangen voor een identiek exemplaar van het bestaande uurwerk 555.415 zodat ik dan in ieder geval de originele wijzers kan behouden. Dit maakt het horloge helaas wel een marriage, maar dat is bij de andere opties niet anders, mocht ik nou ooit nog tegen een origineel uurwerk aanlopen dan kan ik hem altijd nog compleet maken.

Via Melvin (Vintage1982) kon ik een NOS 555.415 bemachtigen uit de VS. Eenmaal aangekomen bleek deze helaas niet te lopen, Melvin en ik hebben allerlei dingen bedacht maar niets bleek het uurwerkje tot leven te kunnen krijgen. Op aanraden van Melvin heb ik toen contact gezocht met Martijn (MartijnV), na paginalange smeekbedes (not really) heeft hij zich over het uurwerkje gebogen, deze voorzien van wat quartz-olie en weer tot leven gewekt (en afgesteld). Nogmaals bedankt mannen!

“Fijn verhaal Geert, maar waar zijn de plaatjes?”

Hier dus:

Ik heb laatst een UV-led lampje gekocht om de lume van horloges te testen (
http://www.ebay.nl/itm/201190665618
drie euro). Dit horloge heeft Tritium en licht dan op als een kerstboom.

Lumeshot

Het horloge kwam met een aantal bandjes, een ongemerkte vouwsluiting, een ongemerkte zwarte siliconenband zoals op de foto’s, en deze originele Breitling band met handige functies voor in het veld.

De bovenkant van de band dubbelt als een liniaal in cm’s en inches en kan met drie kaartschalen 1:100.000, 1:50.000 en 1:25.000 worden gebruikt om afstanden te lezen op een landkaart :slight_smile:

En waarom ook niet, de onderkant van de band heeft het alfabet en de cijfers in morse :~

Ik heb twee setjes van deze bijzondere band maar deze zijn erg kewtsbaar en hebben nu al kleine scheurtjes in de zijkant dus ik start een zoektocht naar een nieuw exemplaar.

En om de pols

Ik ben echt superblij met mijn nieuwe aanwinst, dit is met recht een horloge met een leuk verhaal maar vooral een bijzondere look.

Heel cool Geert! Fijn dat ik deel kon uitmaken van deze queeste en nog fijner dat het uiteindelijk allemaal weer prima werkt :smiley:
Wat betreft het weer laten werken van dit uurwerk. Aces on their places, zeg ik altijd maar. Goed gedaan, Martijn.

Goede klok,
goed verhaal.
Veel plezier ermee.

Martijn heeft het uurwerkje afgesteld op 0,25 seconde in de plus per 24 uur, dit compenseert voor lage temperaturen.

Toen ik het horloge net had ingebouwd (koud uit de brievenhuis) liep deze al heel snel achter, 20 seconden binnen een kwartier. Later op de dag na een paar uur was ik nog steeds twee seconden kwijt en na vannacht loopt hij snaarstrak. Dus ik zie nu dat iets in de plus voor quartz ook geen overbodige luxe is… :slight_smile:

Weer een mooi verslag Geert.
Leuk om te weten dat je ook openstaat voor de betere quartz klok!

Enig idee van welk jaar dit horloge is?

Blij dat het allemaal goed is gekomen :slight_smile: Super mooi horloge!

Op jaar dateren is bij Breitling alleen mogelijk bij oudere horloges, de 80210 is gemaakt van 1986 tot 1991 dus daarbinnen ergens. Misschien dat ReneJK nog wat nauwkeurigere informatie heeft in zijn naslagwerken.

Staat de productiecode niet (heel klein) tussen de lugs aan de 6 uur kant?

Daar zijn ze pas na 2000 mee begonnen, mijn Breitling Shadow Flyback uit 2001 heeft dat trouwens ook nog niet.

nice!!

Ok, goed om te weten. Weird dat een merk als Breitling tussen 1978 en 2000 gewoon niet te dateren valt.

Dat is niet helemaal waar, wij kunnen het niet dateren. Een Breitling Service Center zou het wel moeten kunnen omdat zij bij Breitling in het register kunnen kijken.

Ja, dat is waar. Maar niet liefhebber-vriendelijk.

Mooie breitling en een goed verhaal , ook fijn om te lezen dat er veel hulp onder de hfers is .

Die is leuk zeg, gefeliciteerd! Die bandjes zijn ook heel bijzonder trouwens. Als vervanging zou je bij Bonetto Cinturini kunnen kijken, die hebben een beetje dezelfde uitstraling.

Mooie klok, leuk dat je 'm (met verenigde krachten) weer aan de praat hebt gekregen (tu)

Prachtige klok & mooie geschiedenis weer. (tu)
( bij mij op 't scherm lijkt ie nachtblauw,
is dat de echte kleur of is hij eigenlijk zwart ? )

grt. Gerard

leuk !! en goed at hij het weer doet

maar helaas onmogelijk voor ons om te bepalen hoe oud hij precies is

Gewoon zwart, komt denk ik door de lichtval…

Je zou een beetje in de buurt van de datum van productie komen als je de productie periode van het originele uurwerk weet.