ik heb me iets meer dan 2 jaar geleden een Breitling Navitimer gekocht.
Zwarte plaat, stalen band.
Sinds een maand heb ik een soort van condensatie onder het glas.
Ik kan het eigelijk het beste vergelijken met als je in een wagen zit met 4 of 5 personen en de ruiten een beetjen aandamen.
Die condensatie of damp , hoe je het ook noemt , heb ik nu al 2 keer gehad.
Het is een “perfecte” cirkel vorm , van uit het midden.
Na de 1 ste keer dat ik het voor had naar de verkoper gegaan ( officiele verkoper ) en hij had de horloge getest op een bepaalde druk ofzoiets ( tot 3 zei hij ) en hij had niks gezien…
Want op die moment had ik dat probleem dus juist niet…
Nu dit weekend uitgeweest en het had geregend, dus het was vochtig ( maar mn horloge was niet nat geworden. )
En toen ik er naar keek was het dus terug.
Heeft er iemand ervaring met dit verschijnsel?
M’n horloge is in februari 2 jaar oud geworden, dus wss buiten garantie, maar aangezien die persoon van de winkel er al een test op gedaan heeft had ik graag jullie mening of advies eens gehoord…
Ik mocht sowieso direct terug komen als het nog eens voor kwam, maar ja, eerst wil ik eens een andere mening horen…
Het is al bij al een dure horloge en ik vind het toch zeer vervelend dat ik er zoiets met voor heb…
Ik heb de horloge ook nooit met water in aanraking laten komen ofzo, dus daar kan het niet aan liggen.
Toen ik het zag was het een zeer warme dag en daar voor heb ik het nooit gehad…
Op de deksel van de Navitimer staat 3 bar… dit betekent dus spatwaterdicht.
Als je op de fiets in de regen rijd kan het al link worden.
Maar zoals je aangeeft was je horloge niet nat geworden en mag dit dus niet gebeuren.
Breng hem weer naar de AD en laat het oplossen voor het te laat is (roestvorming)
Als het horloge in nederland bij een AD is gekocht is de garantie volgens mij 3 jaar.
Ik ga sowieso nog eens terug naar de juwelier.
Ik ben van Belgie en heb het horloge in Antwerpen gekocht…
En ik dacht dat het 2 jaar garantie was, maar langs een kant vind ik dat ze wel wat service mogen geven…
Idd die 3 bar, nu herinner ik het mij terug, daar hebben ze het dus op getest en toen gaf dat geen probleem, wat ik wel raar vind langs een kant , want dit weekend had ik het terug…
Ik zal het probleem daar nog eens uitleggen en eventueel vragen of ze het voor mij uit elkaar willen halen eventueel, want dat zie ik zelf niet echt zitten Of misschien hebben ze zelf nog een andere oplossing…
Ik hou jullie zeker op de hoogte
en mochten jullie nog iets weten, laat maar gerust weten
Een horloge kan perfect waterdicht zijn en toch condens hebben.
Oorzaak: luchtvochtigheidsgraad in de kast te hoog.
Zo vlug mogelijk openen uurwerk er uit halen en laten verdampen. Zou anders bij volgende aandamping roest en oxcidatie van de wijzerplaat kunnen geven.
Terug sluiten van de kast in een zeer droge omgeving.
Dat het uurwerk een goede waterdichtheidstest geeft komt doordat het uurwerk waterdicht is.
Men had een condens test moeten doen, dan zou men wel een reactie zien.